Villkorad kärlek till sina barn?
Jag har stött på en, för mig, ny företeelse. Nämligen villkorad kärlek till sina (vuxna) barn. Man kräver att barnen och partnern ska respektera en, oavsett hur usel man än är som förälder eller som medmänniska, och de ska acceptera att man som förälder har rätt att kräva att barnen gör som man säger. T.ex antingen lämnar "barnet" förhållandet eller så avslutar man som förälder kontakten med sitt barn.
Anledningen att villkora förhållandet är för att barnets partner har andra värderingar, åsikter och politiska ställningstaganden än vad man själv har samt att denne vägrar tiga still och låta föräldern fortsätta styra sitt vuxna barns liv, inklusive relationer.
Jag är förvånad över det och kan inte förstå hur människorna tänker. Är det jag som är konstig som älskar mina barn oavsett vad som händer och sker, oavsett åsikter, politiska värderingar eller vem de väljer som partner?
Har man någonsin, som förälder, rätt att villkora kärleken till sina barn och hota att utesluta dem ur sina liv, om de inte gör som man säger?
Kan man kräva andras respekt, eller är respekt något man får om man förtjänar?
Ser fram emot en intressant diskussion!