• Anonym (kris)

Hur säljer man en bil?

Av olika anledningar har jag råkat i ekonomiskt trångmål. Jag är därför i behov av att sälja min bil. Jag har två små barn och min pappa är starkt motståndare till att jag gör mig av med bilen pga att han hävdar att man måste ha bil om man har små barn- vilket jag inte alls håller med om. Jag bor bredvid en busshållplats. Biljetterna in till stan kostar 20 kr enkel riktning, vilket motsvarar parkeringsavgiten. Skatten är 1500 kr årligen vilket innebär 75 bussresor till stan. Parkeringsplatsen kostar 130:- per månad vilket innebär en besparing på 1560 kr årligen. Bensin och försäkring betalar jag cirka tusen kronor i månaden. Visst, det blir svårare att storhandla eller göra spontana utflykter men jag känner att mina barn kommer klara sig utan det. Istället vill jag betala av bolånet (390 000 kr kvar), göra en resa till något annat land med mina barn samt spara lite.

Bilen är från 2007 och på mätaren står 77000  

Ska jag lämna bilen till en bilhandlare, lägga ut på blocket eller sätta en lapp på anslagstavlan?    

• Svar på tråden Hur säljer man en bil?
  • mammatill6

har du lån på bilen. Oftast får man mer på blocket om man har tålamod att vänta på rätt köpare.

• morningsun
    Griseknoen35 skrev 2013-06-08 20:18:01 följande:
    77000? Menar du 7700?
    Ts menar nog 77000, dvs 7700 mil.
  • Griseknoen35

Ja men man kan ju också fatta det som 77000 mil.. Annars borde det ju stå km eftersom man brukar prata miltal och inte kilometertal.

• Mabaja

Griseknoen: hon har ju skrivit att mätaren visar 77000, och bilens mätare visar ju i km?

• bängolle

De flesta mätare visar ju km, så det är nog 7700 mil. Om inte ts är fd taxichaufför. I övrigt rekommenderar jag blocket och andra säljsidor på internet.

• Mrs Svensson

Se till att ha papper och servicebok i ordning. Städa och putsa bilen. Ta smickrande bilder och lägg ut den på Blocket. Se till att priset ligger i linje med andra av samma årsmodell och i lknande skick. Svårt att få ett vettigt bud av en bilhandlare om inte bilen är riktigt attraktiv tyvärr. Vi fick knappt skambud utan mest nej när vi ringde runt.

• Mrs Svensson

Och jag tycker att du gör helt rätt i att sälja bilen. Det hade jag också gjort i din sits!

• Anonym (Sålt några stycken)

Blocket! Kolla upp vad den är värd enligt de värderingssidor som finns på nätet. Och ha lite is i magen. Det kan ta ett par veckor innan en vettig säljare dyker upp. Acceptera inga skambud innan dess. Om nån kommer och tittar på den och vill pruta flera tusen, ta telefonnummer och säg att du kan höra av dig om den fortfarande är osåld om några veckor.

• Anonym (kris)
    Mrs Svensson skrev 2013-06-08 22:21:39 följande:
    Och jag tycker att du gör helt rätt i att sälja bilen. Det hade jag också gjort i din sits!

TACK! Jag har fått jättemycket negativa kommentarer från min pappa och min syster som beskyller mig för att vara en dålig förälder som planerar att dra runt ungarna i kommunaltrafiken (där, jag citerar "folk nyser och hostar rakt i luften och man kan ju inte veta vem som suttit på sätet innan en själv"! ) Jag argumenterade med att så är det ju i vilken affär, på vilken restaurang eller vilket bibliotek som helst, samt att det ingår i barnens uppfostran att vistas i det offentliga rummet. Men jag fick ändå som mothugg: Mina barn kommer aldrig att få gå i skogen eller vistas på stranden eftersom det tydligen krävs en bil för det. Jag menar dock att barnen inte är lyckliga av att det finns en bil i familjen som föräldrarna inte har råd att ha kvar med skatt, service, parkeringsplats och besiktning- då är det väl ändå bättre att sälja den och betala av lånen och sedan göra en kul utflykt för pengarna som blir över som blir ett minne för livet... en tågutflykt såklart.

Tack igen för ditt inlägg mrs Svensson, nu känns det lite mindre som att jag är en dålig förälder.  
  • Mrs Svensson

Äsch, strunta i dom! Barnen lär ju få mer frisk luft i och med alla promenader. Och såklart man kan åka till t ex stranden utan bil! Jag känner många föräldrar som inte har bil, det fungerar hur bra som helst! Lycka till med försäljningen!

Svar på tråden Hur säljer man en bil?