• Anonym (velig person)

flytta och börja om?

Jag har i flera år mått psykiskt dåligt i perioder och alltid känt att jag står och trampar på samma ställe.
    Jag har nu bestämt mej för att flytta från den ort där jag är uppvuxen.

Finns det andra där ute som bestämt sig för att bara flytta och börja om helt på nytt någonannanstans? Hur gjorde ni med boende, jobb etc? 
    Hur tycker ni det har gått?
    Vill höra andras erfarenheter och hur det gått för er!  

• Svar på tråden flytta och börja om?
  • puss

Modigt!! jag applåderar dig och önskar fig all lycka till!!

• Anonym (velig person)

Tack Glad

• Patricia Sandell93

Har inte gjort en sådan flytt än, men jag och min familj ska flytta cirka 50 mil inom några år.

Men det är svårt att hitta jobb, så det blir väl att hoppa på någon skola och leva på CSN pengar ett tag. Så länge man har någon slags inkomst är det alltid någon som tar emot en, alltså hyresvärdar.

Lycka till! :)

• Anonym (velig person)

Okej, vad är anledningen till att ni flyttar då? 
    Ja, jag anser att det löser sig väl alltid. Som du säger man kan ju plugga isåfall. Vården behöver väl alltid vikarier. Har jobbat som vikarie i 4 år innan jag fick fast anställning så det är nog inga bekymmer :) 

• SupersurasunkSara

Modigt TS!

Inför flytt:
    Kolla på kommunens/kommunernas hemsidor dit du kan tänka dig att flytta, det brukar finnas listat en del husvärdar där, både kommunala och privata. Du kan ställa dig i kö hos dem redan nu.

Kolla på facebook, finns en köp/säljsida för orterna dit du kan tänka dig? Där kan du också fråga efter husvärdar, kanske finns någon som inte är listad på kommunens hemsida, samt att du kan få lite info om hur de olika värdarna är. Även här kan du starta en tråd och fråga. Alltid bra att veta vilka områden som är bra.

Hur ska flytten finansieras? Genomföras? Har du tillräckligt med kartonger och flytthjälp?
    Skaffa kartonger snarast och packa pö om pö så blir det inte så jobbigt, d är det också större chans att du märker kartongerna bra också (jag tror alltid att jag ska komma ihåg..)  Spara en kartong som du märker med en stor etta, den packar du ner det nödvändigaste i, kastrull, tallrik, bestick osv, tandborste, sängkläder, lite kläder så du klarar dig ett par dagar. Då behöver du inte riva i alla kartonger direkt.

Kolla på jobb/utbildningar så du är förberedd.

• Fröken reserverad

Jag flyttade till en helt ny ort utan att känna en enda. Det blev bra. Otroligt jobbigt och har tagit tid att etablera mig härmen det blev bra till sist.

Boende, ekonomiskt oberoende och jobb./sysselsättning..viktiga saker som kan ta lite tid. 

Reserverad står för upptagen.
  • Patricia Sandell93

Vi vill flytta till Östergötland på grund av att jag kommer där ifrån, bor i Skåne idag. Och min sambo Älskar Östergötland ( Valdemarsvik ) Han kommer från Skåne.
    Men det är en flytt vi kommer göra som sagt om några år, helt hundra procent säkra på den saken. :)

• Anonym (velig person)

okej, tack för era svar! 
    Jag ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning.. Har som sagt velat flytta från där jag bor i flera år men aldrig vågat. Jag tror och hoppas på ett nytt bra liv i framtiden! 

• SupersurasunkSara
    Patricia Sandell93 skrev 2013-06-06 11:20:32 följande:
    Vi vill flytta till Östergötland på grund av att jag kommer där ifrån, bor i Skåne idag. Och min sambo Älskar Östergötland ( Valdemarsvik ) Han kommer från Skåne.
    Men det är en flytt vi kommer göra som sagt om några år, helt hundra procent säkra på den saken. :)
    *S* min man r från Skåne men hamnade i Östergötland för kärleks skull. Nu bor han i Sörmland, också för kärleks skull
    Härligt att ni har en gemensam dröm ihop
  • Anonym (Olivia)

Jag har gjort det. Flyttat från en stor hemstad till en lite mindre stad. Mycket lyckat. Blir "naturligt" att försöka lära känna nytt folk, de intresserar sig för en, man har en annan bakgrund än de som kan upplevas intressant osv. Går det åt skogen kan man alltid flytta igen. Go for it!

Svar på tråden flytta och börja om?