• skruttarnas mamma

sonen ca 14 månader har atopiska eksem över hela kroppen, enbart ge välling?

Ja yngste sonen har fått "atopiska eksem" över hela kroppen, värst på benen. Och jag har ingen aning om var jag ska börja utesluta, tankar om tomater, jordgubbar, röda färgämnen, äggvita cikulerar i huvudet men det kan ju lika gärna vara något annat. 

Det kan väl inte vara farligt att låta honom enbart äta välling i ett par dagar så att eksemet (förhoppninsvis) försvinner och sedan introducera mat försiktigt igen och se vad det är han reagerar på?
    Eller hur ska jag annars gå tillväga, mat måste han ju ha i sig =(

• Svar på tråden sonen ca 14 månader har atopiska eksem över hela kroppen, enbart ge välling?
  • skruttarnas mamma

vill tillägga att vi ska till bvc på måndag och att han inte verkar vara alls besvärad av sina eksem (ingen klåda) och  protesterar egentligen enbart när jag smörjer med miniderm som verkar svida =(

• 2013

Välling kan ha en stoppande effekt på magen så jag skulle inte ge honom det som enda mat.
    Kokt vitt ris är det man brukar rekommendera när man ska "leta allergier". Vad säger läkaren eller bvc-sköterskan att du ska ge honom?

• 2013

Fråga på bvc hur du ska göra, de borde ha koll.

• Flickan och kråkan
    skruttarnas mamma skrev 2013-06-06 08:40:37 följande:
    vill tillägga att vi ska till bvc på måndag och att han inte verkar vara alls besvärad av sina eksem (ingen klåda) och  protesterar egentligen enbart när jag smörjer med miniderm som verkar svida =(
    Skippa miniderm. Helt värdelös. Inte särskilt fet och svider när det är torrt. Prova locabase repair. 
  • 2013

Vi har använt a-creme med gott resultat på både mina, mannens och dotterns eksem.

• skruttarnas mamma
    2013 skrev 2013-06-06 08:41:20 följande:
    Välling kan ha en stoppande effekt på magen så jag skulle inte ge honom det som enda mat.
    Kokt vitt ris är det man brukar rekommendera när man ska "leta allergier". Vad säger läkaren eller bvc-sköterskan att du ska ge honom?
    tack för ditt svar! har inte varit hos bvc än (ska dit på måndag) så jag vet inte vad de kommer säga =( kanske är bättre att vänta tills dess och utesluta sånt som jag misstänker (röda frukter/grönsaker och äggvita)?  

ibland önskar jag att man hade utbildat sig till barnsjuksköterska eller läkare så man kunde hjälpa sig själv i sådana här situationer istället för att vänta på andra =/  
  • skruttarnas mamma
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-06 08:46:09 följande:
    Skippa miniderm. Helt värdelös. Inte särskilt fet och svider när det är torrt. Prova locabase repair. 
    jag har redan skippat den =) vi använder repair, håller med om att den är bra!
  • skruttarnas mamma
    2013 skrev 2013-06-06 08:49:59 följande:
    Vi har använt a-creme med gott resultat på både mina, mannens och dotterns eksem.
    inte hört talas om a-creme, finns den på vanliga apotek? 
  • Fatheya

Prata med bvc först. Om jag minns rätt så ska man utesluta det man misstänker i 6v.

Men sen behöver det ju inte vara maten som ställer till det heller. Min son får atopiskt eksem pga pälsdjur.

• Edah

Min som var tolv månader när hela han blev ett stort exem. Enl barnläkaren skulle vi testa oss fram för att se vad han reagerade på OCH utesluta ALLT mkölkprotein. Efter en vecka hade han bara exem i böjvecken. Vanlig välling är mjölkbaserad!

Svar på tråden sonen ca 14 månader har atopiska eksem över hela kroppen, enbart ge välling?