• Hormon Tanten

pevaryl depot farligt när man är gravid?!

Gjorde precis något dumt! har en sån j*kla klådda i underlivet pga svamp fått de några gånger i livet så kände direkt igen symtomen. Klådan höll på att driva mig till vansinnet, tänkte att jag hört att det är vanligt med svamp under graviditet så tyckte inte de borde vara farligt att använda så tryckte bara upp den där i hålet för SEDAN ( dummt nog) läsa bipacksedeln där de stod att den inte borde användas efter första trimestern. Nu är jag såklart jätte nojig överallt som kan ske med mitt lilla liv där inne! Någon som använt de utan att barnet kom ut med extra armar? Missfall? etc! Någon som frågat sin barnmorska om saken?  Jag är i den tredje månaden nu. Tacksam för svar Skrattande Känner mig så obetänksam!Skäms

• Svar på tråden pevaryl depot farligt när man är gravid?!
  • carro93

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp 

Graviditet och amning

Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Graviditet

Pevaryl Depot ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl Depot kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret.

Amning

Okänt om Pevaryl Depot går över i modersmjölk. Rådgör med din läkare innan du använder Pevaryl Depot under amning.
  • carro93

Ring och fråga imorogn för säkerhetsskull, men det är säkert ingen fara! :)

• lovea01

Hej.

Jag har haft återkommande svampinfektioner i alla mina graviditeter. Har hört av både apotek och bm att man ska anväbda cannesten och då inte krämen. Har aldrig använt pevaryl när jag varit gravid eftersom jag hört att man inte ska använda den under graviditeten. Men att du tagit den en gång skadar nog inte men skulle genast byta till cannesten om jag va du och efter en behandling lufta så mycket som möjligt, för svamp kan oxå i vissa fall gå bort av sig själv om man sköter sitt underliv ordentligt, iallafall enligt min bm :) Och du behöver nog inte vara orolig! :) Hoppas det blir bra!

• Ellie

Jag använde Pevaryl Depot och kräm i 5e och 6e månaden. Använde Canesten i 8e månaden (både vagitorium och kräm). Helt friskt barn :)

• Hormon Tanten
    lovea01 skrev 2013-06-07 21:00:55 följande:
    Hej.
    Jag har haft återkommande svampinfektioner i alla mina graviditeter. Har hört av både apotek och bm att man ska anväbda cannesten och då inte krämen. Har aldrig använt pevaryl när jag varit gravid eftersom jag hört att man inte ska använda den under graviditeten. Men att du tagit den en gång skadar nog inte men skulle genast byta till cannesten om jag va du och efter en behandling lufta så mycket som möjligt, för svamp kan oxå i vissa fall gå bort av sig själv om man sköter sitt underliv ordentligt, iallafall enligt min bm :) Och du behöver nog inte vara orolig! :) Hoppas det blir bra!
    Ja, får bytta till den och prata med bm först. Mmm brukar gå över oftast när jag luftar men inte den här gången! ;( får de här symtomen ibland innan mens och efter sex. ( ursäkta detaljerna haha ) Jaa hoppas de inte gjort någon skada iaf! Tack ska du ha! :)
  • Hormon Tanten
    Ellie skrev 2013-06-07 21:11:20 följande:
    Jag använde Pevaryl Depot och kräm i 5e och 6e månaden. Använde Canesten i 8e månaden (både vagitorium och kräm). Helt friskt barn
    Ellie skrev 2013-06-07 21:11:20 följande:
    Jag använde Pevaryl Depot och kräm i 5e och 6e månaden. Använde Canesten i 8e månaden (både vagitorium och kräm). Helt friskt barn :)

Okej, skönt att höra! SkrattandeFlört
Svar på tråden pevaryl depot farligt när man är gravid?!