• Lukka

Kan man förvara färdig välling i kylen?

Kan man förvara nygjord välling (som svalnat) i kylskåp till nästa i dag och värma igen i micro eller kastrull? Och om man kan det, hur länge står sig vällingen i kylen? - Som längst menar jag?

• Svar på tråden Kan man förvara färdig välling i kylen?
  • lyckliga jag

ja det kan man jag tror man brukar säga 8 timmar

• Lukka

Jaså, inte längre? Vällingen som jag gjorde ikväll kl 18.30, kan jag alltså inte ta av det som blev över och ge kl 06 i morgon bitti?????

• Mumin

Värmd välling ska man väl helst inte spara på, det beror väl lite på hur gammalt barnet är (de större tål ju lite mer kan man väl säga). Jag har alltid slängt vällingrester, det har väl hänt någon gång att jag kylt en uppvärmd flaska när hon ångrat sig men då har hon oftast ätit den efter ett par timmar. (dottern är 2,5 år) Skulle den få stå kvar till nästa morgon hade jag slängt den.

• Lukka

Mumin: Vad menar du med "värmd välling"? Man gör ju välling genom att vispa i vällingpulver i kallt vatten och sjuda det kalla vattnet till 37 grader. Kan man göra på något annat sätt för att inte behöva slänga så mycket? Håller nämligen på att introducera vällingen och kan bara ta en liten del av de 110 ml jag gjort. Kan jag t.ex. blanda pulvret i kallt vatten och sedan bara ta det som jag ska använda och sjuda det och låta det resten vara i kylen tills senare?? Om jag gör så, hur länger håller vällingen i kylen då?

• cma

Då håller den ouppvärmda vällingen sig fräsch i högst 8 timmar i kylskåp .

• cma

Å råder dig att slänga all överbliven välling som varit uppvärmd. Det där med 8 timmar i kylskåp stämmer nog också ganska bra. En gång hade jag haft en flaska stående i 12 timmar i kylen. Det luktade jäst när jag tog av korken!

• Mumin

Jag har alltid skakat vällingen (även ersättningen när vi gav det) i kallt vatten och sen värmt i micron. Det bästa när man introducerar är ju att göra en liten mängd i flaskan åt gången. Man måste ju inte göra 110 ml åt gången, ta halva mängden vatten och pulver eller hur mycket du nu behöver.

Det finns många sätt att göra välling på, fler än det står på paketet .
    Många blandar kallt vatten från kranen med kokhett från vattenkokaren så det blir lagom varmt och häller sedan i pulvret och skakar flaskan. Andra värmet vattnet i micron och häller i pulvret sen. Kastrull-varianten är faktiskt den mest omständiga.

Jag har också haft kallblandad välling i kylen i 12 timmar och den jäste. Blä.

• AnnaZ

Om problemet är att det känns motigt att laga vällingen mitt i natten/tidigt på morgonen underlättar du det så här:

*tipsar*

Köp små burkar som rymmer en portion vällingpulver men fyll dem sedan bara med en halv eller en fjärdedels portion eller hur mycket du nu serverar.

Sedan fyller du ett par vällingflaskor med motsvarande mängd kallt vatten.

När du ska laga välling: stjälp i burkens innehåll i flaskan, skaka, mikra, mata.

Då har du eliminerat den tidsödande mätningen. Ja du måste ju fylla burkarna och flaskorna men inte halv fem på morgonen.

/Anna

• Mia83

Oj, jag trodde alla skakade i kallt vatten......det gör iaf jag, och sen in i micron.

• Lukka

Mumin:
    Ok, så man kan tillaga vällingen på samma sätt som ersättningen då? - Brukar nämligen ha kokat vatten i en termos och så blandar jag lite av det vattnet med kallt vatten så att det blir lagom och sedan lägger jag i ersättningen och skakar om... För att få 110 ml välling ska man ju ha 1 dl vatten och 4 msk pulver, blir det rätt om man väljer att ta hälften av det, d.v.s. 1/2 dl vatten och 2 msk pulver? Eller blir det fel mängder då om man gör så?

AnnaZ:
    Min son äter inte på nätterna utan första målet är vid 06, men problemet är inte att det är motigt att göra välling utan saken är den att jag bor på Island och här finns ingen välling att köpa. Köpte hem 30 liter när vi var i Sverige sist, och måste försöka vara lite sparsam så inte en massa hamnar i vasken bara. Och det är ju lite knepigt nu när man introducerar välling och bara kan ge små mängder till att börja med.

• AnnaZ

Oj, Island! *glömmer att Internet är Internet*
    OT: Ingen välling att köpa? - Intressant! Vad får barnen istället? Ammas alla barn eller finns någon lokal "dryck" ? *nyfiken*

Men du kan självklart blanda halv eller fjärdedels sats som du skriver. (Alltid hellre lite för lite pulver än "med råge".) Vällingfabrikanterna skriver inte ut det så tydligt eftersom de gärna ser att vi blandar för mycket och slänger det som blir över för då får de ju sälja mer vällingpulver!

Läs vanliga vällingfrågor: www.semper.se/templates/FAQ.aspx

• Lukka

AnnaZ:

Man kör med gröt istället för välling och som drykk något som heter "stoðmjólk" som är en form av mjölk som är utvecklad för barn mellan 6 månader och 2 år. Sammansättningen är likare modersmjölken än vanlig komjölk och passar därför barnet bättre. Nej, alla barn ammas inte. Ersättning finns att köpa. Har själv kört med NAN1.

• AnnaZ

Tack för svaret! "Stödmjölk" låter ju perfekt för barn! Hihi.

• Mumin

Japp Lukka, du kan göra likadant som med ersättningen. Och 50 ml vatten till 2 matskedar pulver blir bra! Det är inte fullt lika noga med doseringen när det gäller välling som med ersättning eftersom välling i regel inte är barnet enda föda.

AnnaZ, välling finns bara i Sverige och Finland tror jag. Bröstmjölksersättning finns överallt i stort sett.

Svar på tråden Kan man förvara färdig välling i kylen?