• Anonym (trött)

Ni som inte håller tider är SÅÅ respektlösa!

Jag blir bara så irriterad! Hur tänker ni som alltid är sena till uppbokade, tidsbestämda träffar??

En av mina vänner är helt otrolig och hon är JÄMT sen och har alltid varit. Jag har försökt att sluta irritera mig och försöker själv att låtsas som att tiden är bokad 20 minuter senare än vad vi egentligen sagt, för jag blir bara trött om jag får stå och vänta...

Däremot så har vi nu båda två barn och nu är även MIN tid lika viktig, dvs kommer hon sent så är det tid som jag rullar tummarna och kunde haft ihop med min familj. (Ni småbarnsfamiljer vet ju själva hur ont om tid man ofta har tillsammans) Jag säger inget om att det kan bli lite knasigt med tiden när man står med en nyfödd och inte riktigt kommit in i rutiner, men hennes barn är nu två år gammalt. Sist vi skulle ses så kom hon 2½ timme sent!  
    Det blir hur jobbigt som helst för mig då jag har två barn i helt olika åldrar där jag varje, varje gång ska anpassa mig efter henne och hennes barn.

Jag vet inte hur jag ska angripa detta, men jag känner att jag måste ta upp det med henne. Hittills har jag bara svalt min irritation och godtagit ursäkten med att tänka att det kan ju ibland bli lite galet. Men jag har insett att det aldrig kommer att bli någon ändring om jag inte sätter ner foten. Det roliga är att hon arbetar på SJ, dvs hon MÅSTE alltid hålla tiden till jobbet eftersom tågen inte väntar. DET klarar hon minsann. Är jag och min tid mindre viktig då, eller hur tänker man?? 

Ursäkta för ett osammanhängande inlägg, men jag behövde bara skriva av mig lite och kanske få nån input från någon som resonerar som min vän.       

• Svar på tråden Ni som inte håller tider är SÅÅ respektlösa!
  • ZaftMonkey

Ush, jag avskyr också tidstjuvar.
    Jag har helt enkelt som princip att jag inte väntar på dem. Har jag bestämt tid med någon så väntar jag MAX 10 minuter efter utsatt tid och går sedan därifrån (jag ringer inte heller och påminner dem för jag är inte någon assistent). Ringer de sedan och undrar vart jag är så säger jag helt enkelt att "-jamen, du kom ju inte och hörde inte av dig heller så jag trodde inte att du ville umgås och nu har jag annat för mig tyvärr. Vi får ses en annan gång."

Jag har sållat bort många tidsbovar i mina dar ja..

• Whitetrash86

Bara att säga att om hon inte kan komma i tid (ev sms om det blir sent) så kommer du ta för givet att hon inte kommer och gör något annat ist.
    SÅ har jag tvingats göra med en vän, aldrig att jag sitter och väntar och väntar på någon som inte hör av sig. Sen kan dom stå utanför dörren och undra vart fan jag är.

• Parcae

Prata med henne och tala om att du tycker det är jobbigt att hon kommer för sent varje gång. Jag är ofta försenad och det har sina orsaker, om en vän hade blivit irriterad på mina förseningar så hade jag ju föredragit att hon/han tagit upp det med mig så att vi kunde prata ut och rensa luften. Jag hade fått förståelse för vännen och vännen hade fått förståelse för mig liksom.

I sensed your presence before you even arrived. What did you EAT?
  • Vessla
    Anonym (trött) skrev 2013-06-07 21:28:02 följande:

Jag blir bara så irriterad! Hur tänker ni som alltid är sena till uppbokade, tidsbestämda träffar??

En av mina vänner är helt otrolig och hon är JÄMT sen och har alltid varit. Jag har försökt att sluta irritera mig och försöker själv att låtsas som att tiden är bokad 20 minuter senare än vad vi egentligen sagt, för jag blir bara trött om jag får stå och vänta...

Däremot så har vi nu båda två barn och nu är även MIN tid lika viktig, dvs kommer hon sent så är det tid som jag rullar tummarna och kunde haft ihop med min familj. (Ni småbarnsfamiljer vet ju själva hur ont om tid man ofta har tillsammans) Jag säger inget om att det kan bli lite knasigt med tiden när man står med en nyfödd och inte riktigt kommit in i rutiner, men hennes barn är nu två år gammalt. Sist vi skulle ses så kom hon 2½ timme sent!  
    Det blir hur jobbigt som helst för mig då jag har två barn i helt olika åldrar där jag varje, varje gång ska anpassa mig efter henne och hennes barn.

Jag vet inte hur jag ska angripa detta, men jag känner att jag måste ta upp det med henne. Hittills har jag bara svalt min irritation och godtagit ursäkten med att tänka att det kan ju ibland bli lite galet. Men jag har insett att det aldrig kommer att bli någon ändring om jag inte sätter ner foten. Det roliga är att hon arbetar på SJ, dvs hon MÅSTE alltid hålla tiden till jobbet eftersom tågen inte väntar. DET klarar hon minsann. Är jag och min tid mindre viktig då, eller hur tänker man?? 

Ursäkta för ett osammanhängande inlägg, men jag behövde bara skriva av mig lite och kanske få nån input från någon som resonerar som min vän.       

Tala om för henne hur du känner och fråga henne om hon tänkt på detta. Se till att åka och hälsa på henne dvs. du själv kommer i rätt tid och ja, hon blir tvungen till att anpassa sig. Bestäm att har hon inte kommit inom 15-20 minuter efter avtalad tid, gör något annat dvs. åk/gå där ifrån. Ta en tur till affären eller så. 
  • LinaSofia

Jag tycker du ska ta upp det med vederbörande, utan att linda in dina ord i bomull. Säg att du inte alls tycker det är okej. Stå på dig, TS!

Jag hade samma problem med en vän och blev en dag riktigt trött på honom, så jag talade om hur irriterad och störd jag var på hans beteende. Sen den dagen är han alltid i tid, och blir han sen hör han av sig i tid och meddelar.

Så länge inte du sätter ner foten och låter dig behandlas som du gör kommer det fortsätta.

• Anonym (pollen)

Gör likadant själv. Kom försent du också en gång så får hon smaka på sin egen medicin. Det enda som hjälper.
    Du väntar på henne och hon VET att du gör det. Eller säg ifrån nästa gång.  

• LinaSofia
    Anonym (pollen) skrev 2013-06-07 21:41:52 följande:
    Gör likadant själv. Kom försent du också en gång så får hon smaka på sin egen medicin. Det enda som hjälper.

Du väntar på henne och hon VET att du gör det. Eller säg ifrån nästa gång.  

Varför bete sig lika dumt själv och köra på spel? Varför inte bara prata med den jobbiga och respektlösa kompisen?
  • Anonym (Qwerty)

Håller helt med dig. Jag var en sådan själv förut, för lääänge sedan i tidiga tonåren innan mobiler fanns. Var tillsammans med en kille som avskydde folk som kom försent och han gjorde helt enkelt så att om jag kom mer än 3-5 minuter sent så gick han därifrån. Hade jag tur så kunde jag hitta honom på någon affär i närheten men jag lärde mig rätt snabbt. Insåg då också hur fruktansvärt respektlöst det är. Det är ju egentligen samma sak som att säga till någon att min tid är mycket viktigare än den personens tid. Men jag lärde mig min läxa och är numera aldrig sen och kommer alltid i tid även med barn. Jag har faktiskt skällt ut folk som kommer försent rätt ordentligt många gånger. En gång visst, två gånger kan hända, men när det är jämt och ständigt så har jag blivit förbannad.

• Anonym (pollen)
    LinaSofia skrev 2013-06-07 21:44:04 följande:

Varför bete sig lika dumt själv och köra på spel? Varför inte bara prata med den jobbiga och respektlösa kompisen?
    Det är inget spel utan ett sätta att visa kompisen hur det är att vänta på någon som inte respekterar tiden.
    Skrev också att hon kunde prata med henne om hon inte vill göra detta.

Eller ts kanskriva ett sms att hon är sen lite då och då. Vissa går det inte att förklara saker för och ts kompis kanske är en sådan person, eftersom hon alltid kommer sent och inte själv förstår att hon gör fel.   

Gissar att ts och kompisen är vuxna människor och har andra tider att passa, som jobb etc? Kommer hon flera timmar för sent dit också. Nej skulle inte tro det, men ens kompis går bra att nonchalera?????  PUNKT!
  • Anonym (trött)
    ZaftMonkey skrev 2013-06-07 21:31:47 följande:
    Ush, jag avskyr också tidstjuvar.
    Jag har helt enkelt som princip att jag inte väntar på dem. Har jag bestämt tid med någon så väntar jag MAX 10 minuter efter utsatt tid och går sedan därifrån (jag ringer inte heller och påminner dem för jag är inte någon assistent). Ringer de sedan och undrar vart jag är så säger jag helt enkelt att "-jamen, du kom ju inte och hörde inte av dig heller så jag trodde inte att du ville umgås och nu har jag annat för mig tyvärr. Vi får ses en annan gång."

Jag har sållat bort många tidsbovar i mina dar ja..

så kan man ju känna för att göra, men det blir ju lite hårt.. dessutom är ju väninnan såpass "snäll" att hon alltid informerar om att hon blir sen, även om detta kan ske typ tio minuter innan utsatt tid, dvs att jag redan är på väg...
    Whitetrash86 skrev 2013-06-07 21:32:21 följande:
    Bara att säga att om hon inte kan komma i tid (ev sms om det blir sent) så kommer du ta för givet att hon inte kommer och gör något annat ist.
    SÅ har jag tvingats göra med en vän, aldrig att jag sitter och väntar och väntar på någon som inte hör av sig. Sen kan dom stå utanför dörren och undra vart fan jag är.
    som sagt, hon smsar alltid om att hon blir sen... ska vi dessutom ses hemma hos mig så blir det svårt att inte dyka upp för mig..
Svar på tråden Ni som inte håller tider är SÅÅ respektlösa!