• linda87

skuggig balkong, hjälp!!!

Förra sommaren blev det NOLL grönska ute på vår balkong ja om man inte räknar de patetiska plastblommorna(?) som min tjej hade i några hemska träamplar *ryser*, de är borta!

men nu står jag här inför kommande säsong och undrar va fan vi ska ha på balkongen...min budget är liten knappt befintlig.... men vill inte bli helt utan då jag älskar att sitat på balkongen svala sommarkvällar.

som sagt det är en skuggig balkong i nord-väst, sirekt sol fårn 9-12 kanske.
    Den ligger "skyddad" då vi har vägg på båda kortsidorna, men då vi bor på hörnet så bildas det en liten virvel iobland men ingen direkt jätteblåst...

så TÅLIGA växter är vad som behövs...

Mina ider så långt är:

1.) sätta upp hyllplan på ena väggen /alt spalje med hängande krukor på med kryddväxter, tex timjan,salvia,citronmillis,persilja, älskar matlagning så nyttoväxter tycker jag om (fler tips på "skuggtåliga" örter?)
    Har tänkt köpa de här lite tååligare örtkryddorna menade för uteplantering.

2.) göra ett vindspel med keramikblommor (göra själv=gratis) alt, hänga upp de på ena väggen (båda kortsidorna är vitmålad träpanel diskret).

3.) köpa en större kruka/balkonglåda o ha på golvet och plantera gräs i :-P lite högre gräs nu. Tycker om japan vore kul att föra in det men ja vet inte riktigt hur men gräs är stilrent o snyggt...+ billigt nån som sått fårn frö?

4.) mugröna är ju en skuggtålig och snygg växt det skulle man ju ev kunna ha på ja krukor/hyllplan

behöver fler tips har idetorka nu...

ps, planlösning finns i mitt album inkl. balkongen ds.

• Svar på tråden skuggig balkong, hjälp!!!
  • Lisa T

Att så gräs i kruka är snyggt! Tänkte du då ha höga grässorter? Vanligt gräsmattegräs är annars snyggt i kantiga krukor i olika storlekar. Åsså klipper man lite med saxen, så blir det fint... ;)

Hosta/funkia tål lite skuggigare lägen. Min trädgård är skuggig så jag har massor med sånt och en hel del ormbunke. Jag har hämtat mina ormbunkar (strutbräken bl a ) i den egna skogen och de trivs väldigt bra i trädgården. Hostor kan man dessutom dela och få fler av.

Jag såg ett snyggt arrangemang för kruka i någon tidning. Man hade använt en lägre och bredare kruka som man fyllt med levande mossa. Mossan hade man lagt lite "buckligt" och lite här och var stack små lampor upp från en liten ljusslinga. Himla fint.

Idén med krukväxter är bra, särskilt den med krukor som hänger från spaljén. Vilken doft på kvällarna! Gamla konservburkar är ju gratis. Bara att göra hål för krok och vattenavrinning.

Be vänner och familj om sticklingar efter inomhusväxter - de kan stå ute på sommaren. Och givetvis skott från utomhusväxter. Humlen är fantastisk och växer nästan var som helst. Den klipps ner efter sommaren (mina blir 4 meter långa) och kommer glatt nästa år.

• linda87

ja jag har kollat lite på olika fröpåsar med gräs tänkte som sagt lite japan-insp. såg ett fint gräs tror det hette silvergräs eller nåt liknande...vore snyygt i någon kantig kruka... mossa kanske skulel funka med *ler* typ göra nåt kombo...ev med ljusslinga i åhhh va fint *ler* eller sten åhhhh fin fint värre ju

Hosta/funkia hmmm säger mig ingenting får allt googla på de :-P

ja ormbunkar skulle ju kanske funka...springar man ut i skogen är de ju gratis *S*

drar mig lite för att ha örter då vi bor brevid en vältrafikerad väg

hmm undrar om jag kan få tag på lite större konservburkar *S* typ olivburkar...vore shysst *ler*

måste tänka på höjden då våran balkong är rätt liten, ett bord och tre stolar o all golvyrta är borta *S*

• VIXIE

Hosta(Funkia) fuchsia,humle,carexgräs,sella ginella,Viol/penseer,persilja(krusbladig) är jättesnyggt ihop med krasse och pelargoner,kokardblomstermm gå in och kolla på www.bakker.se eller www.raravaxter.com,www.runabergsfroer.se De har massor av fröer,både blommer och grönsaker!
    lycka till!
    vixie

• Lisa T

Apropå burkar - jag har hämtat på restauranger. De har alla möjliga storlekar. Bra återanvändning och dessutom billigt (= gratis).

• väntar o längtar

Restauranger kan du definitivt få burkar ifrån. Du har fått bra förslag på växter så där kan jag inte fylla på nåt.
    Men gällande gräs... man kan köpa rätt billiga (15-40:- st) gräsplantor på växthusen. Köper du de så tidigt som möjligt och "driver" upp dom inne först så blir de rätt maffiga fort. De flesta gräs är ju som ogräs och växer/sprider sig enormt.

• linda87

åhhh vilka bra ideer tjejer tack så mycket ler...

känns dock lite tidigt att börja planera balkongen men det kan inte hjälpas får vårkänslor direkt efter nyår *S*

åhhh vad jag kommer njuta av balkongen i vår och sommar och höst *fniss* det enda som får bort mig därifrån är snön *S*

• linda87

inga fler tips? kom igen skuggtåliga växter...men även annat pynt man kan ha på balkongen.. ha rtillgångt ill keramik/brännugn, och ja annat pynt o pyssel *ler*

• penapöna

På min balkong som har sol på förmiddagen, dock inte hela tiden då ett stort himla träd skymmer en bra stund har jag fullt av växter från tidig vår till sen höst. Vi har till skillnad från er balkongen utanför huset, alltså inga väggar på kortsidorna.

Jag brukar ha balkonglådor och krukor, krukorna står på golvet, bord och små små stolar (sådana där barnstolar). Är jag hemma brukar jag flytta växterna så de får så mycket sol som möjligt efter var solen är just då på balkongen.

*Tomater har funkat väldigt bra på balkongen, en sommar hade jag 10 plantor, fick knappt själv plats.

*Penseér är ju en klassiker som är fin från vår till höst och man plockar bort alla vissna blommor med hela stjälken på en gång.

*Rosor vill gärna stå i solen den tid man har sol på balkongen och är nöjda även om det är bara några timmar.

*Dahlia, de är väldigt vackra och blir breda växter, max 2 per balkonglåda. En av mina favoritblommor på sommaren. De kan man även plantera med frön, jag gjorde det en sommar och den växten blev 1,5 meter hög. Helt otroligt.

*Akleja hade jag förra året i en kruka, jättefint och den trivdes bra.

*Lupiner har jag provat i en kruka, ingen höjdare alls, de behöver bra mycket mer plats för rötterna tydligen.

*Jordgubbar har jag i en jordgubbskruka, underbart!

*Rädisor funkar bra i blomlåda.

*Sallad funkar också bra i blomlåda eller kruka.

*Jag brukar plocka blommor och ha i en kruka, typ lupiner, de är så maffiga.

Planera inte för mycket, ändra allt eftersom växterna växer och gör som du känner för. Jag ändrar nog min balkong lite grann varje vecka. Krukor kan du ju som verkar pysslig köpa som vanliga tråkiga terakottakrukor och sen måla lite snyggt. Glöm inte att sätta upp lite ljuslyktor, så mysigt på kvällen.

• penapöna

Glömde ju skriva att du får inte heller glömma en liten matta, vi har en vassmatta från Ikea med blåa ränder av plast, jättefin. Men eftersom vi inte har tak så måste vi ta in den från balkongen varje dag. Du kan ju istället ha matta där jämt, för är balkongen inbyggd har du väl tak på din?!

• linda87

åhhh så många bra tips tack penapöna

japp vi har både väggar och tak på vår balkong men innevägen kan man knappt ha nåt på då vi har fönster och balkongdörren hela vägen :-P

men blev sugen på rädisorna hihi vi bor ju vid en trafikerad väg så salladen skulel jag no inte äta dock himmla bra tips om vi inte bott där vi bor grrrr...

Vet nån vart man kan köpa billiga balkonglådor förresten ? gärna zink. såg att rusta hade nån frö 50:- lappen tror jag det var men jag vet inte ajg dåg inga "hängen" till den *funderar*

• linda87

förresten vet ni när man kan börja köpa plantor i plantskolorna mars eller? tänkte köpa lite gräsplantor nämligen

Svar på tråden skuggig balkong, hjälp!!!