• Anonym (besviken)

Hela resan förstörd - sambons barn ska med

Jag vet att det är hemskt att jag känner så, men tyvärr är det precis så jag känner just nu.

Jag och sambon hade planerat att resa bort en vecka i sommar. Hans barn (12 och 14 år) var också välkomna att följa med men de ville inte, vilket jag hemskt nog tyckte var väldigt skönt.

Jag har sett fram mot den här resan jätte mycket och har verkligen längtat efter att det ska bli dags att åka iväg. Men så idag ringer barnens mamma och berättar att hon ska iväg ungefär samtidigt som vi planerat och undrar om han kan ha barnen då. Sambon säger att det inte är några problem utan att ens fråga mig och helt plötsligt ska barnen med på resan och jag känner mig så besviken och har inte alls någon lust att resa iväg längre.

Jag vet att mina känslor inte är okej men jag klarar verkligen inte av hans 14-åring. 12-åringen har jag inga större problem med och honom tycker jag till och med om, men 14-åringen har jag som sagt riktigt svårt för.

För det första går det knappt att prata med honom. Frågar man honom något så svarar han väldigt kort och oftast bara "jag vet inte" på allting. Han frågar aldrig någonting tillbaka och tar inga som helst initiativ till att inleda ett samtal. Det känns som att han alltid är sur och han är ofta ganska otrevlig mot sin pappa. Han tycker aldrig att någonting är roligt och vill aldrig hitta på någonting. Tvingar sambon med honom ändå går han bara omkring och är sur och sprider dålig stämning. Dessutom är han väldigt otacksam och bortskämd.

Så antagligen kommer 14-åringen att gå runt och sura hela resan, och sambon kommer att lägga ner i princip all tid på att dalta med sina barn och försöka göra dem nöjda. Känns inte så jätte roligt.

Tanken har slagit mig att ställa in resan men känner att jag inte kan göra det. Så eftersom jag måste stå ut hela veckan så tänkte jag höra om någon har några idéer om hur man kan göra veckan uthärdlig trots en sur 14-åring.

• Svar på tråden Hela resan förstörd - sambons barn ska med
  • FireLady

Tonårspojkar vill helst låsa sig in i rummet, manskokong, de går in som pojkar och kommer ut som män. Tar man dem ur kokongen med våld så får man bara en sur halvklar man med sig. Så ha överseende med det.

• Dixie

Men om barnen inte ville med på resam, kan ni inte ändra vecka och åka på en "barnfri" vecka?

• FrökenKanSjälv

Ta med en kompis till pojken samt ett tv-spel och en halvschysst tv. Ni kommer knappt se röken av dem på hela veckan.

• FrökenKanSjälv

Jag förstår förresten att du är besviken. Inte okej av mannen att säga ja utan att kolla med dig först! Varför tycker han att mammans planer är viktigare än era?

• TanganyikaIka

En helt normal tonårspojke! Bry dig inte om surandet, var som vanligt och var så normal och trevlig du kan, så ordnar sig resten. De stänger in sig vid 13 och kommer ut vid 16 och är normala trevliga människor. 

• Anonym (.)

Låt pappan åka själv med barnen. Du vill ju ändå inte och det verkar som att 14-åringen skulle behöva lite kvalitetstid med pappan för att öppna upp och må bättre.

• Anonym (L)

Dina känslor är visst okej! Man rår ju inte för vad man känner. Det viktiga är att du inte låter dem styra dig.

• SVBk4rr1ng
    Anonym (.) skrev 2013-06-06 21:48:37 följande:
    Låt pappan åka själv med barnen. Du vill ju ändå inte och det verkar som att 14-åringen skulle behöva lite kvalitetstid med pappan för att öppna upp och må bättre.

Eller så behöver han bara överleva puberteten och tonåren.
  • Anonym (bonusmamma)

Jag är fullt förståelse. Säg som det är till din sambo vad du hade förväntat dig: en kärlekssemester med gull, sex och liknande trevligheter att du hade ställt in det på det och nu är besviken. Rak och öppen kommunikation.  Det är en skillnad med barn och utan barn på semester. Mitt första råd är att ta den diskussionen med honom att han inte kan besluta över din rygg.  Att han måste höra med dig först. Men om det var tal om från början att barnen skulle följa med så kanske han inte  tycker att det är konstigt.

Jag har levt med min man och hans barn i tio år nu och många situationer har varit liknade, framförallt när vi var nykära. Men om man vill ha ett långvarigt och hållbart förhållande så är det viktigt att integrera barnen i det.. Se denna resa som en möjlighet att komma din bonusson närmare men kräv också en egen semester med din sambo. För jag tror inte han fattar att du förväntat dig något annat. Och sätt ner foten om det här att han tar beslut över din rygg.

Svar på tråden Hela resan förstörd - sambons barn ska med