• Mamma1106

Reflux eller Pylorusstenos

Hej! Min dotter på 8 månader har sedan födseln kräkts mycket vilket har lett till dålig viktuppgång. Vi fick remiss till sjukhuset och efter mycket om och men ordinerades hon nexium och movicol då hon lätt blir förstoppad. Efter att kollat runt lite så var jag övertygad om att det var reflux men nu så börjar jag undra om det kan vara  Pylorusstenos då hon inte bara kräks upp tusen gånger efter varje måltid utan hon kan ex äta välling vid 7.00 sedan 3 timmar senare när det är dags för nästa mål så kan hon fortfarande kräkas upp välling dvs att vällingen inte gått vidare till tarmen, det kan väl inte vara normalt.

Den längsta tid som hon behållt mat i magsäcken som jag märkt är ca timmar. Detta vet jag då jag gett henne broccolipure runt 11 och vid 16 tiden så kräktes hon broccoli. Någon som har erfarenhet av detta. Börjar bli rikigt trött på att gå runt med spyor hela tiden, ha nedspydda möbler och ha en dotter som såklart inte kan tycka det är roligt heller.

Hon har inte allergi då vi provat mjölkfritt i några månader när hon var yngre men det hjälpte inte heller.  

• Svar på tråden Reflux eller Pylorusstenos
  • mojs

Har du pratat med läkaren om att hon inte verkar smälta maten?
    min äldsta dotter hade typen av reflux som växer bort med tiden men fram tills hon var 8 månader så kräktes hon 5-6 gånger mellan varje mål mat och det kunde också vara som du beskriver att de inte känns som att de hinner smälta maten. Hon har dock aldrig tappat i vikt av detta.
    Men du måste prata med en doktor igen och vara HÅRD!
    Lycka till 

• Mamma1106

Pratade igen med dem i veckan då mamma hade varit barnvakt och sa att detta är ju ohållbart. Hade själv reflux som barn men hon sa att jag var inte ens i närheten av så många och mycket kräkningar som hon är. Nu är det sommar och jag är seriöst orolig att hon får i sig för lite vätska. Den enda måltiden hon får behålla helt är den jag ger innan jag går och lägger mig. Då väcker jag alltid henne och ger henne ett sista mål och då somnar hon om igen. Nu funderar jag på om jag ska väcka henne mitt i natten så hon får i sig ett mål till.

Jag hävdar till läkarna att hon blir förstoppad ibland av att hon får i sig för lite vätska, och blir hon förstoppad så kan hon ju må illa och sedan kräkas av det så det blir en ond spiral. Man känner sig så lite och obetydelselös inför läkarna.

När växte ditt barns reflux bort?     

• mojs

Jag minns inte exakt men när hon började äta lite mer riktig mat vid kanske 8-9 månader så blev det bättre men även än idag kan hon vid kraftig hosta kräkas och hon är 4,5 år

• Linda 237

Jag har erfarenhet av exakt samma problem. Det är en lång historia men allt stämmer in på min idag 2 åriga son. Dålig tillväxt, kräkningar, förstoppning och fördröjd magsäckstömning. Vi har gjort kontraströntgen 5 gånger på vår son för att utesluta pylorusstenos då vår dotter hade det och hennes farbror. Det verkar inte vara det på vår son utan orsaken till hans problem utreds fortfarande i Uppsala då dom verkar vara av den sorten som inte växer bort. Han är idag 2 år och kräks fortfarande men något mindre än tidigare. När min dotter som då var 8 veckor hade pylorusstenos kräktes hon upp exakt allt och det blev akut operation. Det spruta ur henne stora kaskader 8 gånger om dagen. Sen finns det en mycket ovanligare variant som är particiell, alltså lite kan passera som diagnosticeras senare än 5-10 veckor som pylorusstenos vanligtvis brukar visa sig. Vad har ni gjort för undersökningar? Har ni fått komma till en bárngastromottagning? Är hon förstoppad jämt? Det där med att kräkas bitar känner jag igen. Han kunde kräkas korv 4-5 timmar efter han ätit ätit 😎 kräkningarna ökar definitivt vid förstoppning. Vad får ni för dos på Acceptera kräkningarna som en del av vardagen. Lägg filtar över möbler, ta bort mattor och ha hinkar och handdukar redo lite varstans. Då blir det enklare att hantera det.

• Mamma1106

Vi har varit inne på sjukhuset 2 ggr och det enda dem gjort är att klämma på magen och stoppa ett finger i rumpan. Första läkaren sa direkt att hon är förstoppad vilket jag tyckte var konstigt då jag helammade(då var hon ca 4 månader). Fick losic och med det blev det så mycket kräkningar att hon gick upp fjuttiga 5 gram på 2 veckor. Sedan var det telefonkontakt med en sköterska och vi fick även hem en våg för att väga hur mycket hon fick i sig efter amningarna och sedan även väga om hon kräkt. Kräkningarna låg på allt mellan 5g till 40 g.

Fick då amma oftare för att ersätta den mjölk hon förlorat.
    Sedan började jag misstänka allergi så för att försäkra mig om en mjölkfri kost så slutade jag amma och gav ersättning peticate, men gav ingen verkan under den 1½ månaden vi körde på det, däreomt blev hon då väldigt förstoppad.

Fick en annan läkare då den förste inte gav gensvar. Han skrev ut nexium och movicol. Nu har vi fått igång magen bra och hon äter både gröt och vanlig mat(därav att jag kan se om hon inte hunnit smälta maten i magen på flera timmar). De dagar hon kräks som mest skapar ofta en ond spiral och till följd av det blir hon förstoppad och det är ett elände att få bukt med det, då hon vissa dagar bara kräks upp allt man ger, vilket gör att hon får för lite vätska.

Nu ringde jag iaf i veckan, vill verkligen inm på en grundligare undersökning, är ju för sjutton orolig. Hon är annars för det mesta en glad tös, dock ganska liten. Hon blir snart 9 månader och väger bara 7300g.   

Det är synd att man inte tas på allvar direkt. Nexium fick vi inte utskrivet för äns jag ringde och sa att min dotter hade fått irreterade luftrör av alla uppstötningar, nästintill asmatisk. Hjälpte bara någon dag efter att vi fått nexium så hon kunde andas normalt igen. 

Linda 237 hoppas ni får bukt på problemet snart, jag menar att han haft det i 2 år måste vara sjukt jobbigt för er alla, som tur va verkar de iaf bry sig. Uppdatera gärna här när ni får reda på rätt behandling.          

• Linda 237

Oj vad konstig texten blev. Skrev från mobilen. Ni kanske kan pytsa i henne lite vatten då och då? Vi matar våran 2 åriga son på natten fortfarande. Prova att väcka henne och se om hon vill äta. Vad får hon då? Vi hade neocate tills vår son som tas upp av kroppen väldigt fort. Min spontana tanke är att hon kräks av förstoppning som sedan blir värre. Hon kanske redan är förstoppad när hon börjar kräkas? Så var det för oss men det tog tid at komma på det. Vi fick prova att ge resulax varje dag i en vecka för att se om det blev bättre och det blev det. Sen blev det klyx med sondslang varannan dag och detta har vi hållet på med i 8 månader nu. Han bajsade ändå varannan dag innan men lyckades inte tömma sig. Ni bör definitivt få en ordentlig utredning. Vi fick börja med buköversiky för att se om det var förstoppning, vilket det var och sen gick vi vidare med kontraströntgen och gastroskopi. Växer hon på längden eller dalar den kurvan med? När det var som värst här sjönk han ordentligt på längden med.

Svar på tråden Reflux eller Pylorusstenos