• Anonym (koloskopi)

Ni som har gjort koloskopi

Har en udda fråga men den är nog den som oroar mig mest.

Jag ska ta laxermedel vid kl: 14 och sen kl: 20 . Har en tid 8:15 dagen efter. Det jag undrar är om man fortfarande tömmer magen på morgonen? Alltså jag kommer nog gå upp vid 6-7. Vill gärna inte stanna bilen och sätta mig på trottoaren mitt i centrum för att det fortfarande rinner. 

Jo en fråga till, man får ju inte dricka röda drycker, men går nyponsoppa bra? Är laktosintolerant så det finns inte mycket jag kan dricka i 2 dagar före. Förutom yoghurt.  

• Svar på tråden Ni som har gjort koloskopi
  • Birgitta2

Du får inte dricka REDDA drycker. Du hörde verkligen fel.  Det betyder att det ska vara klara drycker, såsom buljong, té, vatten etc. Så nej, du får inte dricka nyponsoppa.

Du kommer troligen ha rensat tarmen till morgonen så du behöver inte vara ängslig för det.

Lycka till.

• Anonym (koloskopi)
    Birgitta2 skrev 2013-06-05 10:17:41 följande:
    Du får inte dricka REDDA drycker. Du hörde verkligen fel.  Det betyder att det ska vara klara drycker, såsom buljong, té, vatten etc. Så nej, du får inte dricka nyponsoppa.

Du kommer troligen ha rensat tarmen till morgonen så du behöver inte vara ängslig för det.

Lycka till.
    Det står röda drycker i mina papper. Men det du menar är nog den dagen jag ska laxeras? För 2 dagar innan så får jag inte äta fast föda. Så då undrar jag lite vad jag kan äta..

Ok :) då kan jag slappna av lite. 
  • Birgitta2
    Anonym (koloskopi) skrev 2013-06-05 10:20:00 följande:
    Det står röda drycker i mina papper. Men det du menar är nog den dagen jag ska laxeras? För 2 dagar innan så får jag inte äta fast föda. Så då undrar jag lite vad jag kan äta..

Ok :) då kan jag slappna av lite. 
    Röda drycker? Ok, det har jag inte hört. När jag gjorde coloskopi var det redda drycker som man inte fick dricka och i övrigt var det fasta som gäller. Kan de ha skrivit fel? Jag skulle nog ringt upp gastrokliniken. För det där har jag aldrig hört innan.

• nyss

Gjorde denna undersökning förra veckan, drack nyponsoppa tills dagen innan. Köpte klara näringsdrycker på apoteket för att få i mig lite näring, de är helt okej smakmässigt.
    Annars kan du äta soppa dagarna innan, om man silar den först.  

Tror inte du behöver vara orolig att du ska få panik med tömning på morgonen, fick gå på toa nån gång på morgonen innan undersökningen, sen gick undersökningen som på räls! Lycka till! 

• hejblåbär

Man får inte dricka RÖDA drycker, då de röda färgämnet kan sitta kvar i tarmen och missfärga den, vilket gör det svårare för läkaren att hitta rodnad och blödningar i tarmen. Man får inte heller dricka redda drycker dagen innan (dock går det bra två dagar innan) utan bara klara, ofärgade.

Jag skulle undvika nyponsoppa bara för säkerhetsskull. Du kan dricka äppeljuice från koncentrat, klar buljong och te utan mjölk dagen innan. Två dagar innan brukar man kunna äta saker som inte har så mycket fiber, vitt bröd, mjölk (sojamjölk, laktosfri mjölk), sylt osv. Mat som inte kommer sitta kvar dagen efter . Detta är alltså dagen innan rensning. Dagen du rensar är det bara klara drycker som gäller, och sen ingenting från midnatt (brukar det vara). Om du är osäker, ring sjukan och fråga, de brukar vara väldigt tillmötesgående!

Som de andra sagt kommer det inte finnas mycket kvar på morgonen alls, om något, men det kommer absolut inte komma ut "akut" som det gör när man rensar, så OM du måste gå så kommer du hinna till toa =).

Lycka till! 

• Anonym (koloskopi)

Ja jag får nog ringa och fråga, Men nu känner jag mig lugnare :) tack! 

Jag har läst alla papper om och om igen och man blir inte mycket klokare :) får hoppas att allt kommer gå bra. 

Svar på tråden Ni som har gjort koloskopi