• underverket 06

Någon som varit med om att chefen lämnat elaka o oriktiga uppgifter när denne givit uppgifter som referens?Måste ha min chef som referens

Ha sökt nytt jobb o blivit tillfrågad om jag vill ha tjänsten o nu återstår bara att kolla referens. Jag måste han min gamla chef som referens. Den chefen där jag söker tjänsten har bett om det. Har inte sagt till min chef om detta nya jobberbjudande. Eller rättare sagt mina chefer, har två. De visste om i höstas att jag sökte nytt jobb o är tillfrågade som referenser. Då fick jag inte jobbet, men nu har samma chef ringt upp mig o undrat om jag är intresserad av en likadan tjänst. Det är ju en ganska känslig situation. Jag arbetar som förskollärare o alla arbetslag är ju klara för hösten. Skulle jag nu få annat jobb, så blir det ju stora problem för de att hitta någon på så kort tid. Dock är det ju inte mitt problem, men de skulle ju kunna använda det emot mig o säga oriktiga saker om mig, bara för att få ha mig kvar. Men ingen chef borde väl vara så elak. Jag har inga konflikter eller så med mina chefer. Har man det blir det ju extra känsligt. De är väl bara att hoppas att de säger snälla saker om mig. Ska prata med mina chefer imorgon, för chefen på jobbet jag söker vill ju få allt klart nu i veckan. Hon vill att jag ska förbereda mina chefer på att hon kommer ringa.

• Svar på tråden Någon som varit med om att chefen lämnat elaka o oriktiga uppgifter när denne givit uppgifter som referens?Måste ha min chef som referens
  • EnGladPingvin

Du gör rätt i att prata med dem först, så att de kan förbereda sig, även om de oavsett med största sannolikhet skulle vara ärliga och ge rättvisa referenser. Allt annat vore väldigt oproffsigt och även om de vill ha dig kvar skulle det knappast göra dig till en motiverad medarbetare. Det är trist att förlora bra personal, men alla chefer är medvetna om att det händer och att man får se det positiva i att ens personal är attraktiv på arbetsmarknaden. Motsatsen vore värre.     

Svar på tråden Någon som varit med om att chefen lämnat elaka o oriktiga uppgifter när denne givit uppgifter som referens?Måste ha min chef som referens