• Amandusish

Malignt melanom? OROLIG

Jag har börjat noja någonting otroligt över nästan alla mina levefläckar, men det är tre stycken som jag är särskilt orlig över.. Ska ringa vårdcentralen imorgon och be dom ta en titt men skulle vilja höra andras åsikter också. Kanske finns någon som har mer erfarenhet än mig. Tycker ni att jag ska kolla upp mina leverfläckar? Just nu tycker jag nästan att alla på hela kroppen ser konstiga och ojämna ut :(

• Svar på tråden Malignt melanom? OROLIG
  • Dotse

Jag tycker inte att de ser konstiga ut alls, men däremot tycker jag att du ska kolla upp dem ändå för att lugna ditt sinne. 

• Amandusish
    Dotse skrev 2013-06-05 18:25:50 följande:
    Jag tycker inte att de ser konstiga ut alls, men däremot tycker jag att du ska kolla upp dem ändå för att lugna ditt sinne. 
    Jag tycker att speciellt den sista är väldigt ojämn i formen och att den första är ojämn i färgen. Det lugnar mig lite att du tycker de ser normala ut, men ska kolla upp det ändå. 
  • Dotse
    Amandusish skrev 2013-06-05 18:29:22 följande:
    Jag tycker att speciellt den sista är väldigt ojämn i formen och att den första är ojämn i färgen. Det lugnar mig lite att du tycker de ser normala ut, men ska kolla upp det ändå. 
    Jag har sjukt mycket leverfläckar, vi pratar 47 st enbart på vänster underarm (räknade dem nu bara för att ge dig ett hum om det hela haha). Många av dem ser bra mycket konstigare ut än dina, jag har kollat upp dem flera gånger om men det är inget fel på något utav dem. I mina ögon ser dina små prickar väldigt normala och ofarliga ut. :) 
  • Amandusish
    Dotse skrev 2013-06-05 18:37:34 följande:
    Jag har sjukt mycket leverfläckar, vi pratar 47 st enbart på vänster underarm (räknade dem nu bara för att ge dig ett hum om det hela haha). Många av dem ser bra mycket konstigare ut än dina, jag har kollat upp dem flera gånger om men det är inget fel på något utav dem. I mina ögon ser dina små prickar väldigt normala och ofarliga ut. :) 
    Det var lugnande att höra! Men läser man på nätet står det överallt att man ska kolla upp om dom är ojämna i färg/form, men kan ofarliga leverfläckar också vara ojämna då alltså?
  • jaghopparhögt
    Amandusish skrev 2013-06-05 18:41:22 följande:
    Det var lugnande att höra! Men läser man på nätet står det överallt att man ska kolla upp om dom är ojämna i färg/form, men kan ofarliga leverfläckar också vara ojämna då alltså?
    Ingen av dina räknas som ojämna direkt. Kollar du på bilder där de jämför farliga och ofarliga märken så är det rätt stor skillnad. De farliga ser väldigt konstiga ut.
    Dina är mycket jämna och fina.
  • Amandusish
    jaghopparhögt skrev 2013-06-05 18:43:37 följande:
    Ingen av dina räknas som ojämna direkt. Kollar du på bilder där de jämför farliga och ofarliga märken så är det rätt stor skillnad. De farliga ser väldigt konstiga ut.
    Dina är mycket jämna och fina.
    Jag har kollat på många bilder men även läst att nästintill vanliga leverfläckar också kan ha malignt melanom Rynkar på näsan
  • Dotse
    Amandusish skrev 2013-06-05 18:41:22 följande:
    Några av mina, som är helt ofarliga och kollade flera gånger:

• Modernmom

Oh my! Dina är jättefina! Mina ser för jävliga ut! Kanske ska gå och kolla?

• Amandusish
    Dotse skrev 2013-06-05 18:55:46 följande:
    Några av mina, som är helt ofarliga och kollade flera gånger:

Haha, du har rätt! Mina ser inte så farliga ut i jämförelse med dina. Tack för hjälpen! Du lyckades lugna mina nerver lite grand!
  • Amandusish
    Modernmom skrev 2013-06-05 18:59:10 följande:
    Oh my! Dina är jättefina! Mina ser för jävliga ut! Kanske ska gå och kolla?
    Hur ser dina ut?
  • Dotse
    Amandusish skrev 2013-06-05 19:15:32 följande:
     Haha, du har rätt! Mina ser inte så farliga ut i jämförelse med dina. Tack för hjälpen! Du lyckades lugna mina nerver lite grand!
    Skönt! Kan nästan garantera att du inte har något att oroa dig för. :) 
  • skunkenett

Min såg jättefin och normal ut, men efter ett år ytterligare övertalade jag läkaren att ta bort fläcken
    det var ett melanom in citu, ett förstadie till Malignt Melanom.
    Jag tar numera bort allt som avvikter och ärstörre i storleken, för storleken kan ha betydelse
    MItt melanom var 1,2 cm gånger 6 mm stort
    Så, mitt råd: ta bort sånt som avviker, man vet aldrig förrän det är kollat av patolog. 

• Sous

De där ser helt normala ut. Jag går och lyser mina märken ungefär vartannat år (hudcancer i familjen) och har märken som ser betydligt värre ut. Du kan oroa dig om de a) plötsligt börjar växa dramatiskt (liksom kryper iväg över huden) b) ändrar färg och blir extremt mörka, nästan svarta c) börjar blöda, blir röda och svullna. Extremt stora märken kan behöva kollas extra.

Svar på tråden Malignt melanom? OROLIG