Vaccination mot hepatit??
Hur har ni andra gjort med vaccinering till era barn då ni rest utomlands till typ Grekland/Turkiet?? På vår vårdcentral sa de att det inte behövdes men nu har jag hört olika!!
Hur har ni andra gjort med vaccinering till era barn då ni rest utomlands till typ Grekland/Turkiet?? På vår vårdcentral sa de att det inte behövdes men nu har jag hört olika!!
Jag skulle ha gjort det! Och kommer göra när vi åker nästa år!
Mina barn har fått spruta mot hepatit på bvc, här ger de hepatit vaccin till alla barn oavsett om man reser eller inte, du borde däremot vaccinera mot tuberkulos istället
Hela familjen är vaccinerad mot hepatit A och B så det är något som jag skulle välja. Twinrix inkluderar både A och B, men i alla fall hepatit A skulle jag vaccinera mot (smittas via maten).
Sedan mitten på 1970-talet utförs BCG-vaccination inte längre rutinmässigt på BB. Vaccination erbjuds numera i Sverige bara till vissa riskgrupper. Det gäller i första hand invandrarfamiljer från länder med hög tuberkulosförekomst samt barn med planerad längre vistelse i sådant land. Dessutom erbjuds vaccination till vissa yrkesgrupper med ökad risk att utsättas för tuberkulossmitta, t.ex. inom hälso- och sjukvården.
Här kommer en länk över länder där många har tuberkulos.