• Suppidupdup

drog ut visdomstand ont 1 mån efter

Hejsan det började med att jag gick till tandläkaren för att dra ut visdomstand i nedre vänstra käke han höll på i 1,5 timme fick ut allt men roten stanna kvar...jag var väldigt stressad eftersom jag skulle hämta mina barn från skola o dagis så han lät mig gå så fick koma dit igen efter 2 dar för att ta ut roten...fy helv....tog 1,5 timme igen o äntligen fick han ut den.....jag kom hem de 3 bedövningarna jag fick släppte väldigt snabbt efter 4 timmar sen jag gick till tandisen....fy f....vilken smärta jag hade fick penicelin i samband med smärtstillande ibumetin 600.....inget hjälpte smärtorna släppte efter nästan 2 veckor och nu syns det att det börjat växa igen men benet syns och fy f....drack kallt igår och då började smärtorna igen och nu gör det även ont när jag äter och dricker fy vad ska jag göra tandläkaren har röntgat och säger att det ser bra ut aaaaaaaaaaaj orkar snart ej mer e sååå slut...
    nån mer som hafft det så här 1 månad efter 

• Svar på tråden drog ut visdomstand ont 1 mån efter
  • Ellinor M

Oj men det kanske hade behövt sys ihop när du drog ut den, men så ont som du beskrivit har jag aldrig haft. Boka ny tid

• Suppidupdup

ja det tycker jag oxå är konstigt han tillomed tog bilder varje vecka och säger att allt ser bra ut det läker fint....nu var det något vill så jag rörde med bomullstuss och det rörde sig sen kom det ut det var en liten vit bit som var hård tror det är en bit av tandbenet....nu har jag lite ont får se hur det blir om ett par minuter kanske den som störde...

• Solstråle0001

Stackare. Jag tog ut en visdomstand i höstas och hade ont länge efteråt men tycker att en månad låter väldigt långt. Kan du inte vända dig till en annan tandläkare, kanske åka in akut? Du ska inte behöva må dåligt så länge

• Suppidupdup

just nu har jag ont men inte som förr förmodligen föt att jag tog ut den lösa biten men hellre denna molnande smärta än den jag hafft i 2 dar nu..så får vi se hur det blir om inget annat så får jag gå på måndag...får se

• arianne03

Alltså, bitar av tandbenet tror jag inte att det är, då är det ju katastrof! Men kan vara nåt skräp som legat där jättelänge?
    Har du fått en spruta för att spola rent?
    Vad menar du att han tar för bilder, röntgenbilder säger ju inte om du har nåt problem med mjukdelarna?

• arianne03

Jag skulle överväga att gå till en annan tandläkare och få en second opinion

• Mixygirl

Jag drog ut en för 2v sen. Har haft så ont,( Även på smärtstillande och antibiontika) Men igår så åkte jag till akuten och dom sa att jag hade fått dry socket. Blodet som skulle vara kvar i hålet hade försvunnit och käkbenet var blottat.  Fick nåt instoppat i hålet mera smärtstillade och om det inte skulle vara bättre om en v skulle jag tillbaka.

Det känns redan lite lite bättre.  Åk in till akuten du vill inte få en infektion i käkbenet.

Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

• Mixygirl

Detta syndes ej på röngten utan,. Han kollade i munnen och såg det på en gång.

• Suppidupdup

oj det visste jag inte tack för denna info ska verkligen kolla upp det jo röntgenbilder tog han och sa att allt läker fint typ och kollade givetvis där i hålet

• Suppidupdup

alltså nästan hela hålet är igenstängt typ bara kvar där uppe och vid sidorna men som saggt en liten del av benet syns så det kan vara där det gör ont om något komer i kontakt med det

• Kjellgren

Sannolikt har läkningen störts så att det har bildats en "dry socket" - det händer ibland framför allt efter borttagning av underkäkens visdomständer. I samband med att man tar bort tänder kan de lossna delar av käkbenet, dessa bitar växer oftast fast igen men i ditt fall låter det som om en benbit istället har "dött" och därför försöker kroppen göra sig av med den och så att säga puttar ut den genom hålet.

Om det blir bättre och bättre (om än långsamt) behöver du itne kontakta tandläkaren igen men om det blir sämre eller inte alls bättre så behöver man ofta få till en ny blödning så läkningen kommer igång igen. Det är alltså  hur du själv upplever det som styr om du behöver söka akut hjälp eller inte.

Det kan ta ett par månader innan det är läkt efter visdomstandsborttagning i värsta fall, det är inte för inte som det finns skräckhistorier om visdomständer.

Undvik att peta i hålet efter tanden, låt det vara i fred så mycket som möjligt även om det fastnar mat där. Gå hellre till tandläkaren och be hon/han spola rent en extra gång.

• Suppidupdup

Okej tack för infot idag är det lite bättre med smärtan så jag hoppas det går bättre from idag vi får se värsta är att jag ska på semester i slutet av månaden så jag hoppas att problemen försvinner till dess...tack för allas svar ...

Svar på tråden drog ut visdomstand ont 1 mån efter