• Anonym (??)

SGI

Hej!

Hade innan jag fick barn en egen firma plus var anställd.  Dessa inkomster baseras min SGI på. Efter att barnet var fött och föräldraledigheten  tagit slut lade jag ned firman och anmälde mig på Arbetsförmedlingen. Jag är fortfarande anmäld på Arbetsförmedlingen och arbetar deltid som anställd och är deltid arbetssökande. 

Nu undrar jag:

- Måste jag meddela FK att jag lagt ned firman och således bara har anställning från anställning (obs- ej samma anställning som innan graviditeten), eller skyddas min SGI i och med att jag fortfarande är anmäld påArbetsförmedlingen?

- Måste jag ändra årsarbetstid om den nuvarande diffar från den som SGi baseras på?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej,

När du gör en ansökan om ersättning till oss så behöver du själv ändra samt uppdatera dina uppgifter till din nuvarande inkomst samt arbetsgivare. Du får också på din ansökan fylla i att du är inskriven på arbetsförmedlingen. En handläggare kommer därefter att göra en bedömning samt fatta beslut i ärendet för eventuellt SGI-skydd.

Om du har ett pågående ersättningsärende så kan du fylla i dina nya uppgifter under följande blankett. Under rubriken ”övriga upplysningar” kan du fylla att du är arbetssökande.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d47e65ee-71d1-4a36-9e4d-0ef5f8dc205a/5157.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=d47e65ee-71d1-4a36-9e4d-0ef5f8dc205a&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Allan, Handläggare 

Svar på tråden SGI