• Anonym (Virvelvinden)

Kombinera jobb, studier och familjeliv?

Skulle ni klara att kombinera jobb (100%), studier (50%, helt på distans) och familjelivet (två barn i skolåldern)? Jag funderar på om jag tar mig vatten över huvudet som tänker göra detta. Jag har pluggat på universitet i totalt 7 år i mitt liv (utan barn och med barn), så studievanan finns. Men jag har inte testat "150%". Bara 80% jobb + 50 % studier. Tips på hur man fixar det rent praktiskt?

• Svar på tråden Kombinera jobb, studier och familjeliv?
  • Fröken reserverad

Hur mycket behöver du sova? Var tar du plugg tiden någonstans? Är generella tankar jag får.

Att sätta ett realistiskt mål för vilka timmar pådygnet som ska schemaläggas för studier helt enkelt.

Reserverad står för upptagen.
  • sötare

Jag har precis avslutat en tvåårig utbildning på distans samtidigt som jag var gravid och fick min nu 1,5års son + att jag har en femåring. Det fanns de som även jobbade samtidigt +barn + studier. Har man viljan och drivet till det så klarar man det men det är tufft.

• Anonym (Sofia)

Jag studerar på 100 %, dock på distans, och jobbar timmar (brukar i snitt komma upp i 60-70 %) och har ett barn på 3 år och en i magen.

För oss har det fungerat bra, men vi tog oss en ordentlig diskussion innan med tanke på att ansvaret och jobbet på min sambo skulle öka rätt mycket. Efter samtalet var vi båda "on the same page" och hade liksom godkänt situationen. 

Det som var viktigt för mig var att prioritera. Nr 1 var min familj, hade inte det här fungerat för sambon eller dottern hade vi fått tänka om. Nr 2 var mina studier, hade jag märkt att studierna blev lidande pga. för mycket jobb hade jag dragit ner på mina timmar. Nr 3 var jobbet.    

Det krävs sin planering med det är en riktig självförtroende-höjare när man har klarat av det! Glad

• Anonym (Virvelvinden)

Min prioritering kommer att vara:

1) Familjen
    2) Jobb 
    2) Studier

Men det gäller nog att vara disiplinerad och verkligen planera in jobbtider/studietider och lediga tider.  Jag kommer att ha en del restid (buss/tåg/samåkning) som går att utnyttja till studier/jobb. 

Om man räknar antal timmar på en vecka, så kommer man fram till följande:

Totalt:    168 tim (24*7)
    Jobb: -45 (jobbar som lärare)
    Studier: -20 (maxtid, motsvarar 50% studier)
    Sömn:  -56    (8 tim/natt)

Då blir det 47 timmar över till "annat". Det borde gå... haha. Jag är medveten om att det kommer att gå åt en del tid på helgerna till studier alt. jobb, men det passar bra in i vårt liv.

• sötare

Det är jättebra att ha ett schema för studierna och verkligen sätta sig å studera de tider som man har avsatt till just studier .

• Fröken reserverad
    Anonym (Virvelvinden) skrev 2013-06-05 09:58:20 följande:
    Min prioritering kommer att vara:

1) Familjen

2) Jobb 

2) Studier

Men det gäller nog att vara disiplinerad och verkligen planera in jobbtider/studietider och lediga tider.  Jag kommer att ha en del restid (buss/tåg/samåkning) som går att utnyttja till studier/jobb. 

Om man räknar antal timmar på en vecka, så kommer man fram till följande:

Totalt:    168 tim (24*7)

Jobb: -45 (jobbar som lärare)

Studier: -20 (maxtid, motsvarar 50% studier)

Sömn:  -56    (8 tim/natt)

Då blir det 47 timmar över till "annat". Det borde gå... haha. Jag är medveten om att det kommer att gå åt en del tid på helgerna till studier alt. jobb, men det passar bra in i vårt liv.

Jag skulle rekommendera dig att avsätta tid för studierna så att du ser mellan åtta-tio varje kväll så ska jag plugga. Tex. Eftersom dusch, mat, umgås med barn, osv tar sin tid.
    Reserverad står för upptagen.
Svar på tråden Kombinera jobb, studier och familjeliv?