VUL v 14, vad vänta sig?
Har aldrig varitpå VUL.. Hur går det till? Är orolig att det skall ha stannat i utveckling osv.. Berätta gärna om ni gjort samma. Kan man se kön?
Har aldrig varitpå VUL.. Hur går det till? Är orolig att det skall ha stannat i utveckling osv.. Berätta gärna om ni gjort samma. Kan man se kön?
I vecka 14 ser fostret ut så här tex: http://www.pregnancyandbaby.com/pregnancy-ultrasound-gallery/week-14/articles
Googla, det finns miljoner UL-bilder på foster i olika veckor.
Har du en skarpögd och van ultraljudstekniker/barnmorska/läkare kan de nog se vad det är för kön.
Troligen gör du ett vanligt ultraljud "på" magen, alltså inte ett vaginalt som man gör tidigt i graviditeten.
Man mäter fostret och kollar så hjärtat slår bra, fostervattenmängden är bra osv.
Varför ska du kolla?
Jag kollade på youtube innan mina ultraljud :)
I v 14 ser man verkligen att det är en minibebis där inne. Det är en jättehäftig upplevelse. Man kan se ben och armar etc. I v 13 (UL) studsade min bebis omkring i fostervattnet precis som om han hoppat på en studsmatta. Så bered dig på en häftig upplevelse!
Naturligtvis kan man få besked man inte vill få vid alla UL/VUL man gör, så är det bara, men har du kommit till v 14 är ju de största farorna över.
Jag kan säga att jag gjort VUL så sent som v 16/17 pga blödningar så visst kan VUL genomföras i v 14, men det beror säkert på av vilken anledning man gör det. Annars så handlar det om att de tar en lång stav (inte bred eller grov dock) som de trär en kondom på och har glidmedel på. Sen förs den in i slidan, men det behöver inte alls vara långt in. Det är inget som känns något speciellt även om det naturligtvis är bekvämare att göra UL än VUL.
Ja, för mig var det i v 16 och 17 som sagt pga blödningar och att de ville kolla moderkakans läge i förhållande till livmodermunnen. Annars har det vid KUB och RUL varit UL (v 13, 14 samt 20).
Jag gjorde VUL för att det är standard för alla förstföderskor på min mvc. Sen kanske det blev ett ngt sent VUL för att läkaren ej hade tid förrän idag. Allt såg fint ut, bebisen sprattlade så att det var svårt att ta kort på den. Tyvärr pratade läkaren så bristfällig svenska att jag förstod ungefär hälften. Men jag förstod iallafall att allt var normalt!