• Lösnagel

sola magen eller ej?

Hej alla gravida!! Nu när sommaren har börjat ge sig till känna undrar jag en sak - hur gör ni när ni är på stranden? Solar ni i bikini? Lägger ni handdukar över magen? Sitter ni bara i skuggan? Nyfiken... Jag är själv gravid i 21 plus 3 och jag kör en mix med handduk i sol och enbart skuggan.

• Svar på tråden sola magen eller ej?
  • tricis

Förra sommaren var jag gravid, utimlands hade jag solskyddsf 20 och ibland handduk när jag tyckte det blev för varmt, men "hemma" i sverige hade jag oftast bara solskyddf och jag älskar sol! :) bikini hade jag! Var däremot noga med att inte "bränna" mig.

• Curlie

Jag solar precis som vanligt. Kommer dock använda spf när vi åker utomlands. Men jag bränner mig inte så lätt och spenderar inga jättestunder i solen heller. Jag är i vecka 20.

• Whitetrash86

solade hela sommaren med dotter med stark solskydd eftersom jag har känslig hud. var inga problem alls dock låg jag aldrig och stekte i 3-4 timmar.

• alynda

Jag är i v 20+4 och kommer att sola m bikini o liten handduk på magen. Inte för hudens skull, utan för att det faktiskt blir ganska ljust i magen o det är svårt f bebisen m sina tunna ögonlock att värja sig mot ljuset. Gissar att det var ungefär så du också tänkte, TS?

Har läst detta, men tyckte också att sonen reagerade ganska tydligt om jag exponerade magen f mkt när jag väntade honom.

• Pleco

Alynda, det har jag aldrig hört. Var har du läst/hört det? Tycker bm borde informerat om sånt.

Själv går jag runt/sitter med magen bar. Ibland i direkt sol, ibland i skugga. Har inte märkt nån skillnad på aktiviteten i magen.

• Flisan79

Har kört bikini. Barnet tar inte skada.

Att tänka på: ovansidan av magen blir plötsligt väldigt exponerad, typ som axlarna och det är lätt hänt att bränna sig där (vet av erfarenhet) så extra stark spf där kan vara en bra ide.

Om magen blir väldigt brun så kommer den bli ännu brunare när ungen ploppar ut. Eftersom att huden drar ihop sig. Kan ju vara både en för och nackdel. Samt att solskadad hud inte är lika elastisk vilket kanske kan försämra hudens återhämtning. Detta är dock en teori bara.

• alynda
    Pleco skrev 2013-06-09 17:39:25 följande:
    Alynda, det har jag aldrig hört. Var har du läst/hört det? Tycker bm borde informerat om sånt.

Själv går jag runt/sitter med magen bar. Ibland i direkt sol, ibland i skugga. Har inte märkt nån skillnad på aktiviteten i magen.
    Tror det var i leberos vänta barn-bok som jag fick på MVC 2008, men även i Lennart Nilssons "Ett barn blir till". Vet att jag läst det på flera ställen, men är inte helt säker på källorna, eftersom det var 5 år sedan nu.
  • Mabaja

Jag har solat precis som vanligt. Är i v 39 nu.

• Pleco

Alynda, ok. Tycker att det låter lite märkligt, men det kanske är sant då.

Svar på tråden sola magen eller ej?