• problembarn

Epilepsi - Körkort..

Hej.

Jag var på sjukhuset och gjorde sömn-EEG för några veckor sedan. Var och träffade en neurolog i dag och fick bekräftat att jag har epilepsi (frånvaroattacker). Jag fick i alla fall utskrivet Ergenyl som jag ska börja ta. Nu till problemet..

Jag har haft körkort i ganska precis snart 2 år. Epilepsi har jag haft sedan 5-6 år tillbaka. Det har gått fint när jag kört bil trots "anfall" ibland. Men fick bekräftat i dag att jag alltså inte får köra bil på minst ett år. Dock frågade neurologen om han kunde lita på mig och INTE skicka in papper till Transportstyrelsen, vilket jag inte heller tror att han gjorde eftersom jag sa att jag inte skulle köra.. Men jag är totalt beroende av att köra bil både privat och i mitt jobb som jag nu har.

Nu till den den stora frågan; OM jag blir stoppad av Polisen, kommer dom kunna se att jag har Epilepsi OM det nu är så att han inte skickat in?

Tacksam för snabba svar! 

• Svar på tråden Epilepsi - Körkort..
  • Pandamamma79

Jag måste ärligt säga för min och alla medtrafikanter. Du borde inte köra bil. Du riskerar ditt eget och andras liv. Jag hoppas verkligen att polisen kan se att du har epilepsi! Sorry, så känner jag!

• problembarn

Då du inte vet alls hur jag reagerar alls vid ett anfall varken under körning eller inte, så var det väl kanske inte särskilt vettigt svar?

Jag kör som sagt inte bil bara för att det är kul, utan för att jag är beroende. Jag kan inte jobba om jag inte får köra bil och då kommer det gå åt skogen med min ekonomi.

Jag kör som vanligt under ett anfall och bromsar när det behövs osv.. Aldrig haft problem och kommer heller aldrig ha det. 

• Eleonor01

Läkaren borde anmälas på en gång! Lagen är väldigt tydlig med det å ditt körkort borde blivit indraget i två år från senaste attacken. Att du är sjuk ska du väl inte låta gå ut över andra!!!!! Om läkaren säger att du inte får köra så får du inte köra fattar du väl. Flytta stämpla gör vad som helst men kör ej bil!!!! Inte konstigt att det sker dödsolyckor!!!!

• anonimus

Måste väll finnas en möjlighet att få hjälp av försäkringskassan med resor till jobbet, om man blir sjukskriven skall man kryssa I att man skulle kunna jobba om man hade annat färdsätt? Kanske värd att kolla upp.

• studentbruttan29

Jag vill inte gärna att du kör på min son så ska du inte köra på ett år så se till att följa det.

• problembarn

Anonimus, tack för ett vettigt svar. Kan dock bli jobbigt för mig då jag är hantverkare och har massa verktyg som ska med.. Blir jobbigt med buss.

• Klang

Om du, inom ett år, orsakar en olycka och utredningen visar att det var på grund av din epilepsi, lär man inhämta dina läkarjornaler och följaktligen se att du fått inrådan att inte köra på ett år= medvetet oaktsam= straffansvar. Att du ska vänta ett år hör rimligen ihop med att du nu står på ny medicin och man kan inte veta, INGEN kan veta, hur dina anfall ter sig efter detta. Förhoppningsvis anfallsfri men medicineringen kan justeras både upp och ner innan man hamnar på rätt dos.

Var rädd om dig och dina medtrafikanter. Att skada någon annan är inget du vill leva med!

• Mojjans

Sluta var så ego , tänk på andra du kan skada/döda för att du bara tänker på dig själv . Normalt , nä !

• Lilia

Jag hoppas verkligen att de kan se det... Okej om du vill riskera ditt eget liv, men hur skulle du känna dig om du körde ihjäl någon annan?

• Lotta321

En läkare kan ge muntligt körförbud om det anses rimligt att patienten följer detta.

Svar på tråden Epilepsi - Körkort..