• Anonym (katrin)

Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?

Jag har delad vårdnad med den andra föräldern och ingen av oss har besöksförbud gentemot den andre eller är dömda för något brott mot varann.

Skolavslutningen infaller på pappans vecka och inte min, vi har inte talat om det tidigare men det är klart jag räknat med att delta i skolan och sedan åka hem medan dottern är hos sin pappa eftersom det som sagt är hans vecka.

Nu säger pappan att jag inte ska komma på avslutningen då han inte vill träffa mig. Jag är helt förtvivlad för det är klart att jag vill se min dotters avslutning! Men jag vill inte sätta mig på tvären heller.... Jag kan inte alls normerna för hur sånt här ska gå till och jag hittar ingen info heller, är det någon som vet om han har rätt att säga nej bara för att det är hans vecka???   

• Svar på tråden Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?
  • Anonym (...)

Klart du får gå dit. 

• ZaftMonkey

Ni har delad vårdnad - självklart kan du gå. Det är en allmän plats och du får vara vart du vill så länge du inte har något slags besöksförbud.

Hur känner din dotter för detta tror du? Det är inte roligt att behöva oroa sig för sina föräldrar på sin egen skolavslutning.

• Whitetrash86

Nu känner jag inte till reglerna. Med tycker ju att det är ganska självklart att man ska få se ens barns skolavslutning osv oavsett vems vecka det infaller på.
    Och det är ju ingen som tvingar pappan att vara med dig 

• Anonym (katrin)

Skönt, då är det inte jag som är knäpp! Givetvis räknar dottern med att jag kommer, det har jag ju också sagt så det är klart att jag vill hålla det. Grejen är att pappan håller på med en stor förtalskampanj mot mig där han sprider ut hur dålig mamma jag är och förmodligen har han tänkt ta med sig sin nya - som verkligen hatar mig pga mitt dåliga föräldraskap, enligt dessa två alltså.

Dottern har räknat kallt med att vi båda kommer och jag vet inte om hon känner till om/att den nya ska med, för mig spelar det absolut ingen roll då vi ändå inte sitter och trycker med varandra direkt utan minglar lite med de som sitter närmaste, som man brukar..... 

• smurfelina76

Självklart får du går dit! Under många år så kunde jag och exet inte kommunciera pga hans galna fruntimmer som vart galen hon bara såg mig. Han sa att han inte ville ha mig där för då skulle det bara bli bråk mellan dom.

Jag förklarade för honom att om jag vill se min son och dotters skolavslutning så gör jag det, han behövde inte hälsa på mig och vi behövde inte stå tillsammans. Utan jag ville bara få en chans att få ge dom en kram och säga att jag är stolt över dom osv. När det var mina veckor skickade jag alltid ett sms och påminde om att det var skolavslutning och att barnen skulle bli glada om han visade sig där.

Finns ingen lag eller regel som säger att den andra föräldern inte får komma dit!

Så vill ditt barn ha dig där tycker jag du ska gå dit 

• Anonym (katrin)
    smurfelina76 skrev 2013-06-09 23:06:29 följande:
    Självklart får du går dit! Under många år så kunde jag och exet inte kommunciera pga hans galna fruntimmer som vart galen hon bara såg mig. Han sa att han inte ville ha mig där för då skulle det bara bli bråk mellan dom.

Jag förklarade för honom att om jag vill se min son och dotters skolavslutning så gör jag det, han behövde inte hälsa på mig och vi behövde inte stå tillsammans. Utan jag ville bara få en chans att få ge dom en kram och säga att jag är stolt över dom osv. När det var mina veckor skickade jag alltid ett sms och påminde om att det var skolavslutning och att barnen skulle bli glada om han visade sig där.

Finns ingen lag eller regel som säger att den andra föräldern inte får komma dit!

Så vill ditt barn ha dig där tycker jag du ska gå dit 
    Då  är/var vi lite i samma sits då.... Jag har också ständigt skickat tips och tider typ "på tisdag är det tipspromenad och klassmiddag" och "den 4 är det klassdisco om du vill gå med X" och "i övermorgon är det föräldramöte kl 19." Alla "mina" inbjudningar bemöts antingen inte alls eller med ett kort "jag vill inte träffa dig." Och jag har resonerat som så att det är hans förlust, det är hans fjant som saboterar för honom själv. Men allra ondast gör det att han inte är ärlig (eller också är det tack och lov att han inte är det....) mot dottern. Hon blir ständigt besviken över att han aldrig dyker upp eller aldrig deltar. Nu på pappans vecka ska han tydligen komma, men då gnälls det över att jag kommer istället.... Obestämd
  • smurfelina76
    Anonym (katrin) skrev 2013-06-09 23:11:06 följande:
    Då  är/var vi lite i samma sits då.... Jag har också ständigt skickat tips och tider typ "på tisdag är det tipspromenad och klassmiddag" och "den 4 är det klassdisco om du vill gå med X" och "i övermorgon är det föräldramöte kl 19." Alla "mina" inbjudningar bemöts antingen inte alls eller med ett kort "jag vill inte träffa dig." Och jag har resonerat som så att det är hans förlust, det är hans fjant som saboterar för honom själv. Men allra ondast gör det att han inte är ärlig (eller också är det tack och lov att han inte är det....) mot dottern. Hon blir ständigt besviken över att han aldrig dyker upp eller aldrig deltar. Nu på pappans vecka ska han tydligen komma, men då gnälls det över att jag kommer istället.... Obestämd
    Idag har jag och pappan en fungerande relation som tur är och ska äta lunch på torsdag med vår son efter avslutningen men det behövde att ragatan slängdes ut efter 6 år..  Men nu gör vi saker tillsammans med barnen och min nya faktiskt. 

Men det är så tråkigt att man inte kan samsas om det så är så värdefullt som sina barn{#emotions_dlg.flower} Hoppas han skärper till sig! 
  • nozpa
    ZaftMonkey skrev 2013-06-09 23:00:21 följande:
    Ni har delad vårdnad - självklart kan du gå. Det är en allmän plats och du får vara vart du vill så länge du inte har något slags besöksförbud.

Hur känner din dotter för detta tror du? Det är inte roligt att behöva oroa sig för sina föräldrar på sin egen skolavslutning.

Förlåt för min fråga, men vad är det som är en allmän plats?

Ts. Klart att du kan gå på skolavslutningen! Du ska gå på skolavslutningen. :) Du behöver inte prata med pappan öht.
  • h8him
    Anonym (katrin) skrev 2013-06-09 23:11:06 följande:
    Men gå dit! Du behöver ju inte ställa till en scen men självklart får du gå på avslutningen!
  • Anonym (katrin)

Jag skrev till honom att jag självklart vill gå och se dottern sjunga mm, och att vi kan undvika varandra om det känns bättre för honom. Jag poängterade att jag bara var intresserad av dottern och att jag hoppasdes att hon inte skulle påverkas negativt av avståndstagandet. Var det dumt skrivet, ska jag bara dyka upp ändå? Ville ändå föregå med gott exempel och försöka behålla lite etikett....

Svar på tråden Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?