• diddisen80

Min dotter äter i princip inget alls

Har en dotter på 4 år som alltid varit liten i maten.
    Men nu är det extremt. Äter knappt något även om vi försöker med hennes favvomat. Än så länge orkar hon med dagen men det är mest för att hon håller energin uppe med socker. Är hela tiden i skåpen och försöker hitta nåt att äta. Sen när maten står på bordet (även om hon inte hittat nåt att stoppa i munnen innan) så äter hon i princip inget.
    vi har försökt med att laga hennes favvo mat, vi tjatar, vi tjatar inte men inget funkar.. 

Nån som har nåt bra tips ???     

• Svar på tråden Min dotter äter i princip inget alls
  • Slagathor

Det påstås att barn reglerar matintaget efter behov. Att man inte ska bli orolig, men jag vet hur svårt det är att låta bli. Försök trötta ut henne, ge henne inte tillgång till mat utöver måltiderna som är fasta. Ät tillsammans med henne.

Tex hon erbjuds frukost. Hon äter eller så gör hon det inte. Låt henne göra osm hon vill.

Lek utan bara h*vete så hon blir trött

Erbjud mellis tre timmar efter frulle. Hon äter eller inte.

Lek mer.

Erbjud lunch tre timmar efter mellis..

fortsätt så. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • seandra82

barn har sina faser o fixideer med allt även mat, har du frågat varför hon inte vill äta ? vad är det hon är ute efter när hon är inne i skåpen o letar ? tycker du ska annars kontakta en dietist via bvc för att prata igenom matvanorna 

• diddisen80

Ja det låter som att jag får en riktigt lekar dag med henne i morgon.. Ska bli intressant att se om jag får i henne nån mat

• diddisen80

Jo jag frågar ganska ofta varför hon inte vill ha mat men hon svarar bara att hon inte är hungrig.
    När hon letar i skåpen är det mest godis hon letar efter..men det har vi sällan hemma.
    Annars är det vitt bröd eller lillebrorsans smörgåsrån eller majskrokar som hon försöker få tag i.

Funderar på att i hemlighet för henne skriva ner några dagar vad hon äter och sen prata med bvc om dietist besök     

• diddisen80

jo dom har lite koll på henne ¨på dagis vad hon äter och där äter hon rätt så bra.
    Det som är negativt är att hon hör att dom berättar för mej hur mkt hon äter och det har hon undrat över nån gång. Vet inte hur jag ska få infon på bästa sätt  

• pigglet

Orkar hon dagen för att hon håller energin uppe med socker? Ta bort sockret.
    Socker är en riktig aptit-dödare! Ge mig en godis en stund/timme före maten - jag kommer inte ha någon som helst lust att äta. 
    Så mitt tips: servera mat och gör det på regelbundna tider, med 3 timmar emellan. Absolut inget utom vatten där emellan. 

• JMorina

Håller med Slagathor.
    Vet vilket helvete du har. Men det verkar som att hon småäter när hon är i skåpen och letar, eller? Ta bort allt småätande och ge henne bara vatten som dricka så kanske det blir bättre. Det hjälpte för oss i alla fall. Lycka till!

• skogsvitter

Vår dotter slutade nästan helt att äta i perioder, nu senast var det värst (ca 3 mån sen). Det visade sig att hon har celiaki... har tagit bort allt gluten ur kosten och hon har börjat vara hungrig (vilket hon typ aldrig var innan, bara "sugen" rotade i skåpen osv hon också) och äter massor! Gick upp ett helt kg i vikt på bara drygt en vecka efter att vi slutade med allt gluten. Säger en hel del...

Tycker det är helt fel att påstå att man ska låta allt vara, och låta dem svälta sig själva. Det finns en uppsjö exempel där barns matvägran går så långt att de hindrar sin egen utveckling. Att med nöd och näppe orka igenom dagen är inte ok, de ska ju inte bara orka dagen. De ska ju också växa, utvecklas och ffa måste hjärnan få tillräckligt med näring för att kunna utvecklas ordentligt. Jag tror nog att man som förälder märker om det rör sig om helt vanlig standardtrots, eller en "fas" som snabbt går över. TS dotter verkar vara bortom de där "vanliga" matvägransperioderna som i princip alla ungar går igenom.

Oftast beror kronisk matvägran/ätstörning/obefintlig matlust eller aptit hos små barn på något. Födoämnesallergier, sjukdomar, psykosociala svårigheter ja osv. Det är inte något man bara viftar bort!

• pigglet

Men på förskolan äter hon bra. Det är hemma hon inte vill äta. Då borde risken att det är något fysiskt "fel" vara rätt liten?

Svar på tråden Min dotter äter i princip inget alls