• Dr to be

Fler som valt bort välling till sin ettåring?

Hej! Med tanke på rubriken låter det som om att det är vi föräldrar som valt bort vällingen och det är det ju inte. Det är vår dotter själv som inte vill ha- de gånger vi försöker ge (när hon ätit dåligt under dagen) så äter hon ca 30ml och leker med resten. Nu känner vi att det inte är någon idé att köpa hem mer välling men hennes farmor och farfar tycker att hon ska ha välling innan hon somnar och att hon minnsann visst vill ha välling (de fick i henne 120 ml när hon sov där förra veckan). Vår dotters jämnåriga kusin dricker en hel flaska välling vid läggdags så det är nog därför de tycker att hon behöver göra det också. Vår dotter sover hela nätterna och är oftast inte superhungrig på morgonen heller.... Någon mer som inte ger sin ettåring varken välling eller ersättning utan att de svälter ihjäl ? (Btw- vår dotter är 14 månader)

• Svar på tråden Fler som valt bort välling till sin ettåring?
  • lia76

Min första dotter introducerade jag välling vid 6 månaders ålder. Hon drack det i ca 2 månader, sen totalvägrade hon. Så ingen välling för henne.
    Min andra dotter totalvägrade välling vid första försöket.
    Välling är ju inget måste (= Mina åt gröt och mat istället... Visst, det är smidigt att ge välling.  men som sagt, inget måste.
    Och man ska ju se upp att ge för mycket med gluten osv... Tror det är max 3 mål om dagen... dvs 2 gröt, en välling, eller två välling och en gröt....

(=
  • Stårschan

Min äldsta vägrade också välling, och eftersom jag fortfarande minns hur ohyggligt äckligt jag själv tyckte att det var som barn så gjorde vi inga direkta försök att tvinga henne heller. (Hon har också sluppit gröt, som maken får kväljningar av Glad)  Det blev nyponsoppa istället.

• NollÅtta

Min son har aldrig gillat välling. Vi köpte gröt till honom istället och den gillade han. Den är ju också berikad med massa vitaminer och mineraler. Så han åt det som kvällsmat rätt länge och sov bra på det

Så ni kan väl testa gröt? 

• sirisdotter

Mitt barn vägrade alla sorters vällingar!   Är nu snart trettio år,  pigg och frisk!

Sverige är ganska unikt i att trycka i sina barn en massa välling,   definitivt inget någon människa behöver få i sig. 

• Flickan och kråkan

Vi har inte gett något av våra barn välling. Vi har inte valt bort det medvetet direkt utan det har bara inte känts aktuellt att ge. Ammade fritt rätt länge och ersatte amningen med vanlig mat efter hand. Jag vet inte vad de ska välling till om jag ska vara ärlig.....

• Dr to be

Hon är inget fan av gröt heller. På dagis kan de få i henne havregrynsgröt och det är otroligt. Hon har totalvägrat varenda grötsort både "färdig" och hemmagjord. Nej, jag vet att välling inte är ett måste men det känns som "alla andra ungar" äter och den äldre generationem tycker att vi gör helt fel som inte ger välling (eller gröt). Tycker man inte om tycker man inte om. Vår dotter fick gå över på vanlig mat vid 5.5 månaders ålder ( i samråd med bvc) då hon vägrade bröstet- lönlöst att pumpa- och inte var förtjust i någon sort ersättning längre heller samt att hon börjafe dala på viktkurvan. Men mat tyckte hon iaf om och tack och lov har hon inte visat tecken på problem med magen eller allergier. Vår dotter är inte "riktigt riktig"

• daimstrut

Är ju bara i Sverige och Finland det finns välling, så det går uppenbarligen utmärkt att växa och bli stor utan välling

• MoonFlight

Min tös (nu 19 mån) har aldrig gillat välling. Har försökt men det går inte alls och har aldrig gjort. Gröt har varit lite si och så med men oftast gått bra.

• keron

Jag är finsk och så gott som ingen i min stora släkt har druckit välling som barn.

Vi har även gjort ett medvetet val i vår familj att inte ge våra barn välling. Dels för att tanken på att stoppa i dem spannmål utblandat i vatten inte känns så lockande, och dels för att vi ammat lite längre så våra barn har inte haft något behov av välling. Varken för mys eller mat.

• Liverithe

Min tiomånaders har aldrig velat ha välling. Gröt har han däremot ätit. Lite skönt att slippa vällingen tycker jag, kan bli jobbigt att vänja av med sedan.

• asatantrosa

Min stora tös har alltid ääälskat välling och dricker fortfarande ca 1,5 dl innan läggdags. Min 11-månaders hatar välling men gillar gröt. Smaken är som baken :)

• hannis

Vår äldste son åt varken gröt eller välling. Kommer inte ge välling till den yngre heller når han blir gammal nog.

• Tangent

Min son gillade inte välling, försökte ge honom 5-10 ggr men han spottade ut. Ammade istället, mycket smidigare och även nyttigare.

• sirisdotter
    Tangent skrev 2013-06-10 10:55:21 följande:
    Min son gillade inte välling, försökte ge honom 5-10 ggr men han spottade ut. Ammade istället, mycket smidigare och även nyttigare.
    Ja,  att mitt barn vägrade allt vad flaskor och nappar heter kan ha samband med att jag ammade.
  • Mimmi77

Mina barn har inte druckit välling! Stora sov hela natten från 7 veckors ålder så blev aldrig att vi ens testade. Lilla kan dricka lite ibland. sover inte lika bra som syrran men kan sova hela natten ändå. Hon vill bara amma och hon vill inte ersätta det med välling. Är övertygad om att det är närheten hon är ute efter då.
    Det är bara i Sverige vi har välling så fattar inte att en del verkar tro att det är sååååå viktigt för barnets överlevnad.

• Aaglars

Mina tre barn som är 4,5år, 3år resp 1år har aldrig fått välling. De har ammat länge och ätit fast föda i stora mängderGlad. Här har vällingen varit helt överflödig 

• Aaglars
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-07 13:48:51 följande:
    Vi har inte gett något av våra barn välling. Vi har inte valt bort det medvetet direkt utan det har bara inte känts aktuellt att ge. Ammade fritt rätt länge och ersatte amningen med vanlig mat efter hand. Jag vet inte vad de ska välling till om jag ska vara ärlig.....
    Precis som här då
  • Coxia

Äh trams. Som sagt välling är ju ett svenskt fenomen som är absolut onödigt. Helt frivilligt att ge och äta. Jag har en 2-åring som aldrig ens smakat för vi kom inte på att köpa välling. Men hon fick gröt ibland när hon var runt året. 

Svar på tråden Fler som valt bort välling till sin ettåring?