miamio skrev 2013-06-06 01:47:38 följande:
Sonen har egen familj nu och eget barn. Vill han att hans far skall vara ensam så han slipper vara svartsjuk. Hans beteende är att vi skall skilja oss. Absolut jag vill inte förstöra mellan far och son. Men är det rätt? Min sambo vill inte skilja sig men det vill ju tydligen sonen.
Det är jobbigt att leva på detta vis och jag vill att sonen och far skall vara lyckliga så hur gör vi nu? Ingen blir nöjd hur jag än beslutar.
Givetvis fortsätter du din relation med din sambo. Och försök göra allt du kan att avdramatisera det som händer med sonen inom dig.
Se det så här:
Du har din relation med din sambo. Den är din-er och är den du ska fokusera på....vad som än händer runt er.
Din sambo har sin relation med sonen. Den är hans-deras....så försök att hålla dig utanför den så mycket du kan. Om din sambo väljer att dansa efter sonen och springa till honom varje gång han ber om det, så är det din sambos val. Du behöver inte ens reta dig på det.....för det är deras relation och har inte med dig att göra. Så du kan släppa deras relation.
Du har din relation med sonen...trist just nu......med den är vad den är. Du kan bara fortsätta fokusera på din del i er relation....hur du beter dig....hur du känner......vad du upplever......det är det enda som du kan vara i och jobba med. Och sonen får helt enkelt ha de känslor han har i det hela. Du kan ju hoppas att det kommer en dag då ni kan mötas som två vuxna människor.....men det är inte mycke du kan göra för att förändra sonens syn och känslor just nu. Så fortsätt bara fokusera på dig själv och på det som fungerar för dig.....och försök att separera era relationer till varann som jag beskrev här över. Det kommer hjälpa dig och är ett verktyg.
Det enda som kommer hända om du och din sambo geggar in er för mycket på din-sonens relation, är att det kommer skapa slitningar i din och din sambos relation. Så fokusera på er två istället och det ni har tillsammans.
Lycka lycka till