Sommarvikarie - när utbetalas lönen?
Är i sommar anställd som undersköterska på en vårdavdelning på sjukhuset här. Har bara varit anställd som timvikarie på äldreboenden förut, så detta är nytt för mig. Jag kommer i sommar jobba på schema, tjänsten är på 100 % och chefen har inte sagt något om att det skulle vara ett timvik. På anställningsavtalet står det dessutom "Anställningsform: Vikariatanställning". Enligt avtalet betalas lönen ut den 25:e varje månad men det jag undrar över är: det jag jobbar nu i juni, kommer det i juni eller i juli? Som timvikarie fick jag månaden efter, men är det samma nu? Anledningen till att jag undrar är för att jag blir fundersam då jag har vänner som jobbat som usk och inte varit anställda på timmar (vad de haft för anställningsform vet jag inte) och fått samma månad de jobbat (men bara innan ett visst brytdatum), och därför antog jag att det var samma för mig nu. Men så pratade jag med kära mor förra veckan, som jobbar som usk på ett boende i annat län. Sa att det kommer vara skönt att få lönen för jobbet utbetalad samma månad och hon lät lite frågande då i telefonen, som att det inte alls var så. Så: när kommer lönen för de dagar jag jobbat, samma månad eller månaden efter? /Hälsn. en som inte vet