Köpa hus, besiktiga eller inte?
Vi är mitt i ett husköp. Vi har inte skrivit kontrakt än utan står inför en besiktning. De som bor i huset nu har bott där i fem år och gjorde en besiktning när de köpte det. Vi pratade lite med mäklaren igår och han menade på att det i stort sätt inte spelar någon roll om vi gör en besiktning. De har bott där så pass kort tid. De har inte byggt om eller renoverat under denna tid och det har inte heller hänt nåt som t.ex. vattenläcka etc. Han menade på att i ett nytt protokoll kommer det troligtvis stå exakt samma sak som det står i deras protokoll som gjordes för fem år sedan. Vi ska träffa säljarna och kolla igenom protokollet, sen ska vi kontakta mäklaren hur vi vill göra med besiktning. Han var noga med att påpeka att vi ska göra det som känns mest rätt för oss. Vi känner själva att det mest riktiga är att göra en egen besiktning. Känns som om alla i omgivningen kommer att dumförklara oss annars
Men är det sant som han säger, att det kan vara "onödigt"? Huset är byggt 1909, tillbyggt 1960. Renoveringar är gjorda i huset men innan de nuvarande ägarna flyttade in.
Och om vi gör en besiktning (det mest troliga) så är det väntetid på ca.10-14 dagar hos Anticimex. Jag vill då skriva kontraktet innan men med en besiktningsklausul. Ska kolla med säljarna hur de ställer sig till det.
Det kan hända att vi kan få tag på en annan besiktningsman tidigare men det är absolut inte säkert då det är högtryck nu. Är det inte smartast att skriva kontraktet då innan, som nu i början av veckan, och sen fixa besiktningen? Vill verkligen inte mista huset nu när vi känner att vi hittat rätt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-08 22:21
Ska tillägga att vi beslutat för att vi ska besiktiga huset. Det var nog egentligen aldrig någon tvekan från vår sida. Men eftersom mäklaren sa som han gjorde så ville jag höra lite fler åsikter och kolla om det stämde. Har kollat upp det ordentligt nu och en besiktning blir det.