• chokladpralinen

Alla ni som har kopparspiral

Hej!
    Är bara nyfiken på det här med kopparspiralens (eventuella) biverkningar. Självklart är undersökningen högst ovetenskaplig :) men ämnet ligger mig varmt om hjärtat då jag själv drabbats av så kallad kopparförgiftning av - bland annat - min spiral (ja vad jag tror själv då). Är intresserad av att se hur andra kopparspiralanvändare upplever sina (eventuella) biverkningar. De tre översta ("inga biverkningar alls" + "kraftigare o längre blödningar" + "spottings") hör till de vanligare vad jag har förstått, och efter dem följer symptom som alla vanligen kopplas till så kallad kopparförgiftning. För mig var sambandet självklart, då jag satte in en spiral i januari - utvecklade symptom efter några veckor, tog ut spiralen i maj och var mer eller mindre symptomfri redan efter en vecka. Jag är övertygad om att det här är något som många lider av men inte riktigt ser sambandet. Kopparspiraler sägs ju vara "ofarliga" och bara verka lokalt... Jag har av egen erfarenhet förstått att så inte är fallet. (PM:a mig gärna för länktips om du känner dig drabbad!)
    Tack alla ni som hjälper till och svarar!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 14:06
    Aj då... det gick visst inte att välja flera alternativ!!! Ok då får jag be er att välja ett i mängden då.... vad synd... Men välj något som du tycker varit representativt för hur du upplevt tiden med kopparspiral då kanske... TACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-14 14:25
    JAG UPPMANAR ALLA KOPPARSPIRALBÄRARE ATT LÄSA MIN ANDRA TRÅD I ÄMNET HÄR:

www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 13:31
    Gärna fler erfarenheter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alla ni som har kopparspiral
  • Stårschan

Shit, nu röstade jag fel. Röstade 'inga biverkningar', men jag fick ju faktiskt betydligt kraftigare blödningar. Har nu bytt till hormonspiral och har väl snart tjänat in pengarna den kostade på att helt enkelt slippa köpa en massa mensskydd! Klarar mig på trosskydd nu.

• BeanBag

Fick kraftigare,men inte längre blödningar. För mig är det helt klart värt det för att slippa hormonerna.

• Emelie 1987

Jag blödde kraftigare, men det var allt. Bättre det än hormoner. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • Paradigm

Ej längre, utan kraftigare en dag. Men inte så att det stör. Mindre ont, mindre huvudvärk. Ett fantastiskt p medel för mig!

• susa

Kan man få bruna fläckar i ansiktet pga spiralen?

• susa
    chokladpralinen skrev 2013-06-07 14:27:27 följande:
    Susa: Koppar kan ge sådana symptom, ja. Om sedan kopparspiraler utsöndrar koppar i tillräcklig mängd vågar jag inte svara på :) men det är vad jag själv är övertygad om iallafall.

en.allexperts.com/q/Dermatology-1011/Melasma-... 
    Bläääääää! Jag har tre bruna fläckar i ansiktet, stora som felkronor. Trodde det var något i generna, har inte haft en tanke på att det skulle kunna komma från spiralen som jag haft sedan 2003
  • chokladpralinen

Susa: Har du fler av de listade symptomen ovan? Isåfall kan du vara drabbad... men om du inte har det, kan fläckarna förstås även uppkomma vid graviditet (om du varit gravid)! Jag fick mkt melasma under mina tre graviditeter, men problemet för mig nu är att jag fått mkt mer melasma även efter den senaste graviditeten. Det är där jag tror kopparförgiftningen kommer in.......

• chokladpralinen

Glömde säga, speciellt under tredje trimestern som gravid samlar kroppen på sig extra mkt koppar, då melasman också vanligen uppträder.

Svar på tråden Alla ni som har kopparspiral