• Nennie

Mjölkprovokation, någon som vet?

Hej,

Har en dotter som är 1,5 år. När hon var 5 månader konstaterades mjölkproteinallergi. Hon har inte ätit något med mjölk i sedan dess, men ska om en månad underläkares övervakning genomgå en mjölkprovokation. Vi har fått i uppdrag att ta med en liten förpackning röd mjölk och vi ska låta henne dricka ur den när vi är hos läkaren, och avvakta upp till ca två timmar sa han.

Min fråga är nu - ni som ev har erfarenhet av detta - är det inte lite 'hårt' att börja med vanlig mjölk sådär koncentrerat direkt? Jag trodde att man skulle börja långsamt, t ex med att ge lite ost, testa mat som innehåller mjölkprotein, osv. Kan det inte ge en enorm reaktion om man dricker vanlig mjölk rakt på, istället för att man får en svagare dos stegvis, liksom??? Någon som vet? Någon som gjort samma sak med sitt/sina barn?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Mjölkprovokation, någon som vet?
  • Cordeliae

Ska hon dricka mycket? Jag kan tänka mig att om ni ger ngt annat så kanske hon inte reagerar för att det inte är tillräckligt mkt mjölk i. Kanske...

• Lilla Hustrun

Antar att ni ska till allergimottagning för test? Då har man all tänkbar medicinsk hjälp att häva allergisk reaktion om det kommer någon. Sen är det så att hon kommer inte få dricka hela mjölkpaketet, utan få liten dos, de kanske tom späder den. Å andra sidan är det inte ens säkert att hon får dricka, utan att man använder mjölken till ett pricktest.

Lycka till!

• Nennie

Tack Lilla Hustrun,
    Jo, du har säkert rätt i att hon inte ska dricka allt i det där lilla paketet. Vet inte heller om de spär ut mjölken. Dock vet jag att det inte gäller pricktest. Och vi ska inte till en allergimottagning, utan till en privat barnläkarmottagning. Men man får väl lita på att läkaren vet vad han gör, och han säger att det är vanligt och att han gjort det flera ggr. Jag bara reagerade på att hon skulle få ren mjölk efter ett års totalt mjölkfri kost. Trodde man började långsamt, men då kanske man å andra sidan inte kan se om det finns allergi vid högre doser. Fick idag höra av en väninna att man, om man är osäker på om ens barn är känsligt/allergiskt och mot vad gällande mjölken, så kan man ge hård ost (innehåller tydligen mycket mjölkprotein) eller messmör (vilket innehåller mycket hög halt av laktos/mjölksocker). Jag är laktosintolerant, men min dotter är mjölkproteinallergisk. Så kanske det är bäst att följa läkarens råd och se hur det går.
    Tack i alla fall för svar!

• Lilla Hustrun

Ja som sagt, ni är ju i rätta händer, det finns medikamenter även där om något skulle gå fel. Det kommer nog gå bra, men förstår att det känns nervöst.

• mappe

Vår läkare sa sist vi var där att inför nästa gång vi blir kallade, (som vi ska bli snart. Vi skulle bli kallade när Sigrid är 1,5 år och det är hon nu) så skulle vi själva hemma, dvs inte under läkarövervakning, testa om hon fortfarande är allergisk. Då skulle vi först börja med att ge henne bröd som innehåller margarin, kex och andra hårda produkter, tex flingor. Om hon inte reagerar på det skulle vi gå över till att ge henne mat lagat med riktigt smör. Om hon inte reagerar på det ska vi testa att ge henne youghurt och allra sist om hon verkar tåla allt annat så ska vi ge henne mjölk att dricka. Så vi ska inte ge henne mjölk att dricka först och främst.
    Sigrid reagerar fortfarande väldigt kraftigt bara hon får mjölkprodukter på huden. Hon behöver inte äta det för att det ska synas.

• Loppeloppan

Vi har hela tiden får höra "ju fetare, desto bättre". Vi började med smör på mackan, sen lite grädde i maten, sen en bit ost osv.

Svar på tråden Mjölkprovokation, någon som vet?