skuggig balkong, hjälp!!!
Förra sommaren blev det NOLL grönska ute på vår balkong ja om man inte räknar de patetiska plastblommorna(?) som min tjej hade i några hemska träamplar *ryser*, de är borta!
men nu står jag här inför kommande säsong och undrar va fan vi ska ha på balkongen...min budget är liten knappt befintlig.... men vill inte bli helt utan då jag älskar att sitat på balkongen svala sommarkvällar.
som sagt det är en skuggig balkong i nord-väst, sirekt sol fårn 9-12 kanske.
Den ligger "skyddad" då vi har vägg på båda kortsidorna, men då vi bor på hörnet så bildas det en liten virvel iobland men ingen direkt jätteblåst...
så TÅLIGA växter är vad som behövs...
Mina ider så långt är:
1.) sätta upp hyllplan på ena väggen /alt spalje med hängande krukor på med kryddväxter, tex timjan,salvia,citronmillis,persilja, älskar matlagning så nyttoväxter tycker jag om (fler tips på "skuggtåliga" örter?)
Har tänkt köpa de här lite tååligare örtkryddorna menade för uteplantering.
2.) göra ett vindspel med keramikblommor (göra själv=gratis) alt, hänga upp de på ena väggen (båda kortsidorna är vitmålad träpanel diskret).
3.) köpa en större kruka/balkonglåda o ha på golvet och plantera gräs i :-P lite högre gräs nu. Tycker om japan vore kul att föra in det men ja vet inte riktigt hur men gräs är stilrent o snyggt...+ billigt nån som sått fårn frö?
4.) mugröna är ju en skuggtålig och snygg växt det skulle man ju ev kunna ha på ja krukor/hyllplan
behöver fler tips har idetorka nu...
ps, planlösning finns i mitt album inkl. balkongen ds.