• Anonym (low)

Kontrollera hormonnivåer - går det ?

Är det möjligt på något sätt att kolla om det är något fel på ens hormonnivåer ?

Finns det någon här som gjort det - och vem vänder man sig till ? 

Känns som om den "vanliga" vården inte håller på med sånthär/tycker det är onödigt, men det borde väl finnas nån annanstans att ta vägen om man vill kolla upp sånthär ? Privatläkare ? 

Bakgrundsinfo:
    Är 21 år gammal (tjej) och har haft problem med brutal PMS väldigt, väldigt länge. 
    Har fått det lite bättre med hjälp av naturmedicin - men jag har fortfarande stora problem med koncentration/minne/paranoia innan mens. Jag blir virrig som fan och får blackouter... mitt korttidsminne existerar inte under tiden före mens. Detta + darrigheten, den inre stressen som jag får, är jobbigt att orka med varje månad.

Funderar på om det kan vara så att jag behöver balansera mina hormonnivåer på något sätt, kanske är så att det är något som sjunker snabbt innan mens - vilket får mig att må dåligt. (?) Skulle därför vara bra att få veta KONKRET om man har något sådant problem innan man testar olika preparat.

Är väldigt tacksam för alla seriösa svar!!!                    

• Svar på tråden Kontrollera hormonnivåer - går det ?
  • Anonym (Kaos)

Jag vet inte svaret på din fråga men ett boktips är "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin

• Sebramannen

Farmakologiskt går det säkert, men naturligt har du nog minimala möjligheter att påverka något. Det är kanske bara att inse att du bor i en biologisk maskin som du inte har full kontroll över.  

• Anonym (saliv)

Jag har tagit salivprover som skickats till Usa för analys då Svenska läkare inte kollar på detta på samma sätt. Jag hade nästan inget kortisol i kroppen.

Jag har inte alls samma symtom som du. Mer symtom på fel på sköldkörteln trots bra provsvar på den proverna, tagna på VC. Men kanske du kan ffå ut nått av sånna här prover också!

Du kan googla på salivprover. Vet det finns ett ställe i Hudik som tar men du kan nog hitta på googel något där du bor. Ev om du googlar på kostkonsulent också..?

Lycka till!

• aj 378

Boka tid hos en gynekolog. Där fick jag ta hormonprovet igenom iaf.

• Anonym (low)
    Sebramannen skrev 2013-06-09 05:02:43 följande:
    Farmakologiskt går det säkert, men naturligt har du nog minimala möjligheter att påverka något. Det är kanske bara att inse att du bor i en biologisk maskin som du inte har full kontroll över.  

Detta argument nöjer jag mig absolut inte med ... Varför ska man sluta kämpa för att försöka må bättre, när man uppenbarligen inte mår bra ?
    Vore synd att ge upp när man inte försökt bli bättre med alla medel man kan.
    Är hemskt trött på att ha icke-existerande närminne 2 veckor varje månad och darrighet i kroppen.
    Anonym (saliv) skrev 2013-06-09 05:13:53 följande:
    Jag har tagit salivprover som skickats till Usa för analys då Svenska läkare inte kollar på detta på samma sätt. Jag hade nästan inget kortisol i kroppen.
    Jag har inte alls samma symtom som du. Mer symtom på fel på sköldkörteln trots bra provsvar på den proverna, tagna på VC. Men kanske du kan ffå ut nått av sånna här prover också!
    Du kan googla på salivprover. Vet det finns ett ställe i Hudik som tar men du kan nog hitta på googel något där du bor. Ev om du googlar på kostkonsulent också..?

Lycka till! 
    aj 378 skrev 2013-06-09 10:37:01 följande:
    Boka tid hos en gynekolog. Där fick jag ta hormonprovet igenom iaf.

Tack så mycket!! 

Ska kolla upp vilka möjligheter som finns! Det är bra att veta att det i alla fall är MÖJLIGT att göra ett sånt test. 

Jag tror nämligen jag får lågt progesteron varje månad innan mens, och att det är därför jag blir som en höna utan huvud... Har olika tankar om hur jag skulle kunna rätta till det, men vore skönt att få konstaterat att det faktiskt är så.     
  • Anonym (saliv)

Progesteron kan du få kollat genom gyn men va också med på "mitt" salivprov så nog ska du komma tillrätta med det här

• Anonym (low)
    Anonym (saliv) skrev 2013-06-09 14:14:18 följande:
    Progesteron kan du få kollat genom gyn men va också med på "mitt" salivprov så nog ska du komma tillrätta med det här

Tack så mycket!
    Är det landstings-gyn som kollar sådant ?

Jag måste säga att jag är skiträdd för gynekologer numera :// så om jag går, vill jag liksom träffa rätt på en gång. Har fått ploga igenom så många nonchalanta dumhuvuden som typ dumförklarar en!     
  • Sebramannen
    Anonym (low) skrev 2013-06-09 13:50:20 följande:

Detta argument nöjer jag mig absolut inte med ... Varför ska man sluta kämpa för att försöka må bättre, när man uppenbarligen inte mår bra ?
    Vore synd att ge upp när man inte försökt bli bättre med alla medel man kan.
    Är hemskt trött på att ha icke-existerande närminne 2 veckor varje månad och darrighet i kroppen.
    Det är väl inte i närheten av vad jag skrev???

Har du problem med hormoner så ska du väl besöka en behörig läkare som har möjlighet att sätta in en behandling för dig.
    Att skriva en fråga på ett forum som detta som inte har något som helst med medicinalkunskap att göra anser inte jag är att "försöka med alla medel man kan". Det är inte för att dissa dig jag skrev, utan snarare en uppmaning som jag antog man tog som självklart att ingen här på forumet kan skriva ut några läkemedel till dig för att reglera din hormonhalt.
    Men jag gissar att ditt egentliga mål var att få någon "huskur" från gammelmormor så du slipper göra det, men du vet kanske att de mesta som har hormonell påverkan är receptbelagda och eller direkt förbjudna. Sen finns det självklart prohormoner som fortfarande är lagliga men upptäcks något som kan orsaka hormonrubbningar så förbjuds det säkerligen direkt också.

Anledningen är ganska enkel du besitter inte den kunskap att du kan diagnosera och behandla dig själv, det är därför man ska gå genom vården där det förhoppningsvis är behöriga och kunniga personer man träffar på.
    Men det är mycket möjligt att du får kräva att bli vidare flyttad osv om behandling inte ger önskvärt resultat. 
  • Anonym (Kaos)
    Sebramannen skrev 2013-06-09 15:50:55 följande:
    Det är väl inte i närheten av vad jag skrev???

Har du problem med hormoner så ska du väl besöka en behörig läkare som har möjlighet att sätta in en behandling för dig.
    Att skriva en fråga på ett forum som detta som inte har något som helst med medicinalkunskap att göra anser inte jag är att "försöka med alla medel man kan". Det är inte för att dissa dig jag skrev, utan snarare en uppmaning som jag antog man tog som självklart att ingen här på forumet kan skriva ut några läkemedel till dig för att reglera din hormonhalt.
    Men jag gissar att ditt egentliga mål var att få någon "huskur" från gammelmormor så du slipper göra det, men du vet kanske att de mesta som har hormonell påverkan är receptbelagda och eller direkt förbjudna. Sen finns det självklart prohormoner som fortfarande är lagliga men upptäcks något som kan orsaka hormonrubbningar så förbjuds det säkerligen direkt också.

Anledningen är ganska enkel du besitter inte den kunskap att du kan diagnosera och behandla dig själv, det är därför man ska gå genom vården där det förhoppningsvis är behöriga och kunniga personer man träffar på.
    Men det är mycket möjligt att du får kräva att bli vidare flyttad osv om behandling inte ger önskvärt resultat. 
    Jag tycker det känns som att du gissar väldigt mycket. Har du själv någon kunskap inom ämnet?
  • Sebramannen
    Anonym (Kaos) skrev 2013-06-09 16:03:39 följande:
    Jag tycker det känns som att du gissar väldigt mycket. Har du själv någon kunskap inom ämnet?
    Ja. Och vad är det du anser jag "gissar"?
Svar på tråden Kontrollera hormonnivåer - går det ?