• Anonym (Debbie)

För mycket att ge 500 kr i present till 13-åring?

Mitt barn fyller 13 och önskar sig pengar för att spara ihop till en mobil. Vi har tänkt att ge 500 kr. Jag nämnde detta för en vän idag som frågade vad vi skulle köpa och hon tyckte det var helt galet att ge ett barn så mycket pengar.  Hon tyckte att 300 hade räckt gott och väl.

Vad tycker ni? Är det för mycket?  Hur mycket hade ni gett? Eller hade ni köpt en present istället? 

• Svar på tråden För mycket att ge 500 kr i present till 13-åring?
  • sagakarlsdotter

Det beror på vilka förutsättningar din familj har. Har ni råd att ge 500 kr så tycker inte jag det är fel. Hon blir ju tonåring och det ska väl firas med lite extra? Jag hade till och med kunnat sträcka mig till 700-1000kr om hon inte får några andra presenter från er. Förutsatt att ni har råd med det. Annars anpassar man sig efter familjens ekonomi.

• Birgitta2

Det är väl HELT upp till er! Begriper inte varför folk skall ha åsikter vad man lägger pengarna på. Om killen sparar så visst kan man väl ge honom både 300, 500 eller 700 kr. Han har ju ett mål med pengarna. Skit du i vad din vän säger och gör som ni själva vill. Jag gav min 16-åring en mobil i present (10 år sen). Lyckligare unge fick man leta efter. Normalt fick hon inte fullt så fina och dyra presenter men hon kommer aldrig glömma det. Värt varenda krona.  Omgivningen förfasade sig kan jag säga. Men varför ska jag bry mig om det? Mitt barn, mina pengar.

• tessi3h

Nej, jag tycker inte det låter för mycket. 300 kr för att spara till mobil känns ganska lite. Det beror ju på er ekonomi också. Våra barn är mindre än så och får ofta paket för runt 1000 kr.

• Anonym (Abc)

Beror ju på er ekonomi. Om jag hade en 13-åring som önskade sig pengar till en mobil och inget annat så skulle jag nog ge några tusen. Jag har slalomskidor som måttstock och ett par bra sådana kostar ju 3-5 000.

• Anonym (Anders)

Det är ni som bestämmer utifrån er ekonomi vad som är lagom summa. Vi har satt summan till ca 1.000 kr per barn på födelsedagar och julklappar. Det vet dom om och kan därmed också önska sig saker inom det intervallet.

Svar på tråden För mycket att ge 500 kr i present till 13-åring?