• Anonym (när?)

Sommarvikarie - när utbetalas lönen?

Är i sommar anställd som undersköterska på en vårdavdelning på sjukhuset här. Har bara varit anställd som timvikarie på äldreboenden förut, så detta är nytt för mig. Jag kommer i sommar jobba på schema, tjänsten är på 100 % och chefen har inte sagt något om att det skulle vara ett timvik. På anställningsavtalet står det dessutom "Anställningsform: Vikariatanställning". Enligt avtalet betalas lönen ut den 25:e varje månad men det jag undrar över är: det jag jobbar nu i juni, kommer det i juni eller i juli? Som timvikarie fick jag månaden efter, men är det samma nu? Anledningen till att jag undrar är för att jag blir fundersam då jag har vänner som jobbat som usk och inte varit anställda på timmar (vad de haft för anställningsform vet jag inte) och fått samma månad de jobbat (men bara innan ett visst brytdatum), och därför antog jag att det var samma för mig nu. Men så pratade jag med kära mor förra veckan, som jobbar som usk på ett boende i annat län. Sa att det kommer vara skönt att få lönen för jobbet utbetalad samma månad och hon lät lite frågande då i telefonen, som att det inte alls var så. Så: när kommer lönen för de dagar jag jobbat, samma månad eller månaden efter? /Hälsn. en som inte vet

• Svar på tråden Sommarvikarie - när utbetalas lönen?
  • Thotis90

Det brukar vara månaden efter som man får lön, d.v.s om du arbetar i juni får du junilönen i juli. Jag har ett sommarvikariat nu (dock ej inom vården) och jag har arbetat i maj, men inte fått lön i maj. Jag får med andra ord lönen månaden efter.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Mojjans

Så länge du inte har månadslön kommer lönen månaden efter

• Anonym (när?)

Jag vet månadslönen, har inte hört nåt om timlön. På mitt avtal står månadslönen och chefen har bara sagt månadslön när hon talat om lönen...

• Michael08

Det beror på är det timvik så får du det månaden efter . Är det månadsanställing så får du juni lönen i juni. Men ob från juni får du i juli. Alltså som månads anställd får du alltid ob pengarna en månad efter. Samt att en månad efter din anställning som månads anställd så får du en extra utbetalning som e för "semester" dagarna som man samlar i månads anställning .

• Anonym (när?)

Hur vet jag om det är en månadsanställning jag har då? Ska det stå nånstans i avtalet, och hur står det i så fall? Minns inte vad det stod i mitt avtal förra året när jag var timvikarie, men tror att det stod "timvikariat" då. På detta står det "anställningsform: vikariatanställning, sysselsättninsgrad 100%, anställningen avser ett vikariat för nn, nn from 2013-06-10 med anledning av dock längst tom 2013-08-11". Sen står månadslönen och lite övriga anställningsvillkor. Är det något av det som antyder att det är ett timvik eller månadsanställning?

• Michael08

Det står en månadslön och inte en timlön? Då är det mest troligtvis en månadslön. Vilket betyder att du får ut den 25e juni en lön som började samma dag som anställningen började fram till siste juni. Sen i juli får du ut ob för juni plus lön från 1 juli till siste juli. Augusti får du ut ob för juli och semester ersättnings pengar . Om du inte jobbar som månads anställd i augusti med. För då får du inte semester ersättnings pengarna förren månaden efter augusti.

Svar på tråden Sommarvikarie - när utbetalas lönen?