• Anonym (Irriterad)

Överreagerar jag?- Ställer in dejter

För ca 6 veckor sedan så träffade jag en jättetrevlig kille, 37 år.
    Allt klickade och vi har det jättebra tillsammans när vi ses, vi skrattar, skojjar och har ungefär samma värderingar. Vi båda letar efter en livspartner och därmed också bestämt att vi ska ge 100% för att försöka få det att funka.

Ingenting har egentligen stört mig tills nyligen (i söndags) då vi hade ett tjafs som varade i några dagar om en grej (han gjorde ett stort misstag) vilket i sin tur gjorde att jag backade och inte ville ses mer. Jag tappade tilliten till honom.

När jag växte upp har båda mina föräldrar varit personer som säger mycket men håller lite av vad som lovas, vilket gör att jag alltid söker mig till personer som man kan lita på och som gör vad det säger att de ska göra..det är helt enkelt något som är viktigt för mig.

Denna killen är som sagt jättego, vi vistas ute i stan, på cafeer, parker etc  och vi har även stött på hans ex fru och några av hans vänner. Vi åker även kollektivtrafik ibland så han håller mig inte gömd inomhus på något sätt.

Däremot så efter att vi "gjorde slut", så bad och bönade han om att vi ska ge det ett nytt försökt, att försöka bygga upp tilliten igen. Detta samtalet var i onsdags och jag gick efter mycket om och men med på att ge det ett nytt försök.

Igår spenderade vi hela dagen i en park, vi hade det jättebra, sen gick vi till en vinbar och tog ett glas vin innan vi åkte hem till hans lägenhet och käkade. Under tiden vi var på vinbaren så gav han förslaget att vi skulle spendera eftermiddagen tillsammans idag på fredag. Han sa att han hade tvätten på morgonen, ett läkarbesök strax innan lunch och sen träffa en kompis på kvällen. Han sa också att han kunde komma förbi och plocka upp mig efter sitt läkarbesök. I går kväll när han körde mig hem bekräftade han igen om jag ville ses, vilket jag tyckte var bestämt så inga problem med det. I och med att jag bestämt med honom gör jag inte upp några andra planer så jag säger ofta nej till andra som vill ses om de frågar efter att jag redan bestämt något.

I morse fick jag ett glatt SMS där det stod "God morgon! Vi kan väl ses imorgon istället så det inte blir så tajt med tid, så kan vi spendera hela dagen tillsammans istället".

Detta gör mig tokig. Jag blir galen av människor som inte kan planera och tänka före och istället ställer in dejter som de själva har bett om.

Jag vet inte hur jag ska tackla detta, det har hänt ganska många gånger innan med samma kille och jag blir lika besviken varenda gång jag får ett sånt SMS, det sitter som djupa spår i mig.

Överreagerar jag trots att det är så otroligt viktigt för mig? Hur hanterar ni inställda dejter?

• Svar på tråden Överreagerar jag?- Ställer in dejter
  • cazh82

Nja, är själv inte den lugnaste tigern i buren om man säger så. Men jag råder dig att försöka hålla igen lite med irritationerna inför honom, ni har bara dejtar varandra i sex veckor så för tidigt med drama. Han hörde ju av sig, annat om han struntat i det. Sedan har jag förståelse för det här med tillitsproblemen, men ring och beklaga dig för vännerna istället för att gasta på karln.

• pluvdo

Jag tycker att du överreagerar. Visst är det tråkigt om han ställer in på det sättet, men... det lät ju faktiskt som att han hade ganska mycket att göra och han kanske kände sig jättestressad. Förmodligen så ville han egentligen vara med dig idag och därför föreslog han det från början, men så insåg han mer och mer att det inte skulle gå. Eller så är han dålig i magen eller något och kan inte med att säga det till dig.

Värre hade ju varit om han bara struntat i att komma när ni bestämt att ni skulle ses. Eller om han ställt in eller skjutit upp någon viktigare sak, exempelvis en resa tillsammans eller något sådant.

• Stårschan

Jag skulle inte ha klarat av ett så otroligt respektlöst beteende. Det tyder ju både på bristande social kompetens och bristande empati att han inte inser att du ställt in dig på att träffa honom - för det var ju trots allt det ni hade bestämt - och alltså ställt in andra planer eftersom du redan var upptagen. Jag kan förstå om en oerfaren 19-åring som fortfarande bor hemma hos mamma inte har lärt sig dessa sociala koder, men en 37-åring borde veta bättre.

• 123

Visst kan det vara du som överreagerar. Fast det kan lika gärna vara hos honom problemet ligger, en obotlig tidsoptimist kan driva alla till vansinne.
    Eller så är det helt enkelt så att ni fungerar olika då det kommer till planering, ingens fel bara olika. Kanske så pass olika att det blir en dealbreaker, hellre än ett bråka, tjafsa och vara ledsen ofta.

Det är också ett dåligt tecken (tycker jag) att ni bara träffats i 6 veckor och redan hunnit bråka, göra slut, bli ihop igen och börja upprepa samma beteende igen. 
    Den inre rösten brukar ha rätt.  

• mkes

Tycker du överreagerar. Han spenderar hellre hela lördagen med dig än bara några timmar på fredagen - vilken dag föredrar du att träffas då?

• Stårschan
    mkes skrev 2013-06-07 11:30:53 följande:
    Tycker du överreagerar. Han spenderar hellre hela lördagen med dig än bara några timmar på fredagen - vilken dag föredrar du att träffas då?

Vad är det för fel på att ses på fredageftermiddagen - som var bestämt! - OCH lördagen? Om man nu verkligen är intresserade av att träffas. Vill man skippa den redan bestämda dejten kan man väl åtminstone fråga om det är OK med den andra att flytta tiden, istället för att bara ställa henne inför faktum att dejten är avblåst.
  • Ernst Hugo

Du överreagerar lite, men är det inte sådana situationer som man kan prata om? Det verkar ju vara ett mönster som upprepar sig och då är det kanske läget för att ta upp till dialog..

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • mkes
    Stårschan skrev 2013-06-07 11:34:44 följande:

Vad är det för fel på att ses på fredageftermiddagen - som var bestämt! - OCH lördagen? Om man nu verkligen är intresserade av att träffas. Vill man skippa den redan bestämda dejten kan man väl åtminstone fråga om det är OK med den andra att flytta tiden, istället för att bara ställa henne inför faktum att dejten är avblåst.
    Haha, han kanske inte vill träffas tre dagar i rad? Eller hade planer på lördagen som inte blev av?

Vill ts hellre träffa en stressad kille i några timmar idag för att sagt var sagt så är jag säker på att de kan ordna det bara hon berättar hur viktigt det är att de ses idag för att det var bestämt så. Han kanske inte tänker längre än att imorgon får de mer tid tillsammans och dejten är ju inte inställd utan bara flyttad till en dag som ger dem mer tid tillsammans.
  • Anonym (Irriterad)

Det som blev ett tjafs är utrett och han har haft en acceptabel förklaring på situationen. Vi har diskuterat detta och kommit fram till att det som hände inte var ok, men hans ursäkt är accepterad och han lär inte glömma det där i första taget så det är ok och vi bestämde att gå vidare från det.

Vi har inga problem med att ses flera dagar i sträck, det gör vi ofta och det är ofta han som vill, då jag är lite mer avhållsam och tycker om ensamtid. Om han är ledig flera dagar från jobbet, tex vid klämdagar etc, så är det mig han spenderar den mesta av den tiden. Det som stör mig som sagt, är att han tror han hinner men egentligen så gör han inte det.

Kanske är det jag som istället behöver säga nej från början om jag tycker att dagen verkar lite stressad för honom. Själv hade jag inte velat stressa runt hela dagen och hade därför heller inte sagt ja till en dejt, samtidigt så vill jag inte ta ifrån honom rätten att själv avgöra om han hinner eller inte, han är ju vuxen.

mkes skrev 2013-06-07 11:30:53 följande:
    Jag tycker det är viktigt att man håller sig till vad man bestämt. Jag har inga problem med att ses bara några timmar, det räcker för mig för det mesta.

• Anonym (Irriterad)
    123 skrev 2013-06-07 11:22:17 följande:
    Visst kan det vara du som överreagerar. Fast det kan lika gärna vara hos honom problemet ligger, en obotlig tidsoptimist kan driva alla till vansinne.
    Eller så är det helt enkelt så att ni fungerar olika då det kommer till planering, ingens fel bara olika. Kanske så pass olika att det blir en dealbreaker, hellre än ett bråka, tjafsa och vara ledsen ofta.

Det är också ett dåligt tecken (tycker jag) att ni bara träffats i 6 veckor och redan hunnit bråka, göra slut, bli ihop igen och börja upprepa samma beteende igen. 
    Den inre rösten brukar ha rätt.  
    Den inre rösten säger att jag borde fortsätta träffa den killen. Han gör allt annat rätt, han är snäll och han accepterar ett ganska rörigt förflutet jag har. Människor brukar prata om att när man träffar den rätte så vet man bara..jag trodde det var skitsnack för jag har aldrig med någon ens varit i närheten av detta..men nu fattar jag lixom vad de menar :) När vi ses så faller alla bitar på plats.

Många tycker att det var tidigt med ett tjafs efter bara 6 veckor..det där är rekord för mig ;)
Svar på tråden Överreagerar jag?- Ställer in dejter