• päronkagge

Vaccination mot hepatit??

Hur har ni andra gjort med vaccinering till era barn då ni rest utomlands till typ Grekland/Turkiet?? På vår vårdcentral sa de att det inte behövdes men nu har jag hört olika!!

• Svar på tråden Vaccination mot hepatit??
  • ummabdilleh

Mina barn har fått spruta mot hepatit på bvc, här ger de hepatit vaccin till alla barn oavsett om man reser eller inte, du borde däremot vaccinera mot tuberkulos istället

• evaoregon
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 21:41:44 följande:
    Mina barn har fått spruta mot hepatit på bvc, här ger de hepatit vaccin till alla barn oavsett om man reser eller inte, du borde däremot vaccinera mot tuberkulos istället
    Det är väl ganska ovanligt att man tar tbc vaccin inför en resa?  "Turister som ska resa till ett land med risk för tbc-smitta rekommenderas vanligen inte vaccination om de bor bra och stannar en eller ett par veckor. Ska man däremot leva och bo under längre tid i landet på ett sådant sätt att man kommer i närmare kontakt med befolkningen kan man behöva vaccination mot tuberkulos." läste jag.
  • evaoregon

Hela familjen är vaccinerad mot hepatit A och B så det är något som jag skulle välja.  Twinrix inkluderar både A och B, men i alla fall hepatit A skulle jag vaccinera mot (smittas via maten).

• ummabdilleh
    evaoregon skrev 2013-06-04 21:45:30 följande:
    Det är väl ganska ovanligt att man tar tbc vaccin inför en resa?  "Turister som ska resa till ett land med risk för tbc-smitta rekommenderas vanligen inte vaccination om de bor bra och stannar en eller ett par veckor. Ska man däremot leva och bo under längre tid i landet på ett sådant sätt att man kommer i närmare kontakt med befolkningen kan man behöva vaccination mot tuberkulos." läste jag.

Konstigt för bvc vaccinerade båda mina småbarn mot detta innan resa och vi skulle bara vara borta 3 veckor
  • evaoregon
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 21:53:40 följande:

Konstigt för bvc vaccinerade båda mina småbarn mot detta innan resa och vi skulle bara vara borta 3 veckor
    Vilket land åkte ni då till?

Annars så gäller följande:
      Vem rekommenderas vaccination?

Sedan mitten på 1970-talet utförs BCG-vaccination inte längre rutinmässigt på BB. Vaccination erbjuds numera i Sverige bara till vissa riskgrupper. Det gäller i första hand invandrarfamiljer från länder med hög tuberkulosförekomst samt barn med planerad längre vistelse i sådant land. Dessutom erbjuds vaccination till vissa yrkesgrupper med ökad risk att utsättas för tuberkulossmitta, t.ex. inom hälso- och sjukvården.

• ummabdilleh
    evaoregon skrev 2013-06-04 21:59:35 följande:
    Vilket land åkte ni då till? Annars så gäller följande:   Vem rekommenderas vaccination? Sedan mitten på 1970-talet utförs BCG-vaccination inte längre rutinmässigt på BB. Vaccination erbjuds numera i Sverige bara till vissa riskgrupper. Det gäller i första hand invandrarfamiljer från länder med hög tuberkulosförekomst samt barn med planerad längre vistelse i sådant land. Dessutom erbjuds vaccination till vissa yrkesgrupper med ökad risk att utsättas för tuberkulossmitta, t.ex. inom hälso- och sjukvården.

Vi åkte till Marocko, men mödravårdcentralen sa till mig redan när jag var gravid att ena av mina hemländer är det vanligt ha tuberkulos i så hon sa att pågrund av mina gener, kan även barnet, barnen få detta, eftersom vi har samma blod
  • ummabdilleh
    evaoregon skrev 2013-06-04 21:59:35 följande:
    Vilket land åkte ni då till? Annars så gäller följande:   Vem rekommenderas vaccination? Sedan mitten på 1970-talet utförs BCG-vaccination inte längre rutinmässigt på BB. Vaccination erbjuds numera i Sverige bara till vissa riskgrupper. Det gäller i första hand invandrarfamiljer från länder med hög tuberkulosförekomst samt barn med planerad längre vistelse i sådant land. Dessutom erbjuds vaccination till vissa yrkesgrupper med ökad risk att utsättas för tuberkulossmitta, t.ex. inom hälso- och sjukvården.

Ok, det var darför då
Svar på tråden Vaccination mot hepatit??