Hur farligt är egentligen brandrök?
Jag bor i ett stort hyreshus där lägenheten precis under mig började brinna för åtta dagar sedan. Jag var hemma och hade alla vädringsluckor och balkongdörren öppna när jag hörde att folk skrek att det brinner. Sprang runt och stängde allt medans jag ringde 112.
Jag kunde inte lämna lägenheten för trapphuset var så rökfyllt så SOS sa åt mig att stanna inne. Det tog nästan 20 min innan brandkåren kom och vid det laget var det så tjock rök i min lägenhet att jag knappt såg något.
Medan jag väntade blötte jag en handduk och andades genom.
Efter att jag tagit mig ut från lägenheten ut i friska luften kändes det bättre. Fick inte vistas i min lägenhet på grund av röken. Måndag till onsdag den här veckan har det varit en saneringsfirma här hos mig och städat och kört med ozon för att få bort röken.
Enligt de och hyresvärden kan jag bo i min lägenhet från och med onsdagkväll och jag har gjort så. Men det stinker fortfarande brandrök i toaletten och i hallen, lite i köket och sovrummet. Ögonen svider och jag har ont i halsen.
Har inte sökt vård trots att jag blev utsatt för brandrök, det var ingen som nämnde det heller.
Hur farligt är det egentligen? Är det så bra att bo i en lägenhet där det fortfarande luktar brandrök? Större delen av köket i lägenheten under är utbränd och det kommer ta lång tid innan den är återställd och under tiden får jag (enligt hyresvärden) stå ut med att det kommer att lukta.
Min lägenhet är den värst drabbade av röken eftersom jag bor just ovanför.