• Sjuk88

Sjukskriven och försöker bli gravid

Hej! Jag har varit sjukskriven i snart 5 månader, jag och min sambo har pratat och vill börja försöka skaffa barn! Min sjukskrivning kommer vara i minst 6 mån till då jag ska göra en liten operation i axeln som har lång rehab! Min fråga är då från vilket år eller tid kommer föräldrapenningen att räknas på? Är det samma grund som sjukskrivningen jag har nu går på eller kommer den räknas på nästa år (året med låg inkomst pga sjukskrivningen) efter som att barnet troligen kommer våren 2014???? Snälla hjälp oss :)

• Svar på tråden Sjukskriven och försöker bli gravid
  • Försäkringskassan

Hej!

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) används till exempel för att räkna ut vad du får i sjukpenning och föräldrapenning.

När du blev sjukskriven har vi räknat ut en SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst) för dig och
    som vi  nu betalar ut ersättning med sjukpenning.

Det innebär så länge du behåller din SGI så  får du ersättning efter din aktuella SGI och det gäller alltså även om du sen kommer att ansöka om föräldrapenning.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Sjuk88

Tack för ett snabbt och jätte bra svar! :) så även om jag blir "frisk nån månad emellan kommer de vara samma grund ändå! . :)

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du är frisk en period och inte får sjukpenning är det viktigt att tänka på att "skydda" din SGI. Det kan du göra genom att t.ex. jobba (om du har något arbete) eller skriva in dig på Arbetsförmedlingen (om du inte har något arbete). Det är viktigt att du ser till att det inte blir något "glapp" -alltså att det inte blir någon dag när du inte får sjukpenning, inte jobbar eller inte står inskriven på Arbetsförmedlingen eftersom det skulle kunna komma attt påverka din SGI. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven och försöker bli gravid