• Annnanym

Köpa fritidshus, vet att gäststuga byggd utan bygglov för nära tomtgräns. Vad händer?

Hej!

Jag är i svängarna att köpa ett fritidshus, men det har kommit till min kännedom att en gäststuga på tomten (15 kvm) är byggd utan bygglov och för nära tomtgräns (mot allmänning, endast outnyttjad skog/äng). Att skaffa ett bygglov såhär i efterhand är ju inget konstigt, men största problemet är nog att stugan är byggd för nära tomtgränsen, vilket betyder att bygglovet inte kommer att gå igenom...

Vilket ansvar ligger på mig som köpare om detta skulle uppdagas? Kan jag få smällen pga. gamla ägarens miss? Och isåfall, vad är det för en smäll!? Böter? Riva huset!? 

Otroligt tacksam för svar! Ha en fin dag!

• Svar på tråden Köpa fritidshus, vet att gäststuga byggd utan bygglov för nära tomtgräns. Vad händer?
  • Bitchos

Det står på boverkets hemsida: "Du får utan bygglov uppföra en eller flera friggebodar i omedelbar närhet av bostadshuset. Den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar på tomten får inte vara större än 15,0 kvm. Högsta höjd från mark till taknock får inte överstiga 3,0 meter. Höjden beräknas från markens medelnivå invid byggnaden (dom från Regeringsrätten, RÅ 1994 ref.73)."
    Det står i närhet av bostadshuset, då där faller det kanske. Men 15 kvm behövs inget bygglov till. Önskar jag kunde hjälpa dig mer.

• Lena

Hur länge sen byggdes gäststugan? Är det detaljplanerat område?

• Annnanym

Tack för era svar!

Det här är gäststuga nr. 2, den första är korrekt byggd med bygglov, men totalt blir ytan 25 kvm för dessa två stugor, så bygglov krävs...

Stugan tror jag byggdes för två somrar sedan.

Detaljplanerat område...? Har googlat men förstår inte riktigt innebörden... 

• Lena

Det är bara där bygglov krävs.

Om du har bygglov på den första krävs det väl inte på den andra?

Hör med kommunkontoret.

• Annnanym

Ja, får nästa göra det. Vill ju verkligen inte åka på smällen för att förra ägaren "missskött" sig. 

Tack tacksamt emot fler svar! 

• Momalicious

Vårt garage står delvis på kommunens mark. Dock bygglov.
    Enklast är att ringa kommunen och höra.

Svar på tråden Köpa fritidshus, vet att gäststuga byggd utan bygglov för nära tomtgräns. Vad händer?