Mitt barn får aldrig vara på förskolan, skiftjobb
Både jag och barnets pappa jobbar skift, och har gjort sedan vi skolade in i höstas. Barnet är född i januari 2011, alltså 2½ år nu. Problemet är att enligt kommunen får vi bara ha barnomsorg när vi arbetar (ingen av oss jobbar natt). Det leder till att jag ex kan jobba 5-14, för att sen åka hem och så åker pappan iväg direkt och jobbar ca 15-00.
Detta är ett problem då vi båda blir slutkörda av detta och sonen blir understimulerad av att vara så mkt hemma och tjatar och längtar om att få gå till dagis. Detta känns som en ond spiral och vi har båda svårt att jobba dagtid då det inte "finns" i våra branscher.
Vi har börjat att överväga nattdagis, finns flera i kommunen, detta är egentligen något vi inte vill.. men vi ser snart ingen annan utväg. Detta har vi rätt till då båda kan ha schemalagd tid ex till kl 22 eller midnatt, nu löser vi det med barnvakt (tur att man har snälla släktingar).
Hur gör alla andra som jobbar skift? Är era barn heller aldrig på dagis? Jag tycker att det känns konstigt att "ha" en plats som vi knappt nyttjar en dag i veckan trots att vi båda jobbar heltid.
Självklart tycker vi om att ha mkt tid med sonen, men han längtar efter att få vara på dagis, som han älskar.. och när man går upp 3.45 en hel vecka är man ingen vidare rolig förälder på eftermiddagen när man dessutom är själv med mat och läggning.