• MalinEddie

Får ert barn sova i er säng om det önskar?

Om ert barn önskar sova i er säng istället för i sin egen, får det göra det eller skulle ni inte tillåta att barnet sov någon annanstans än i sin egen säng? Kanske är det inte så enkelt och beror på situationen och omständigheterna i övrigt?

Omröstningen gäller samsovning i samma säng för att förenkla det hela lite och hur ni tänker kring det. Man kan samsova på flera sätt men här handlar det alltså om den form där de vuxna delar samma säng som barnet. Skulle ni välja en annan variant, rösta på annat.
    Har ni flera barn och inte tänker likadant, rösta för det barn som är yngst.

Berätta gärna hur gammalt barnet är och varför ni tänker som ni gör.

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ert barn sova i er säng om det önskar?
  • Cornellia

Ja. Jag vill inte neka honom närhet om det är det han behöver. Han är 21 månader. 

Vi funderar på att bygga en familjesäng som är 340 cm bred, så att alla som vill ska få plats.  

• Philippa

Vår son är snart 7 år och sover oftast i vår säng för att han vill det..... det är okay med oss, tror knappast han fortsätter sova hos oss när han närmar sig tonåren

• Babymama1986

Annat:
    Det beror på situationen. När min man jobbar natt så brukar äldsta sonen sova med mig i sängen.
    Ibland vill lillebror sova hos mig, då låter jag honom somna för att sedan bära tillbaka honom till sin säng, vi delar sovrum. Att han bärs tillbaka beror på att han är väldigt aktiv när han sover så att han stör min sömn oerhört.

• Furstinna

Flickan är fem och får sova där när hon vill. Skulle aldrig neka!

• La Lola

Självklart.
    Här samsover vi jämt. Hedda har möjligheten att sova i sin säng i samma sovrum men högst sällan väljer hon den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Minttu

Båda barnen kommer in titt som tätt och sover mellan oss. Blir det för trångt går någon av oss vuxna till äldsta tösens säng. Barnen är 7år och 2år.

• Aileen Allannah

Självklart! Eller ja, oftast så går jag med äldsta barnet till hans säng och sover där resten av natten, tillsammans med honom. Men vi nekar aldrig ett barn som behöver oss.

• purple box

Jag valde annat.
    Vi har 14 månader mellan barnen. Det kändes inte lämpligt att vilda storasyster som bredvid lillasyster. Så nej, hon fick inte sova i vår säng då lillasyster sov där (vilket var hennes första 5 månader).

Men hon nekades inte närhet. Mannen sov med henne i hennes säng.

• BängtRagnhild

Båda barnen läggs i sina sängar, vi delar sovrum allihop, men sen slutar det oftast med att vi ligger alla fyra i vår säng. Så ja, det är helt ok att sova hos oss!

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
Svar på tråden Får ert barn sova i er säng om det önskar?