• philippath

    Rättigheter när det tar slut, någon som vet?

    Hej allesammans. Mitt läge är som så att jag har en son som är 7 månader. Jag ammar fortfarande mest men han äter en del mat också, om det är väsentligt. Jag och min sambo har precis gjort slut och ska flytta isär. Jag har under hela tiden sen lillen föddes tagit det största ansvaret, nästintill allt ansvar över honom. Pappan är en bra pappa och jag önskar innerligt att vi kan komma överens och sköta detta så snyggt som vi bara kan! Jag vill honom inget illa och det är viktigt för mig att han får en bra kontakt med sin pappa som inte drabbas av vårt dåliga förflutna. Mitt ex har ljugit duktigt under hela vårt förhållande, om allt. Han har inte respekterat det som är viktigt för mig, han har missbrukat mycket droger men skött sig hyffsat med ett par återfall sen barnet föddes. Han väntar dessutom ett fängelsestraff på några månader. Han har också problem med alkohol, när han väl dricker. Nu till problemet, vi kommer inte överens om hur vi ska göra med umgänget av vår son. Jag vill till en början vara med när dom träffas av den enkla anledningen att jag är rädd och orolig och inte vet vad han är kapabel till att göra. Jag litar helt enkelt inte på honom och han skulle mycket väl kunna ta vår son och försvinna några dagar utan att informera mig eller ens svara i telefon. Han tycker att jag är hemsk och anser att han har rätt att få vara ensam med sonen. Han pratar om att gå vidare med det hela. Så nu undrar jag om det är någon som vet om jag har några särskilda rättigheter i situationen? Eller om pappan har? Kan jag kräva att få vara med när dom träffas och kan jag "bestämma" eller gör jag fel då? Skulle bli så tacksam för svar om någon vet. Är verkligen orolig, att vår son ska vara med om saker han inte borde eller att pappan ska försvinna med honom och sluta höra av sig, det gör mig så ledsen att pappan inte förstår mig också för jag vill verkligen inte förstöra eller göra någon illa! Om någon har liknande erfarenheter, dela gärna av dig av lite stärkande tips också, för det här är det svåraste jag någonsin varit med om.. Kan tillägga att vi även har gemensam vårdnad.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 02:41
    Måste tillägga att jag inte är 40+, och det var av misstag jag råkade lägga in inlägget på det.
  • Svar på tråden Rättigheter när det tar slut, någon som vet?
  • pluvdo

    Inte något särskilt konstruktivt inlägg, men... alltså, varför skaffar du barn med en person som du inte ens litar på med barnet? Okej om man inte litar på någon när det kommer till trohet/otrohet och så, men att ha barn med någon som man sedan inte vill lämna barnet ensamt med för man tror att personen skall försvinna med barnet då eller något? Varför?

    Tror du att ditt ex vill sabba sina chanser till ett fungerande umgänge i fortsättningen?

  • Sephrenia89

    Kanske skaffa ensam vårdnad och ge honom umgänge på dina villkor?

  • vargbjörn

    Så länge ni har gemensam vårdnad kan du inta varesig hindra honom att träffa sitt barn eller bestämma att få vara med när dom ses. Du kan inte ens hindra honom från att resa utomlands med barnen om han har tillgång till passet och det inte är spärrat pga att det försvunnit

  • Loi

    Ts ingen av er har några rättigheter däremot ert barn och du kan inte varesig ni har gav eller ev kräva att vara med vid ug, känner du oro så kan du för barnet skull söka umgängesstöd men vill inte den andra föräldern ha det så blir det svårt. För att få enskil vårdnad nån annan skrev är svårt och även då så bestämmer man inte ensamt hur umgänget ser ut, det du kan göra är helt enkelt att se till att ni får papper på hur ug ska se ut och hur överlämningarna skall ske och vid vilken tidpunkt sen kan du hålla dig till det för du bestämmer vad barnet skall göra på din tid och han på sin tid och vill han åka till månen med barnet på sin tid så får han det bara han överlämnar barnet när han ska

  • Tow2Mater
    philippath skrev 2013-06-07 01:41:00 följande:
    Jag vill till en början vara med när dom träffas av den enkla anledningen att jag är rädd och orolig och inte vet vad han är kapabel till att göra. Jag litar helt enkelt inte på honom och han skulle mycket väl kunna ta vår son och försvinna några dagar utan att informera mig eller ens svara i telefon.
    Vad gor att du tror att han bara kan ta barnet och "forsvinna" under den forsta tiden han träffar barnet, och inte senare?
  • Thirtyplus

    Är fadern olämplig som far, så starta en process om att ansöka om enskild vårdnad. Ta även kontakt med familjerätten och hör med tillfällig lösning. Exempelvis är det möjligt att få till stånd 'restriction order' (hjärnsläpp och kommer inte på vad det heter på svenska) om pappan utgör en fara för barnet. Detta kan då gälla så långt som tills att det finns en dom på hur vårdnadens ska lösas, och det sker inte i en handvändning.


Svar på tråden Rättigheter när det tar slut, någon som vet?