• Anonym (skulle ni)

Skulle ni låta eran 15 åring grilla med kolgrill utan vuxen övervakning?

Ja det är så att min bonus på 15 år ska grilla med sina kompisar. Hon har själv införskaffat sig en lite mini kolgrill och kol och begär nu att vi ska ska skaffa något och tända med samt lite mat och grilla. De ska grilla i en park några hundra meter bort från där vi bor. 

Jag själv är inte så jätteförjust i detta. Hon har aldrig grillat förut och inte de andra tjejerna heller. Nu är det ju dock inte mitt barn och ja det är alltså sambon som bestämmer detta. Han är lite orolig han med. Förklarar vad hon ska tänka på och hur hon ska göra. Varken han eller jag är vana kolgrillare. Vi har knappt gjort det själva ens. 

Jag bara föreställer mig allt hemskt som kan hända. Dessutom så kommer vi kanske inte kommer vara hemma då de planerat att grilla. Vi ska bort under dagen och det är inte säkert att vi hinner hem i tid innan de börjar. Även om vi är några hundra meter bort så är det bättre än inget. 

Ja då undrar jag. Skulle ni låta era barn grilla själva med kolgrill utan vuxen tillsyn, tonåringar som aldrig grillar förut? 

• Svar på tråden Skulle ni låta eran 15 åring grilla med kolgrill utan vuxen övervakning?
  • Anonym (ja)

Ja 15 år är nog en bra ålder att lära sig göra såna saker.

• Anonym (skulle ni)

ok. bra och höra andras åsikter. Bara jag som är hönsig då. 

• Anonym (---)

Nej, inte om hon aldrig grillat förut och inte har någon vana vid att hantera glödande kol/eld. Hon skulle få grilla med oss här hemma först, för att visa att hon förstår hur grillen ska hanteras innan jag släppte iväg henne med lika oerfarna kompisar. Och så skulle jag förhöra henne på grundläggande säkerhetstänk (inte spruta tändvätska på glöd eller eld om det inte tar sig på en gång, vilka underlag man kan ställa en liten grill på, att man ska kväva elden med ett lock om det behövs osv). Är det inte mer än några hundra meter till parken skulle jag nog be dem ta med en hink vatten också, när det väl blev aktuellt. Men jag skulle definitivt låta dottern få chansen att visa sig mogen nog för uppgiften, kanske redan samma kväll, så att de kan komma iväg som planerat.

• mamita64

Kan ni inte träna med henne någon gång eller två. Hur man gör, hur man tänder grillen, hur man inte gör med tändvätska, låta henne tända grillen när ni är med.
    Jag var 15 när jag tog mammas båt, ett gäng kompisar och grillen och for på sjön och grillade, ser inget problem i åldern alls.

• Anonym (skulle ni)

Det är väl kanske inte åldern som är problemet utan huruvida mogen hon är och att hon inte har någon erfarenhet kring det. Vi hinner inte visa henne. De ska grilla i morgon och vi ska åka bort på morgonen. 

Ja det är min sambo som får ta ansvar för det där. Jag ska dock meddela era råd till honom.  

• Rakad Apa

Ja, absolut. Att grilla är ju inte raketforskning direkt.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (ja)
    Anonym (skulle ni) skrev 2013-06-05 18:23:02 följande:
    Det är väl kanske inte åldern som är problemet utan huruvida mogen hon är och att hon inte har någon erfarenhet kring det. Vi hinner inte visa henne. De ska grilla i morgon och vi ska åka bort på morgonen. 

Ja det är min sambo som får ta ansvar för det där. Jag ska dock meddela era råd till honom.  
    Som redan skrivet så är det inte direkt avancerat.
    Någon gång ska alltid vara första gången :)
    Sluta oroa dig nu, hon är ju nästan vuxen.
  • Mys mymla

Du kan ju starta upp grillen i kväll!?..

man tar av gallret, sätter i kolen på med lite tändvätska, låt dra sig en liten stund. tänd på
    vänta på att elden slocknat och det är glöd på med gallret. på med korv eller va fan de nu e låt det grilla
    är det en klot grill med lock är det sen bara å sätta på locket så slocknar det..

det är super enkelt. 

Svar på tråden Skulle ni låta eran 15 åring grilla med kolgrill utan vuxen övervakning?