• Anonym (Lisa)

Mitt barn får aldrig vara på förskolan, skiftjobb

Både jag och barnets pappa jobbar skift, och har gjort sedan vi skolade in i höstas. Barnet är född i januari 2011, alltså 2½ år nu. Problemet är att enligt kommunen får vi bara ha barnomsorg när vi arbetar (ingen av oss jobbar natt). Det leder till att jag ex kan jobba 5-14, för att sen åka hem och så åker pappan iväg direkt och jobbar ca 15-00.

Detta är ett problem då vi båda blir slutkörda av detta och sonen blir understimulerad av att vara så mkt hemma och tjatar och längtar om att få gå till dagis. Detta känns som en ond spiral och vi har båda svårt att jobba dagtid då det inte "finns" i våra branscher.

Vi har börjat att överväga nattdagis, finns flera i kommunen, detta är egentligen något vi inte vill.. men vi ser snart ingen annan utväg. Detta har vi rätt till då båda kan ha schemalagd tid ex till kl 22 eller midnatt, nu löser vi det med barnvakt (tur att man har snälla släktingar).

Hur gör alla andra som jobbar skift? Är era barn heller aldrig på dagis? Jag tycker att det känns konstigt att "ha" en plats som vi knappt nyttjar en dag i veckan trots att vi båda jobbar heltid.

Självklart tycker vi om att ha mkt tid med sonen, men han längtar efter att få vara på dagis, som han älskar.. och när man går upp 3.45 en hel vecka är man ingen vidare rolig förälder på eftermiddagen när man dessutom är själv med mat och läggning.

• Svar på tråden Mitt barn får aldrig vara på förskolan, skiftjobb
  • Anonym (knepigt)

Jag kan inte regler, men jag tycker det verkar märkligt. Tom om man är föräldraledig eller arbetslös har man ju rätt till 15-20 timmar per vecka. Om man jobbar natt får man ha barnet på dagis dagen efter för att sova. Ni måste ju också ha rätt till återhämtning, och han till stimulans. Mycket underligt annars. Vet inte vad ni skall göra.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (knepigt) skrev 2013-06-09 22:06:00 följande:
    Jag kan inte regler, men jag tycker det verkar märkligt. Tom om man är föräldraledig eller arbetslös har man ju rätt till 15-20 timmar per vecka. Om man jobbar natt får man ha barnet på dagis dagen efter för att sova. Ni måste ju också ha rätt till återhämtning, och han till stimulans. Mycket underligt annars. Vet inte vad ni skall göra.
    Tack för svar men det vi har fått uppgift om är att det är arbetstid plus restid som gäller. Och ingen av oss jobbar natt utan vi slutar senast kl 00 (vilket ju nästan är natt men inte enligt kommunen).

Och allmän förskola börjat tydligen när de är 3 år och är 15 timmar då..
  • Anonym (Tjopp)

Ni kan säkert få till er förskoletid på nåt regelrätt sätt om ni orkar bråka med kommunen. Annars har jag ett tips på att ni börjar plugga. Exempelvis komvux. Anmäl er till kurser och så kan ni hävda att ni behöver mer förskoletid eftersom du/ni numera även pluggar heltid förutom arbetet. Vad jag vet finns det inga krav på att klara kurser så det borde räcka med att ni anmäler er och får antagningsintyg.

• Anonym (fsk)

vad säger personalen på fsk? på vår fsk (är fsklärare) har vi extratid för vissa barn - för att det inte ska bli så "hattigt" för dem, för att de ska kunna komma in i barngruppen på ett bra sätt etc.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Tjopp) skrev 2013-06-09 22:12:43 följande:
    Ni kan säkert få till er förskoletid på nåt regelrätt sätt om ni orkar bråka med kommunen. Annars har jag ett tips på att ni börjar plugga. Exempelvis komvux. Anmäl er till kurser och så kan ni hävda att ni behöver mer förskoletid eftersom du/ni numera även pluggar heltid förutom arbetet. Vad jag vet finns det inga krav på att klara kurser så det borde räcka med att ni anmäler er och får antagningsintyg.
    Tack för tipset, jag har faktisk sökt lite kurser till hösten (halvfart). Jag har redan en högskoleutbildning så jag är ganska inne i hur det funkar att studera, så om jag kommer in ska jag börja plugga halvtid. Men egentligen tycker jag att det är sjukt att det ska behöva vara så..

Och det att bråka med kommunen har jag funderat på, jag vet bla att flera på mitt jobb har olika rekommendationer från sina dagis om hur de vill att hämtning och lämning ska ske (samma kommun som vi har). De sätter alltså sina egna regler på fsk och vissa följer strikt kommunens linje medan vissa gör på sitt sätt
  • Anonym (knepigt)

Lagen säger:

Från och med ett års ålder ska barn erbjudas förskola om deras föräldrar arbetar, studerar eller om barnet har "eget behov på grund av familjens situation i övrigt" (så står i lagen, men ingen vet vad det betyder i praktiken).

Även barn till arbetslösa föräldrar och barn vars föräldrar är hemma med annat barn i familjen har rätt till minst 15 timmars barnomsorg i veckan.

Alltså, om du skulle varit hemma med ett annat barn = hemma heltid, så skulle din son ändå haft rätt att få gå 15 timmar per vecka. Jag tycker det är konstigt att han inte kan ha rätt till det bara för att ni jobbar istället för är föräldralediga. Överallt står att "Barnet har rätt till förskola från ett års ålder. " Det gäller ju hans stimulans och utveckling, umgänge med andra barn osv. Han skall inte behöva lida för att ni jobbar skift. Alla andra som arbetar, studerar, söker arbete eller är hemma med yngre syskon kan ju få dagis för sina barn.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (fsk) skrev 2013-06-09 22:14:58 följande:
    vad säger personalen på fsk? på vår fsk (är fsklärare) har vi extratid för vissa barn - för att det inte ska bli så "hattigt" för dem, för att de ska kunna komma in i barngruppen på ett bra sätt etc.
    De säger inte så mkt om det, utan tycker inte att det är konstigt att man går en dag i veckan och att den dagen är ex 3 timmar.

Jag oroar mig oxå för hur det blir nu när han är äldre, att han ska hamna utanför i gruppen för att han är där så extremt lite tid. Det har aldrig hänt att han varit där mer än 3 dagar i veckan och då inte långa dagar
  • Anonym (fsk)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-06-09 22:21:18 följande:
    De säger inte så mkt om det, utan tycker inte att det är konstigt att man går en dag i veckan och att den dagen är ex 3 timmar. Jag oroar mig oxå för hur det blir nu när han är äldre, att han ska hamna utanför i gruppen för att han är där så extremt lite tid. Det har aldrig hänt att han varit där mer än 3 dagar i veckan och då inte långa dagar

men när han är äldre har han iaf rätt till femton timmar
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (knepigt) skrev 2013-06-09 22:19:48 följande:
    Lagen säger:

Från och med ett års ålder ska barn erbjudas förskola om deras föräldrar arbetar, studerar eller om barnet har "eget behov på grund av familjens situation i övrigt" (så står i lagen, men ingen vet vad det betyder i praktiken).

Även barn till arbetslösa föräldrar och barn vars föräldrar är hemma med annat barn i familjen har rätt till minst 15 timmars barnomsorg i veckan.

Alltså, om du skulle varit hemma med ett annat barn = hemma heltid, så skulle din son ändå haft rätt att få gå 15 timmar per vecka. Jag tycker det är konstigt att han inte kan ha rätt till det bara för att ni jobbar istället för är föräldralediga. Överallt står att "Barnet har rätt till förskola från ett års ålder. " Det gäller ju hans stimulans och utveckling, umgänge med andra barn osv. Han skall inte behöva lida för att ni jobbar skift. Alla andra som arbetar, studerar, söker arbete eller är hemma med yngre syskon kan ju få dagis för sina barn.
    Jag har oxå googlat en del och sett texten du skrev, och som sagt vad den betyder i praktiken är ganska svårtolkat vilket ger fritt fram för kommunen att göra lite som de vill..

Och det känns som sagt märkligt att vi som båda jobbar heltid, oregelbunden arbetstid, inte kan nyttja vår plats trots att vi betalar fullt samtidigt som föräldralediga och arbetslösa har rätt till flera dagar i veckan
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (fsk) skrev 2013-06-09 22:23:05 följande:

men när han är äldre har han iaf rätt till femton timmar
    Jo jag vet, men han fyller i januari så är ju ett tag dit. Börjar det gälla på dagen man fyller 3 år, eller finns det andra regler för det?
Svar på tråden Mitt barn får aldrig vara på förskolan, skiftjobb