• Mimmi85

Väggdekor eller fondtapet? Vad blir bäst?(barnrum)

Ska flytta å dottern ska få ett eget rum. Tänkte ha en fondtapet men när jag söker på nätet ser jag att det även finns mycket fina väggdekorer. Blir det lika snyggt som en fondtapet? Fördelen är ju att man kan flytta å byta ut dem lätt samt att det ör billigare. Bågon med erfarenhet?

• Svar på tråden Väggdekor eller fondtapet? Vad blir bäst?(barnrum)
  • karet

Ingen erfarenhet men min tanke är att små barnfingrar gärna pillar. Och dekorerar, ja, det är väl som gjort för att pilla bort ;)

• werner

vi har väggdekorer på våra barns rum - just för att det blev billigare o enklare. den yngsta har luftballonger på en vägg - han har aldrig rört dem. han var dock liten när de sattes upp typ ett å etthalvt. den äldste var ca tre när vi satte upp supermario dekorer på hans rum. han pillade på dessa i början, så en del ramlade bort. nu har de suttit så länge (typ två år) så de är inte intressanta att pilla på längre. han är ju också äldre nu. sedan tror jag också det spelar roll vad det är man sätter upp. super mario tex rör ju på sig i spelet å då kanske barnet är mer benäget att flytta runt dekorationen. Ett träd är ju stilla tex.

• Mimmi85

Men blir det lika snyggt som en fondtapet? Ser det ut som att det är en tapet eller ser det ut som man satt klistermärken på väggen? Blir det liksom plastigt?

• lovea01

Vi hade väggdekor i vår dotters rum men nu när hon blev lite äldre så rev hon ner dom. Så i längden är det nog mest värt med fondtapet eller tapetbårder tycker jag :)

• werner
    Mimmi85 skrev 2013-06-10 10:38:41 följande:
    Men blir det lika snyggt som en fondtapet? Ser det ut som att det är en tapet eller ser det ut som man satt klistermärken på väggen? Blir det liksom plastigt?

det beror nog på både hur väggen är innan o vilka dekorationer man köper. vi har målade väggar, nån halvblank variant o dekorationerna är blanka. (billiga köpta på ebay). dekorationerna är blankare än väggen, men man ser inte kanterna. men det ser inte ut som en tapet, det gör det inte.
  • Novan

Åh svårt! Både och! En diskret fondtapet. Och väggdekorer. Finns väldigt väldigt fina till bra pris på miniroom.se

• Minniemousemommy

Du kan ju välja både och? Det hade jag nog gjort. Tänker mig en fondvägg i någon fin färg som barnet gillar, reste nav väggarna i vitt och några STORA väggdekaler på fondväggen. Jag tycker att det blir för mycket att ha flera väggar i färg, och dekaler. Men det blir tråkigt när det är vita väggar och några dekaler bara. Att bara ha en fondvägg känns lite äldre. Fast iofs vet jag ju inte hur gammal din dotter är ens. 1-6 år gamla barn tror jag skulle gilla dekaler och en fondvägg så som jag beskrev, och 7-18 tror jag skulle gillar en mer mognare fondvägg. Det är så enkelt att ha fondväggar också, och även väggdekaler. När barnet tröttnar behöver man bara göra om en vägg och inte fyra. :)

Svar på tråden Väggdekor eller fondtapet? Vad blir bäst?(barnrum)