• ms angie

familjehem...hur fungerar det som ensamstående?

Undrar om det är skillnader på att få vara familjehem åt barn, om man har partner eller ej?
    Någon som har erfarenhet och vill dela med sig? 

• Svar på tråden familjehem...hur fungerar det som ensamstående?
  • Anonym (kolla)

kolla din kommuns sida, tror huddinge låter ensamhushåll vara familjehem :)

• ms angie
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-10 09:41:02 följande:
    kolla din kommuns sida, tror huddinge låter ensamhushåll vara familjehem :)

tack...

personliga erfaranheter är välkomna också....  
  • J1983

Hur menar du med din fråga? Man kan absolut vara familjehem som ensamstående. Finns många exempel på det. Men det kan ju förstås bli jobbigt att inte ha nån att dela ansvaret med. Precis som vilken ensamstående förälder som helst.

• Anonym (why)

Nyfiken fråga: Varför vill du bli familjehem och har du egna barn?

• ms angie
    Anonym (why) skrev 2013-06-21 12:13:07 följande:
    Nyfiken fråga: Varför vill du bli familjehem och har du egna barn?

För att jag vill bidra till ett av de alla barn som finns i världen...som har det sämre ställt än jag.
     och inte skaffa eget när jorden redan är överbefolkad. 
  • Anonym (why)
    ms angie skrev 2013-06-25 09:06:08 följande:

För att jag vill bidra till ett av de alla barn som finns i världen...som har det sämre ställt än jag.
     och inte skaffa eget när jorden redan är överbefolkad. 
    Men du förstår att familjehemsbarn är till låns?! På så kort tid som möjligt!
  • ms angie
    Anonym (why) skrev 2013-06-25 11:33:01 följande:
    Men du förstår att familjehemsbarn är till låns?! På så kort tid som möjligt!

mm, mem hur spelar det roll tänker jag?

Du skriver så kort tid som möjligt, men   ensamkommande flyktingbarn, vart ska de ta vägen efter kort tid menar du? 
  • Anonym (why)
    ms angie skrev 2013-06-25 12:54:27 följande:

mm, mem hur spelar det roll tänker jag?

Du skriver så kort tid som möjligt, men   ensamkommande flyktingbarn, vart ska de ta vägen efter kort tid menar du? 
    Dom är ofta så pass gamla att dom slussas ut till egna hem inom kort.

Andra barn SKA vara placerade så kort tid som möjligt för att sedan återvända hem igen! 
  • ms angie
    Anonym (why) skrev 2013-06-26 13:08:21 följande:
    Dom är ofta så pass gamla att dom slussas ut till egna hem inom kort.

Andra barn SKA vara placerade så kort tid som möjligt för att sedan återvända hem igen! 

mm, våra kära myndighets tanter är ju kända för att arbeta .... snabbt.... :/
  • äppelskrutt01
    ms angie skrev 2013-07-02 08:38:56 följande:

mm, våra kära myndighets tanter är ju kända för att arbeta .... snabbt.... :/
    Ha ha......... ja eller hur? Drömmer
  • Anonym (Fosterbarn)

Jag bodde tidigare i ett fosterhem där det var en ensamstående kvinna (med ett biologiskt barn).
    Från min sida funkade det väl bra eftersom att det bara var en person man behövde prata med. Det var inget krångel om att man skulle "prata med den andra" eller så.
    Dock så var det lite jobbigt eftersom att det var just en person som skulle ta hand om 4 ungdomar. Eftersom att hon var den enda föräldern till det biologiska barnet ägnade hon även extra mycket tid åt honom, vilket blev jobbigt emellanåt. Det blev en väldig "vi" (fosterbarn) och "de" (biologiska familjen)-känsla.
    Den här kvinnan hade i alla fall haft fosterbarn under nästan 20 år, varav 10 år varit på egen hand. 

• ms angie
    Anonym (Fosterbarn) skrev 2013-07-05 18:41:31 följande:
    Jag bodde tidigare i ett fosterhem där det var en ensamstående kvinna (med ett biologiskt barn).
    Från min sida funkade det väl bra eftersom att det bara var en person man behövde prata med. Det var inget krångel om att man skulle "prata med den andra" eller så.
    Dock så var det lite jobbigt eftersom att det var just en person som skulle ta hand om 4 ungdomar. Eftersom att hon var den enda föräldern till det biologiska barnet ägnade hon även extra mycket tid åt honom, vilket blev jobbigt emellanåt. Det blev en väldig "vi" (fosterbarn) och "de" (biologiska familjen)-känsla.
    Den här kvinnan hade i alla fall haft fosterbarn under nästan 20 år, varav 10 år varit på egen hand. 

intressant, tack!
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (why) skrev 2013-06-26 13:08:21 följande:
    Dom är ofta så pass gamla att dom slussas ut till egna hem inom kort.Andra barn SKA vara placerade så kort tid som möjligt för att sedan återvända hem igen! 

Det är inte alls säkert. Jag har själv varit familjehem till en nära släkting och då hon flyttade hem till mig visste jag att hon skulle stanna tills hon hade gått ut gymnasiet. Så blev det också. Hon hade ingen kontakt alls med bio. föräldrarna under de fem åren hon var placerad hos mig.
  • Anonym ()
    Anonym (Jenny) skrev 2013-08-04 03:22:24 följande:

Det är inte alls säkert. Jag har själv varit familjehem till en nära släkting och då hon flyttade hem till mig visste jag att hon skulle stanna tills hon hade gått ut gymnasiet. Så blev det också. Hon hade ingen kontakt alls med bio. föräldrarna under de fem åren hon var placerad hos mig.
    samma här, var famhem placerad hos en äldre bror till mig från 7-3an (annan ort än våra föräldrar).
    Vi hade iofs kontakt, men inte så ofta.
Svar på tråden familjehem...hur fungerar det som ensamstående?