• Okunnigkompis

Blöjstorlek och förbrukning

Hejsan, min bästa vän ska få barn om två månader och jag ska fixa en babyshower till henne om 1 månad och vill ge henne ett halvårs förbrukning av blöjor. Hade verkligen uppskattat vad jag ska tänka på. Vad är "vanligt" ? Hur många blöjor går åt, hur länge använder dom en storlek, jag vet att de är helt beroende på gener av vikt, om de blir för tidigt / sent född. Men någon som kan ge mig några råd om hur mycket jag ska köpa och vilka storlekar :) tusen tack i förhand.

• Svar på tråden Blöjstorlek och förbrukning
  • KLAJSHUH

Jag kan tänka mig stl newborn upp till stl 3.. Kommer inte riktigt ihåg men min son är 1 år nu och ligger på storlek 4-5 och har gjort det skapligt länge.

Det finns ju nån reklam som säger att man byter ca 1600 blöjor första halvåret.. Vet inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig för jäklar vad blöjbyten man gör! : )

• Natulcien

Vår son småbajsade 10-12 bajsblöjor om dagen de första månaderna, så det var ju 1-2 paket i veckan...
    Så vi gjorde säkert av med 30-40 paket det första halvåret....

Dessutom sitter olika blöjmärken olika bra, beroende på bebisens kroppsform. Har du otur så passar inte just de blöjorna som du köper. Trist att slänga 40 paket blöjor...
    Vi fick prova lite olika innan vi hittade de som passade bäst, som i vårt fall var Pampers.

Jag skulle säga att din idé är godhjärtat tänkt, men inte så praktisk. Flört

Jag tror att små handdukar/tvättlappar/filtar kommer mer till användning...

• Pandamamma79

Oj!!! Ska du köpa alla blöjor på en gång! Måste bli en förmögenhet! För att inte tala om den mängd du måste släpa dit. Hm, ca 1 pkt i veckan går det åt här. Vår 2,5 mån är just nu på blöjstorlek 3. Vår äldsta som är 2,5 år och pottränar för fullt har strl 6...kanske ska du köpa till strl 4...jättesvårt att säga...
    Fint gjort av dig!

• Celest

Min son började med storlek 4 vid tre månader!! Så det är vääääääldigt olika.

• Litenbåt

Tyvärr, men det där är en dålig idé enligt mig. Omöjlig att veta vilken blöjsort man föredrar. Haft olika till alla mina barn och även bytt eftersom. Hur länge ett barn har samma storlek är också omöjligt att veta. Ena min dotter hade storlek 3 när hon var 7 månader medan min andra hade storlek 5. Och var förvarar man hundratals blöjor?

• Alby

Det låter inte så bra, hur vet du vilken blöja som kommer att passa bebisen bra? Min kompisar har tvillingar den ena bebisen hade lidls märke och den andra hade pampers

Svar på tråden Blöjstorlek och förbrukning