Klåda och konstiga blåsor, HJÄLP!
Hej!
Har världens ångest inför att gå till läkare så har försökt hitta svaren och lösningar själv men vet inte längre vad jag ska göra så försöker här
Runt den 22a April så började det klia på både mig och sambon, främst på armar och ben på kvällen och natten, men det var inte direkt något vi tänkte på då, när det hållit på 2 veckor så började vi bli lite fundersamma, så vi började byta sängkläder lite oftare och lufta dom, tänkte att det kanske var lite för mycket hundhår och kvalster i sängen helt enkelt
men det hjälpte inte, så vi funderade på om något ändrats
enda är att hunden kastrerats den 21a Mars och i mitten av April började få ulligare päls
dock är ingen av oss allergiska mot pälsdjur sen tidigare, men har båda i släkten.
men vi tänkte då tvätt/sköljmedel, vi bytte tvättmedlet mot ett Allergitestat som ska vara typ noll Allergiämnen i och slutade använda sköljmedel, ingen skillnad
27e Maj hade sambon fått prickar på mage, armar och ben, blev värre och värre, 30e gick han till läkare, men dom tog inge blodprover (?) men sa att det troligen var en kontaktallergi, han fick allergitabletter och kortisonsalva, hans prickar är nu nästan borta men det kliar fortfarande lite på honom
Min klåda har varit upp och ner hela tiden, men nu förvärrats senaste veckorna
jag har testat att ta Atarax 5 dagar i rad, och det har tillfälligt hjälp ett par timmar, men sen är klådan tillbaka (men jag kan sova då iaf)
jag har inga rosa prickar, mer än kanske 5-8st utspridda på kroppen, men det har jag nästan alltid (ganska dålig hy allmänt) dom ser alla olika ut.
Inatt har jag inte sovit någonting, och har dessutom kliat så hårt på ena bröstet att det nu är massa små blåmärken i huden (ser ungefär ut som tusen små oregelbundna sugmärken) har gjort det förut, men aldrig så här illa!
nu till Blåsorna!
jag har ALLTID fått små vattenblåsor I huden när det blir riktigt varmt, blir väldigt svettig om händerna, och får dom mellan fingrarna, dom står inte ut, och det är egentligen inte så mycket vätska i dom och dom är väldigt, väldigt små, syns bara om man tittat riktigt noga i starkt ljus
alltid trott, och tror att det var "svettblåsor" dom har inte kliat alls och försvunnit på någon vecka om jag tvättar händerna ofta och håller händerna torra
MEN nu har jag inte fått dom, utan istället fått blåsor som är större, vattenfyllda och sticker ut
och dessutom fått stickande och kliande rosa prickar mitt på handflatan (i vecken, så det gjort ont att röra handen) dom har sen "torkat ut" och blivit som torra hudgropar, dom känns när man rör där
jag har googlat och närmsta är väl vårtor, men dom är mycket mindre, och kliar verkligen vårtor? och sätter sig på handflatan? har bara sett vårtor som är större, på fötter eller handryggen..
Hänger allt ihop!?
och vad är det!?
finns det något jag kan göra NU som lindrar klådan?
eller måste jag tvinga mig själv till läkaren :( (Gaah vet ju att jag borde och måste..! men det är lördag så måste nog vänta till måndag iaf)
Sorry för lång text!
men det är basic historien iaf.