• Anonym (Pooool)

Ni som har pool...

Hur stor har ni? Varför skaffade ni? Är ni nöjda med den? Jag vill ha nergrävd pool. Min man vill bygga ut terassen och sätta dit ett spabad som man kan bada i året runt. Alltså är vi lite oense där... Vi har barn i skolåldern som vi bägge vet skulle uppskatta badpoolen. Hur hade ni gjort? Och varför gjorde ni som ni gjorde?

• Svar på tråden Ni som har pool...
  • KaSaM

Vi har en pool som är ca 6 * 3,5 m, grävde ner den och byggde altandäck runtom. Används givetvis sommarhalvåret men planen är på sikt att även skaffa spa i ena hörnet av altanen för vintersäsongen. Lätt att sköta, uppskattar att kunna sola och bada utan att behöva lämna huset eller för den delen trängas med mängder på stranden.

• Anonym (Pooool)

Lätt att sköta skriver du... Hur menar du då? För min käre man påstår att det är SÅÅÅÅ mycket jobb med en pool. Men ett spabad däremot. Det sköter sej självt Får man fråga vad det är för material till poolen och vad det kostade. Allt som allt?

• KaSaM

Vi lägger i klortabletter vid behov, har man poolen täckt när den inte badas i så krävs det inte så mycket, kostnad för allt är nog hittills ca 100'.

• KaSaM

Ofta följer ju pump och rengöringsgrejer med (hov, dammsugare till botten mm). Värmepump köper vi till för att ha en vettig temp i vattnet, kostnad ca 12'.

• Burberry

Vi har en hemmagjord (gjutit i betong) pool. Tillräckligt stor för vuxna att kunna simma i. Nergrävd, byggt trädäck runt. I trädäcket har vi också byggt in vår norrlandstunna (värms med el, inte vedeldad) som kan användas året runt. Poolen rengör sig med klor i cirkulationen, vi värmer också vattnet. Inget tak över ännu, eventuellt i framtiden. Fiskar upp lite skräp ur poolen ibland, men mest sköter den sig själv (med pooldamsugare)

• Momalicious

Vi har inte än men ska skaffa en rund med diameter på runt 3 meter, en nergrävd. Min sambo ska göra den själv, han gör det ibland i jobbet så det enda som kommer kosta är det som måste köpas som material och sånt. Sen ska vi ha ett bubbelbad inne i framtiden. Jag gillar inte att bada ute på vintern.

• Zayco
    Anonym (Pooool) skrev 2013-06-05 17:02:50 följande:
    Hur stor har ni? Varför skaffade ni? Är ni nöjda med den? Jag vill ha nergrävd pool. Min man vill bygga ut terassen och sätta dit ett spabad som man kan bada i året runt. Alltså är vi lite oense där... Vi har barn i skolåldern som vi bägge vet skulle uppskatta badpoolen. Hur hade ni gjort? Och varför gjorde ni som ni gjorde?
    Den är 7 meter lång vet jag, den fanns där när vi köpte huset men vi byggde om den till en fräschare pool helt enkelt.

I ett spabad kan man väl inte simma, det kan man i en pool (fast dock inte året runt) :P

Jag har faktiskt tröttnat på pool, badar aldrig i pool längre. Förut när man precis skaffat pool så doppade man sig varje dag men nä.. Tycker inte det är kul längre helt enkelt. Sen är det faktiskt jobb med pool, man måste dammsuga poolen, rengöra den pga alla löv och allt skit som hamnar i och sen måste man mäta phvärde och blabla.. Ja, det är ju jobb :P
  • Anonym (sthlm)

Vi skulle inte skaffa pool annat om någon erbjöd oss att lösa samtliga våra hypetekslån i gengäld. Och då skulle vi genast använda vår buffert för att fylla igen eländet direkt efteråt. De familjer vi känner som köpt hus med pool på tomten har lastat ned fyllnadsmassor i poolen och lagt gräsmatta över. Motivation: pooler är livsfarliga för barn (och ännu värre för tonåringar som lyckas få tag på folköl....).

En andra motivation kan vara att kolla på väderhistoriken. Vi bor i Stockholm, så det kanske är bättre i exempelvis Skåne, men att betala massor av pengar för et pool som bara kna utnyttjas nån månad eller två vartannat år känns som slöseri.

• Anonym (Gillart)

Bor också i Sthlm och har pool. Fanns här när jag köpte huset men var i bedrövligt skick så jag har lagt ner rätt mycket jobb på att få den fräsch och praktisk.
    Att den skulle vara farlig håller jag definitivt inte med om - det handlar ju om att planera in säkerhetsskydd!
    Jag har poolguard som en vuxen kan gå på, den är även låsbar med hänglås så ev. fulla tonåringar kan inte öppna den. Utan särskilt handtag går det ej heller och det handtaget kan jag hålla gömt ;)

Själv tycker jag det är underbart att ligga på madrass med en drink i handen och bara flyta med, slår det mesta i sommarväg för mig. Kvällsdoppet när kvällen är för varm för att kunna sova är också en lisa för själen. 

Däremot tycker jag att man ska planera noga hur man placerar ev. pool. jag gillar inte att den upptar hela trädgården och är blickfång under hela vinter. Jag har min lite åt sidan där den inte dominerar hela tomten.

Skaffa pool om ni gillar att vara hemma på semestern!

• Anonym (Swimspa)

Vi kompromissade. Jag ville ha simpool och sambon ville ha bubbelbad. Vi skaffade ett swimspa där jag kan motionssimma, det finns bra plats för barnen att plaska runt (ca 3*2 m) och i ena änden finns en separat bubbelpool. Vi har vårat i ett frostfritt uterum så det används året runt. Den ligger ovan mark men på isolerad markplatta.

Så här i efterhand är jag mycket nöjd, ungarna tycker att utrymmet räcker att bada och leka i och vi slapp gräva upp halva tomten. Den kostade en slant dock, 200 000 i inköp och ca 10 000 per år att värma och underhålla.

• Anonym (c)
    Anonym (sthlm) skrev 2013-06-05 23:06:54 följande:
    Vi skulle inte skaffa pool annat om någon erbjöd oss att lösa samtliga våra hypetekslån i gengäld. Och då skulle vi genast använda vår buffert för att fylla igen eländet direkt efteråt. De familjer vi känner som köpt hus med pool på tomten har lastat ned fyllnadsmassor i poolen och lagt gräsmatta över. Motivation: pooler är livsfarliga för barn (och ännu värre för tonåringar som lyckas få tag på folköl....).

En andra motivation kan vara att kolla på väderhistoriken. Vi bor i Stockholm, så det kanske är bättre i exempelvis Skåne, men att betala massor av pengar för et pool som bara kna utnyttjas nån månad eller två vartannat år känns som slöseri.

Om man har en uppvärmd pool med tak över så kan man använda den även vid dåligt väder. Dvs 3 månader om året i alla fall. Men det kostar ju del med tak eller pooltak över och att värma upp den. Jag vill ha både pool och badtunna sen i framtiden.
  • hymafr
    Anonym (c) skrev 2013-07-01 19:47:57 följande:

Om man har en uppvärmd pool med tak över så kan man använda den även vid dåligt väder. Dvs 3 månader om året i alla fall. Men det kostar ju del med tak eller pooltak över och att värma upp den. Jag vill ha både pool och badtunna sen i framtiden.

Jag tänker att en pool med tak värms upp extra mycket av solen - ungefär som att det blir extra varmt innanför ett fönster när solen står på, men mindre varmt om man drar ner rullgardinen. Det borde alltså bli betydligt varmare i en pool med glas/plast-tak än med en presenning. Vad tror ni andra? (Jag vill ev bygga pool i framtiden)
Svar på tråden Ni som har pool...