• SweetLollo

Effektiv träning mot bukfett?

Jag har ett hhögt BMI och mycket överflödigt fett främst på mage, höfter och lår. Vilken typ av träning kan hjälpa mig att bli av med bukfettet? Har läst att situps ger magrutor men det tar inte på bukfettet utan magrutorna bildas under allt fett, vet inte hur mycket sanning det är i detta påstående, men om så är fallet, finns det någon annan träning som är effektiv mot bukfettet i kombination med bättre matvanor självklart.

• Svar på tråden Effektiv träning mot bukfett?
  • Blind Urmakare

Jag är ingen expert men jag tror inte det går att punktförbränna på ett område utan det är  tyvärr konditionsträning som gäller. Typ spinning, löpning, aerobic osv. 

blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • SweetLollo
    Blind Urmakare skrev 2013-06-09 18:41:25 följande:
    Jag är ingen expert men jag tror inte det går att punktförbränna på ett område utan det är  tyvärr konditionsträning som gäller. Typ spinning, löpning, aerobic osv. 
    blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare

Okej, då förstår jag. Jag försöker att gå raska lite längre promenader dagligen, konditionen är dålig, har funderat på att försöka prova att löpa lite, men har blivit avrådd att löpa innan jag har gått ner i vikt för att knäna kan ta skada, stämmer det? Eller kan jag prova på utan att behöva vara orolig för skador? Jag förstår ju att jag måste vara noga med uppvärmningen, nedvarvning, stretching m.m. för att inte skada mig.
  • Bitchos

Nej, det går inte att punktförbränna fett utan fettet tas från hela kroppen vid förbränningsträning.
    Att gå på olika pass på gymmet är både effektivt och roligt och man får någon som sporrar en att ta i det lilla extra. Börja där och ge det minst 3 dagar per vecka, max 5 och kombinera gärna med promenader.
    Gör ett schema som är realistiskt annars är risken stor att du går ut för hårt och lägger ner när du inte klarar att nå dina mål.
    Om du ger träning regelbundet i mer än 3 månader så utvecklas ett beroende och du vill inte vara utan det. Ge det en chans, du kommer inte att ångra dig!
    Sedan är styrketräning bra för att ju mer muskler du har desto mer fett förbränner du även i vila.
    Lycka till!

• Belevaere

Att springa är dumt om du blivit avrådd från att göra det men cykla brukar gå bra, är skonsamt mot knäna. Cross trainer borde ju också fungera fint, eller simning. Möjligheterna är oändliga :)

• skogsvitter

Då ska du undvika löpning, snabba powerwalks är det bästa i ditt läge skulle jag tro samt cykling/spinning, där belastningen på knän är minimal. Hur länge promenerar du?

Jag tycker också att du ska börja att träna upp dina inre magmuskler. Många med putmage har i själva verket för slapp magmuskulatur, och behöver aktivera magmusklerna. Det är däremot inte situps som löser det problemet, tvärtom kan situps förvärra det! Däremot kan du göra plankan, eller sk tuplermetoden. Sug in magen när du andas ut, slappna av när du andas in. Upprepa detta så ofta du kan! Så småningom kan du hålla magen spänd även när du andas in, och fortsätta hålla den spänd under allt längre tid. När du kan detta då har du "aktiverat" rätt magmuskler, och kan göra magövningar som tex planken så länge du tänker på att magen ska vara indragen och musklerna aktiverade när du gör sådana styrkeövningar!

Ett mycket bra sätt är att träna den sortens magövningar samtidigt som du tar dina promenader. Sug in magen, håll den spänd, och försök hålla den spänd så länge du kan medan du samtidigt går i rask takt. Garanterat ger det rejäl träningsvärk på köpet!

• Tesselajnen

Hur hög BMI har du? Har du väldigt hög så räcker det med promenader till en början för att komma i gång. Men det viktigaste är din kost, du behöver även se över vad det är du äter och hur du bör förändra matintaget för att gå ner i vikt.

Men du kanske redan har lagt om kosten?

Sedan ja, löpning med övervikt kan vara skadligt. Så det är lämpligare att hålla sig till mildare träning tills dess att du kommer ner mot en mer normal vikt.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Grappa

Det är rätt matintag och inte träning som får bukfettet att försvinna. Träning är dock en kanonbra sporre för den som vill minska i vikt, men inte lösningen.

• skogsvitter
    Grappa skrev 2013-06-09 20:19:52 följande:
    Det är rätt matintag och inte träning som får bukfettet att försvinna. Träning är dock en kanonbra sporre för den som vill minska i vikt, men inte lösningen.
    Håller helt med. Fel kost är ju det som orsakar bukfettet. Men i TS fall tycks ju övervikten vara rätt generell, och då är det inte ens säkert att det rör sig om klassisk bukfetma (låter inte som det enligt TS beskrivning) utan kan ju lika gärna vara helt vanliga "bilringar". Klassiskt bukfett ger stor, rund mage trots att personen i övrigt ser smal/normalviktig ut.

Oavsett vilket bör man ju naturligtvis se över kosten, och mängden.
  • taggigros

Promenader är riktigt effektivt, prova att ha på dig en lite tyngre ryggsäck eller så för att få lite extra träning. Cykling, crosstrainer,simning, dansa!

Annan skonsam träning som stärker kroppen och är bra i samband med konditionsträning är saker som pilates och bodybalance eller coreträning. Man bör träna också ryggen för att få fin mage.

Jag brukar göra en fem minuters mag-workout hemma lite då och då,, det här minipasset tycker jag är superbra, märker verkligen skillnad:
    ">

• SweetLollo

Tusen tack alla för bra tips och råd, de ska jag ta till mig :)

Svar på tråden Effektiv träning mot bukfett?