• Sofia 417

Det gör så ont!

För cirka 10 månader sedan gjorde jag slut med min dåvarande sambo. Jag har aldrig varit så lycklig som under de tre åren som vi var tillsammans. Men kände att vi var mer kompisar än tillsammans så jag flyttade ifrån honom.

Vi hade köpt en bostadsrätt som båda älskade. Vi trivdes bra tillsammans men vi hade aldrig sex under  de sista ett och ett halvt år som vi var tillsammans. Anledningen var att jag inte ville. Jag ville att jag skulle vilja men ville helt enkelt inte.

När jag gjorde slut blev han jätteledsen. Helt förstörd. Jag hade jättejobbigt. Dels att jag sårat personen som jag står närmast och förlorat mitt liv, min bostad och allt. Båda var helt förstörda.

Ganska snart började jag träffa en kille som är helt underbar. Vi blev nästan som tillsammans fast jag var helt öppen med honom att jag mådde dåligt över mitt gamla förhållande och inte visste vad jag ville. Vi hade och har fortfarande fantastiskt sex och jag älskar honom. Problemet är att jag ändå saknar mitt gamla liv. Mitt ex och jag hade byggt upp så mycket tillsammans. jag gråter ofta över det fortfarande, Är ibland helt förtvivlad. Det jobbigaste är att jag har så dåligt samvete och det gör så ont att han mår dåligt fortfarande. Han mår nästan lika dåligt idag 10 månader efteråt och det äter upp mig totalt. 
    Killen jag träffar nu har varit så förstående man kan vara, men jag ser att det börjar tära på honom.

Jag har funderat på om det är enklare att gå tillbaka till mitt gamla förhållande eftersom jag inte verkar kunna släppa det. Men problemet är att jag inte är attraherad av honom, eller jag vill helt enkelt inte ha sex med honom. Men jag älskar honom fortfarande. Kommer någon av oss verkligen bli nöjda av ett sånt förhållande? om inte varför kan vi inte bara acceptera att det är slut och gå vidare.

Jag förlorade mitt hem och har haft jätte problem med bostad då jag bor i Uppsala där det är jättesvårt att få bostad. har flyttat runt i andrahands bostäder och behöver snart flytta från mitt nuvarande hem. Den nya killen som jag har träffat har fått en fyra som han och hans bror ska bo i. Han vill att jag ska komma och bo med dem. Jag vill  men samtidigt är det jätteläskigt och tänk om jag ångrar mig och det är mitt ex som jag borde flytta till. Jag vill sluta vela och och sluta må dåligt. Jag vill ta ett slutgiltigt beslut och gå vidare i livet och vara glad över det beslutet jag valt, Men hur ska jag kunna vara glad över att jag sårat nån som jag tycker om så mycket. Jag vet inte hur jag ska göra och måste bestämma mig snart för  annars har jag ingenstans att bo!
    Älskar båda så mycket! Så fort jag blundar ser jag mitt ex:s gråtattacker och hans förtvivlan, Det äter upp mig!!!
    Hjälp mig snälla. Vad tror ni är rätt? hur ska jag göra?

• Svar på tråden Det gör så ont!
  • Annelie 76

Det enklaste är att gå till en psykolog och reda ut dina känslor. Du bör nog vara själv ett tag också och inte kasta dig in i någon ny relation förrän du läkt lite.

• 123

Det är normalt att sörja ett ex och det man har haft ihop trots att man själv har valt att lämna. Man sörjer ju inte bara exet utan en del av sig själv, den man var i det förhållandet. Att man sen har åsamkat sin bästa vän en stor sorg är tungt att bära.
    Det är så det är helt enkelt, fullt normalt.

Anser inte att det rätta är att gå tillbaka. Visst kommer ditt ex bli glad men bara för stunden, sen kommer han att börja fundera på om du kom tillbaka för att du tycker synd om honom eller för att du vill ha ett tryggt boende. Det är värre, sorg är tungt men tvivel gnager värre.

Satsa på den nya killen eller gå vidare på egen hand men försök bryta helt med exet och ge er båda en chans att läka. Kanske kommer ni bli vänner och umgås någon annan gång eller så finns ni bara i varandras minne.
    Lita på att du fattade rätt beslut och dra inte in din nya kille ytterligare i din process, han är medveten om hur det ligger till och har gett dig tid och engagemang men han är inte din terapeut.    

• Sofia 417
    Annelie 76 skrev 2013-06-07 11:26:39 följande:
    Det enklaste är att gå till en psykolog och reda ut dina känslor. Du bör nog vara själv ett tag också och inte kasta dig in i någon ny relation förrän du läkt lite.
    Jo kanske borde det! Uppskattar svaret!
  • Sofia 417
    123 skrev 2013-06-07 11:47:56 följande:
    Det är normalt att sörja ett ex och det man har haft ihop trots att man själv har valt att lämna. Man sörjer ju inte bara exet utan en del av sig själv, den man var i det förhållandet. Att man sen har åsamkat sin bästa vän en stor sorg är tungt att bära.
    Det är så det är helt enkelt, fullt normalt.

Anser inte att det rätta är att gå tillbaka. Visst kommer ditt ex bli glad men bara för stunden, sen kommer han att börja fundera på om du kom tillbaka för att du tycker synd om honom eller för att du vill ha ett tryggt boende. Det är värre, sorg är tungt men tvivel gnager värre.

Satsa på den nya killen eller gå vidare på egen hand men försök bryta helt med exet och ge er båda en chans att läka. Kanske kommer ni bli vänner och umgås någon annan gång eller så finns ni bara i varandras minne.
    Lita på att du fattade rätt beslut och dra inte in din nya kille ytterligare i din process, han är medveten om hur det ligger till och har gett dig tid och engagemang men han är inte din terapeut.    
    Tack^^ Jag hoppas du har rätt!
Svar på tråden Det gör så ont!