• xerox

Dålig aptit

Hej!
    Jag har ett litet problem med min son, han blir 3 år senare i sommar. Han äter dåligt nästan varje måltid, frukost är rent omöjligt att få i honom vilket resulterar i blodsockerfall som är jobbiga för framförallt mig som är mest hemma med honom. Lunch går lite bättre att äta så länge det är pasta eller ris som serveras.. Han äter sällan något protein till. Middag, samma sak där. Han har de senaste månaderna börjat äta fiskpinnar och potatismos. Korv går också bra.. Hans kräsenhet vet jag inte vart han fått ifrån. Är det någon som har liknande problem eller har haft som kan ge råd? Tycker mest att hans bristande intag som leder till ledsamhet och utbrott är värst, svårt att hantera och svårt att få honom att förstå att det är hunger. Är själv känslig för blodsockerfall.

• Svar på tråden Dålig aptit
  • ELLEoClara

Har en tjej på nyss fyllda 4 år som är petig i maten. Började vid ca 1,5 års ålder ( var extremt matglad som bebis), och har under senaste året blivit bättre och bättre.

Har alltid legat bra i vikt.

Våran räddare i nöden har varit att hon älskar mjölk, så hon får alltid i sig lite energi genom den.

Plus att "hemska mig enligt vissa här på fl" hon fortfarande får välling, oftast både morgon och kväll.

Angående frukost gav/ ger vi ofta 2 frukostar eller kalla det frukost + tidigt mellis om det låter bättre.

Ex. kl 7 - välling och sen kl 8-9 liten macka + mjölk / liten youghurt / lite banan.

Lunch oftast tidigt beroende på hur mycket och vilken tid hon ätit på morgonen.

På dagis åt de också tidigt ca 11 - 11.30.

Försöker att alltid ha något på tallriken som jag vet går ner. De dagar som något "oätbart" serverats på dagis  har jag med något att ge direkt vid hämtning. Har dock inte behövts så ofta på senare tid.

Har även pratat mycket om att maten är kroppens bensin och hur energin tar slut när man inte ätit osv.

Hur kroppen behöver olika mat för att fungerar osv. Lånat massa böcker på biblioteket, "Kråke och kroppen" är bra.

Började väl förstå någon gång efter 3 års ålder.

Lycka till!

Svar på tråden Dålig aptit