• Anonym (fråga)

Ni med IBS, se hit.

Har några frågor till er, hur ofta har ni problem med magen? Kan ni gå långa perioder när magen är helt ok?
    Sedan undrar jag om ni blir ömma i magen ibland? Alltså när man trycker på magen? Jag är väldigt öm nertill i magen när jag tycker, men inte annars. Haft diarre ett antal dagar nu

• Svar på tråden Ni med IBS, se hit.
  • Marlean

Är varje dag med IBS. Har man inte det är det troligare med stressmage tror jag.

• Anonym (prutten)

Jag har ofta nåt symtom som lös i magen, hård i magen  eller ont i magen

• Anonym (fråga)

De sa ibs till mig efter alla undersökningar då de inte hittat några fel. Men känns lite som en slarvdiagnos. Jag har ofta magkatarr också så allt handlat väll om stress eller väldigt känslig mage.

det är bara så otroligt jobbigt och särskilt när jag får som nu, är så otroligt öm nertill i magen.

• ikii84

Jag har alltid ont i magen, ibland bara öm ibland riktigt ont. Har oftast diarré flera gånger om dagen, men ibland förstoppad istället.

• Anonym (fråga)

Men blir ni ömma när ni trycker på magen osv när det är som värst? Är så orolig att det är något annat fel....var över ett år sen jag gjorde alla undersökningar.

• Anonym (Jag)

Jag har diarré i omgångar men har alltid problem med magen. Magen är väldigt "lättstörd" och om jag inte har diarré så är det förstoppning.

Så även om det varierar, går upp och ner, har mer ont/problem ibland så är det aldrig helt "normalt". 

• ikii84
    Anonym (fråga) skrev 2013-06-09 17:48:39 följande:
    Men blir ni ömma när ni trycker på magen osv när det är som värst? Är så orolig att det är något annat fel....var över ett år sen jag gjorde alla undersökningar.

Ja absolut. Jag kan tex inte använda byxor som sitter åt i midjan. Då blir magen ännu mer svullen och väldigt öm.
  • Anonym (prutten)

Jag kan bara ha mjuka underkläder och byxor annars dör min mage.

• Anonym (fråga)

Tack snälla för era svar. Lugnade mig lite, jag vet ju egentligen att jag har ibs och inte något jättefarligt men oroar mig ändå. Lever på flytande idag, soppa och fil för att det ska bli bättre.

Det är ett mindre helvete att ha problem med magen hela tiden.

• Elin 885

jag har perioder där jag är helt bra.
    jag har en del perioder där jag har förstoppning men för det mesta är det diaré
    jag tar 2 st dimor varje morgon med övrig medicin, utom när jag är grymt förstoppad för då blir det lunelax istället.
    jag har båda medicinerna hemma, och har alltid extra dimor i min lilla medicinnecisär.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • ikii84
    Anonym (fråga) skrev 2013-06-09 17:57:03 följande:
    Tack snälla för era svar. Lugnade mig lite, jag vet ju egentligen att jag har ibs och inte något jättefarligt men oroar mig ändå. Lever på flytande idag, soppa och fil för att det ska bli bättre. Det är ett mindre helvete att ha problem med magen hela tiden.

Ja det är nästa som ett handikapp hur länge har du haft problem?
  • Anonym (fråga)
    ikii84 skrev 2013-06-09 18:00:55 följande:

Ja det är nästa som ett handikapp hur länge har du haft problem?
    Haft problem med magen till och från i flera år men gjorde undersökningarna för lite mer än ett år sedan och de hittade inget. Du då?
  • Elin 885

har man ibs så måste man vara snäll mot magen och äta det som den tål.
    jag känner en med ibs som i princip bara kan äta yoghurt med bra mag-bakterier och så kyckling som är kryddad med salt och ris....
    jag kan inte äta stak mat och inte så mkt fett.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • ikii84
    Anonym (fråga) skrev 2013-06-09 18:01:48 följande:
    Haft problem med magen till och från i flera år men gjorde undersökningarna för lite mer än ett år sedan och de hittade inget. Du då?

Ja minst i 15 år nu. Har inte blivit alls bättre.
  • Anonym (fråga)

Ja självklart försöker man äta så bra mat som möjligt men ibland känns det som det kvittar vad man äter, i perioder.

Jag är mest förstoppad och tog laktulos för 3 dagar sedan pga att jag inte gjort nr 2 på ett antal dagar. Gick ju bra, lite för bra då jag fick springa typ 8 ggr på toan. Det är efter det som magen totalt ballat ur och jag är helöm och magknip i omgångar.

• Anonym (fråga)
    ikii84 skrev 2013-06-09 18:04:17 följande:

Ja minst i 15 år nu. Har inte blivit alls bättre.
    Åh fy! Stackare det är lång tid.
  • kudden12

Jag har oxå haft problem med magen så länge jag kan minnas, är 41 år idag, men har haft problem med magen i minst 15 år.
    Just nu har jag mest besvär nattetid, sv superäckliga rapar som smakar ruttet,, typ ägg, samt illamående och diarré , även kräks ibland
    Dom här attackerna är ju kul att få när man ska upp och jobba 6 på morgonen
    Har ingen aning om vad detta står för, vidrigt är det iallafall

• Anonym (prutten)
    kudden12 skrev 2013-06-09 22:06:51 följande:
    Jag har oxå haft problem med magen så länge jag kan minnas, är 41 år idag, men har haft problem med magen i minst 15 år.
    Just nu har jag mest besvär nattetid, sv superäckliga rapar som smakar ruttet,, typ ägg, samt illamående och diarré , även kräks ibland
    Dom här attackerna är ju kul att få när man ska upp och jobba 6 på morgonen
    Har ingen aning om vad detta står för, vidrigt är det iallafall
    Har du kollat gallan
  • cirpen

Blev diagnostiserad med ibs förut. Hade häftiga kramper och diarree flera ggr i veckan.
    Kunde inte dricka kaffe tex. Åt nåt bulkmedel för tarmarna mm.
    Gjorde koloskopi mm, men ingen frågade hur jag mådde.
    Efter separationen med x upphörde detta.....
    Min ryggonda jag haft i två år klingade dessutom av!

Jag tror mycket på att ibs och psykisk ohälsa hör ihop.
    Ibland är man inte ens medveten om det.

Svar på tråden Ni med IBS, se hit.