• Sociofraude

Svea Inkasso

Vad gör man ?

Instresserad av en beg bil & gjorde en intresse koll hos en bilfirma med fick ett blank nej då jag fanns reggad hos kronofogden.
    Va?

-Kontaktade kronofogden, Ja, vi har fått in ett betalningskrav ifrån Svea Inkasso.
    -Va?, Vad avser den då.
    -Parkeringsavgift mm utfärdad av Luleå Kommun på 5251:-
    -Konstigt, jag bor i Skåne.
    -Vi kan inte göra så mycket, du får kontakta Svea Inkasso.

Sagt & gjort, jag kontaktade Svea Inkasso, de fick mitt personnummer.
    -Ja, du finns reggad här & det har gått vidare till Kronofogden.
    -Inte möjligt sade ja.
    -Du får kontakta frågeställaren. 

Än en gång Sagt & gjort.
    Pratade med Ekonomi avd i Luleå Kommun.
    Stämmer riktigt att du ej betalt hyra ang p-plats.
    Hon fick mitt personnummer, nej kan vi kan inte hitta dig, hon slog sedan på mitt efternamn & hittade fakturan som gått vidare till Svea Inkasso.

Kort sagt:
    Svea Inkasso hade fått i uppdrag av Luleå Kommun att kamma in pengar ifrån en obetald faktura från en person i Luleå.
    Fakturan ifrån Luleå kommun stämmde 100% med personnummer, namn & adress på den personen som fakturan var avsedd för.
    Av någon anledning så när Svea lade in uppgifterna så "råkade" dom ta fel personnummer nämligen mitt nr & när Svea inte lyckades så gick det vidare till Kronofogden i mitt personnummer.

Allt detta är nu utrett & jag finns inte längre reggad hos kronofogden, detta tack vare för en väldigt snäll person på Ekonomi avd Luleå kommun.
    Någon ursäkt ifrån Svea där felet uppstod har inte synts till.
    "JO" hanterar ej inkasso företagen.

• Svar på tråden Svea Inkasso
  • MeNoLike

Huvudsaken är väl att du inte längre är skriven på någon skuld som inte är din

• Waldo

Datainspektionen hanterar inkassoföretagen

Men jag tycker inte du ska räkna med någon ursäkt, även om du får ett positivt svar från DI
    Ursäkter är inte inkassoföretagens grej

• Sociofraude
    MeNoLike skrev 2013-06-05 11:12:01 följande:
    Huvudsaken är väl att du inte längre är skriven på någon skuld som inte är din

Ja, det stämmer, tycker bara att det är en jätta tabbe, som kan drabba/hindra någon annan i en betydligt viktigare ekomonisk situation.
  • Anonym (insatt)
    Sociofraude skrev 2013-06-05 11:00:45 följande:
    Vad gör man ?

Instresserad av en beg bil & gjorde en intresse koll hos en bilfirma med fick ett blank nej då jag fanns reggad hos kronofogden.
    Va?

-Kontaktade kronofogden, Ja, vi har fått in ett betalningskrav ifrån Svea Inkasso.
    -Va?, Vad avser den då.
    -Parkeringsavgift mm utfärdad av Luleå Kommun på 5251:-
    -Konstigt, jag bor i Skåne.
    -Vi kan inte göra så mycket, du får kontakta Svea Inkasso.

Sagt & gjort, jag kontaktade Svea Inkasso, de fick mitt personnummer.
    -Ja, du finns reggad här & det har gått vidare till Kronofogden.
    -Inte möjligt sade ja.
    -Du får kontakta frågeställaren. 

Än en gång Sagt & gjort.
    Pratade med Ekonomi avd i Luleå Kommun.
    Stämmer riktigt att du ej betalt hyra ang p-plats.
    Hon fick mitt personnummer, nej kan vi kan inte hitta dig, hon slog sedan på mitt efternamn & hittade fakturan som gått vidare till Svea Inkasso.

Kort sagt:
    Svea Inkasso hade fått i uppdrag av Luleå Kommun att kamma in pengar ifrån en obetald faktura från en person i Luleå.
    Fakturan ifrån Luleå kommun stämmde 100% med personnummer, namn & adress på den personen som fakturan var avsedd för.
    Av någon anledning så när Svea lade in uppgifterna så "råkade" dom ta fel personnummer nämligen mitt nr & när Svea inte lyckades så gick det vidare till Kronofogden i mitt personnummer.

Allt detta är nu utrett & jag finns inte längre reggad hos kronofogden, detta tack vare för en väldigt snäll person på Ekonomi avd Luleå kommun.
    Någon ursäkt ifrån Svea där felet uppstod har inte synts till.
    "JO" hanterar ej inkasso företagen.

JO hanterar bara myndigheters handläggning och inkassoföretagen är inte myndigheter.....
Svar på tråden Svea Inkasso