• ensammamma26

Hjälp Hur ska man laga mat åt en 5 månader bebis

Hej jag har precis börjat med smakportioner åt min 5 månader flicka. Men jag vet inte om jag ger henne för litte elr. för mycket. Jag brukat koka en poptati och en morot då delar jag det i 2  så han kan ha det till nässta dag. 

• Svar på tråden Hjälp Hur ska man laga mat åt en 5 månader bebis
  • Tirem

En 5 månaders ska inte äta fast föda alls, det räcker om du doppar fingret i din mat, ca 1 kryddmått, och låter henne smaka!

Vid 6 månaders ålder kan du mycket försiktigt börja ge just den maten du skriver! Börja med en tesked och öka sakta för att vid 8 månaders ålder ersätta en måltid.

• Vendelsö

Om man ser till de rekommendationer som Livsmedelsverket ger så ska man börja med pyttesmå smakprov och inte portioner. Det innebär lite på en sked eller på ett finger. Man kan då ge tex av sin egen mat snarare än att börja laga. Inga mängder alltså utan bara för att testa konsistenser och smaker.

• Alby

Man brukar säga att ett kryddmått är en smakportion i början. Sen kan man öka mängden sakta. Om bebisen gillar det så kan man pröva lite olika smaker istället för pot och morot varje dag. Lycka till

• isson

Fick rådet från min BVC sköterska att så länge magen hänger med så kan man prova sig fram antingen genom smakportion från sin egen mat eller tesked av puré. Vid fem månader åt min kille gröt till frukost, två iskuber puré vid lunch och middag sen amning resten av dygnet :)

• beccagranen

En tumregel är mild och lättarbetad föda. Där av brukar man börja med små mängder grönsak/rotfrukt, och inte kött som kan ta upp till tre dagar i tarmarna att bryta ner. Problemet när man börjar med en stor mängd .är att magen kommer i obalans, förstoppad är vanligt. Tarmarna är inte vana att arbeta så hårt och bryta ner, lika så är inte bakteriefloran i tarmarna i full balans. Där av ska man börja i små små portioner så att barnets mage/tarmar hänger med. Det finns fall där barn fått tamvred och tarmfickor/proppar pga förstoppning, lika så är det bra att intruducera en ny sorts föda åt gången i minst 1dygn så ser man om barnet får någon allergisk reKtion, och då är det lättare att spåra källan till det. Yttligare en sak att ha i åtanke, bebisar är vana att fylla upp hela magsäcken till max med vätskebaserad föda, vid fast föda är det för mycket. Många små barn äter och äter för att det är gitt eller för att dom helt enkelt inte vet bättre. Tills dom blir övermätta och får magknip, kräks, osv. Så kontrollera mängden till måttlig i början, det tar sin tid att känna mättnad.

• Mrs Moneybags

Du behöver inte laga mat till en femmånaders. Som andra skrev räcker det med om du doppar fingret i din egen mat och ger henne. 

Man kan börja långsamt med små portioner fast föda vid 6 månaders ålder, babygröt och rotfruktspuréer med mera. Titta vad som är i barnmatsburkarna för 6 månaders och laga det själv istället, så slipper du betala för all vätska de adderar  

Svar på tråden Hjälp Hur ska man laga mat åt en 5 månader bebis