• Anonym (v 15)

I vilken vecka kunde ni känna livmodern?

Är i vecka 15 och har läst att det är nu man kan börja känna livmodern inne i magen. Men jag känner absolut ingenting, det är bara mjukt när jag trycker ovanför bäckenet. I övrigt är jag svullen och kan inte knäppa byxorna, särskilt på kvällen.

I vilken vecka kunde ni känna livmodern i er första graviditet? T.ex. när man ligger på rygg med benen uppdragna.

• Svar på tråden I vilken vecka kunde ni känna livmodern?
  • Anonym (M)

Hahahaha! Jag kände aldrig min livmoder alls.
    Inte ens när barnmorskan tryckte upp den inifrån och la min hand på magen.  Är det meningen att man måste känna den?
    Nåja, ut kom två friska ungar iallafall så den fanns nog där ändå. Skrattande 

• Anonym (D)

Började känna min när det putade ut, och det är i typ vecka 25

• Baktakt

Kring v 15. Ligg på rygg ovh börja känna vid blygdbenet. Vandra uppåt och tryck rätt hårt. Där det plötsligt dyker in är toppen.

Kring v 20-23 började den riktiga magen komma och svullnaden ge sig för mig. Fram tills dess var det värdelöst att hitta kläder som satt uppe utan att klämma åt eller avslöja mer än vad jag ville dela med mig.

• The Fugly

Runt v 15 kunde jag känna den på morgonen innan jag gick upp om jag låg på rygg.

• hannis

Runt vecka 14 har jag för mig. Kändes då bara på morgonen när jag låg ner i sängen.

• pollydolly

Usch det låter läskigt. Har aldrig testat att känna min men blev nyfiken. HUR känns den för er som känt?

• Baktakt

Hård, som en gravidmage. Jag kunde känna var den var om jag fick orgasm också. I v. 6-7 kändes det som en ömmande boll i softball-storlek. Slutade ömma och blev bara spänt med tiden. (Tack och lov! )

• Anonym (v 15)
    Baktakt skrev 2013-06-08 13:21:27 följande:
    Kring v 15. Ligg på rygg ovh börja känna vid blygdbenet. Vandra uppåt och tryck rätt hårt. Där det plötsligt dyker in är toppen.

Kring v 20-23 började den riktiga magen komma och svullnaden ge sig för mig. Fram tills dess var det värdelöst att hitta kläder som satt uppe utan att klämma åt eller avslöja mer än vad jag ville dela med mig.
    Det är exakt så jag gör när jag försöker känna efter, men nej...

Funderar om det spelar nån roll att man har bakåtlutande livmoder eller vad det heter?

Tack ni som svarat, skönt att höra att det inte är lika för alla!
  • Baktakt

Det kan ju vara så att livmodern inte når ovanför kanten än. Ha tålamod! Snart nog blir det svårt att ta på skorna

• Anonym (v 15)
    Baktakt skrev 2013-06-10 13:19:23 följande:
    Det kan ju vara så att livmodern inte når ovanför kanten än. Ha tålamod! Snart nog blir det svårt att ta på skorna
    Jo fast magen är så pass stor att alla ser att jag är gravid. Det har synts i minst en månad fast jag försökt dölja. Frågan är bara om det finns nått barn där inne eller om det bara är en bilring (smal i övrigt) och lite tarmar som tar plats.
  • Baktakt

För mig gick det till ungefär såhär:

Först bereddes det plats, då var jag mjuk och närmast plufsig. Såg gravid ut från v 15-16 ca. Sen efterhand blev det hårdare och putet fylldes liksom ut inifrån, så att magen inte längre försvann när jag låg på rygg och började växa utåt på riktigt. På slutet växte det mycket uppåt och till sist halkade magen ner lite när barnet

lade sig tillrätta.

Svar på tråden I vilken vecka kunde ni känna livmodern?